Senaste nytt

Positiva saker kring SAS utträde ur Star Alliance

Överlevnad 100%!
Vidare har förstått det så att det ingår ett incheckat bagage med SkyTeam Elite Plus så det skulle ju kunna bli en fin förbättring på go light-biljetterna? :)
 
Kanske tillgång till fler lounger i Europa?
SAS idag har ju inga tredjepartsavtal, men det har AF/KLM. Bra exempel är Stavanger där AF/KLM passagerare (och även LH) kan gotta sig, medans vi SAS folk inte har någon tillgång alls.
 
Är det verkligen så?
Min uppfattning är nog att det vi har kallat SAS är borta/kommer försvinna. Istället ersatt med fransk-danskt bolag med olika lågbudgetlösningar och utländsk personal. Så vet inte om detta kan listas som positivt.

Tills det står Transavia på planen behöver du inte oroa dig för någon större skillnad gentemot hur det är idag. På gott och ont. Du ska inte tro alla som målar fan på väggen. Det är fullt av "experter" som uttalar sig just nu som vi som är intresserade av detta vet inte är experter. Typ Scamflights eller grundaren av FR24 som inte har någon som helst mer info än vi andra men som media av någon anledning ger mediautrymme åt.
 
Kan tänka mig att det kan vara positivt för ökad frekvens till stora hubbar AMS/CDG från mindre Nordiska flygplatser. Eller möjligen tillkomst av sådana linjer, som idag saknas.

Amsterdam och Paris är troligen väldigt bra hubbar för att få en kombination direktresenärer och bytesresenärer. Att bära linjer till Düsseldorf/Köln, eller för del delen München, dit få ska som slutdestination…ja det är en svårare ekvation.

Att få till t.ex. en direktlinje Luleå-Paris är kanske ingen omöjlighet, men Luleå-München känns inte som en enkel nöt att knäcka. Positivt är också att det är en delägare som har testat just denna typ av operationer, från LPI.

Serveringen i ekonomiklass, för KLM och Air France, är ju också existerande. Det är ju ett uppköp för den som gärna får mer än en kaffe. Kanske något som läggs till?

Lite smolk i bägaren, för undertecknad, är väl dock att ITA Airways beräknas byta till Star Alliance när SAS byter till Skyteam..
 
Att få till t.ex. en direktlinje Luleå-Paris är kanske ingen omöjlighet, men Luleå-München känns inte som en enkel nöt att knäcka. Positivt är också att det är en delägare som har testat just denna typ av operationer, från LPI.
Luleå - Paris finns redan, som säsongslinje under vintern.

 
Nu när första chocken har lagt sig känns det som om det ändå går att se en hel del positiva saker i utvecklingen.

Instämmer. Jag tycker det ser ut som det kommer handla om dels om det försvinner rutter från ens hemmaflygplats(eller att man tvingas flyga SAS till AMS/CDG) och dels om ens egna personliga resmönster blir bättre eller sämre av det.
 
Toppen