Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Oavsett vad som händer med Eurobonus så är ju Skyteam ett nedköp jämfört med Star Alliance, speciellt om man vill ta sig österut.
Verkligen trist när man tittar på medlemslistan... Delta, AF/KLM, Korean, och ett par av asiatiska känns väl bra. ITA får man snart räkna bort. Czech har väl knappt någon verksamhet kvar. Tarom är på ruinens brant samt ett ruttnät som inte direkt väcker känslor. Air Europa känns mest oklara. Aeroflot skulle ju ha vara ett välkommet till(baka)skott men de lär ju inte vara aktuella på x antal år. Vet inte mycket om de övriga Kort gott lär det inte bli lättare att hitta vettiga awards.
 
Vet inte om Lufthansa Group behöver öka frekvensen så mycket mer? Av dagens 24 avgångar mellan Arlanda och Tyskland utförs 11 av mainline Lufthansa och 5 av Eurowings. SAS flyger 5. Easyjet, Norwegian och Ryanair varsinn. Arlanda - Österrike: 2 OS 1 FR. Arlanda - Schweiz: 3 LX, 1 SK.

Men en statusmatchning vore mumma :)

Och inom oneworld vete tusan vad som händer. I synnerhet BA verkar ju ha gett upp Sverige (i alla fall vissa dagar). Men hoppas verkligen de inser sin dumhet snart.

ScaryTeam har ju alltid känns som alliansen för "oss som blev över"
 
Enligt vd:n kommer förändringen innebära att SAS får tillgång till fler destinationer runtom i världen, samt nya flygalternativ.

Det är väl inte sant?
SkyTeam har 1050 destinationer i 166 länder medan Star Alliance har 1200 destinationer i 186 länder.

(enligt en Googlesökning)
Oklart hur stor effekt det har, men du behöver ju också dra bort SAS rutter från Star Alliance. De flyttas ju över till Sky Team om SAS byter allians.
 
Rockad att vänta i New York? JFK slotten kanske var bara början på slutet på EWR. Ska men vidare med Delta kan man inte landa på Newark. Även Chicago har extremt få anslutningar med Delta
 
Jag tycker att det är mycket negativitet i tråden.
Personligen så är jag glad att SAS överlever. Eurobonus finns kvar. Det är SAS lojalitetsprogram och det stora flertalet av flygbolagen i Skyteam har sina egna lojalitetsprogram så jag förstår inte oron över att det ska försvinna. Det t o m betonades att detta var en av SAS styrkor.

Jag har inte så mycket erfarenhet från Skyteam men jag lyckades med en statusmatchning till en hög nivå där för ett antal år sedan och fann det ganska skönt att kunna nyttja lounger när jag flög i Asien där det största kinesiska flygbolaget liksom Vietnam airlines tillhör Skyteam.

Visst, kvalitetsmässigt så är Skyteam sämre än Staralliance, tycker jag, men vad är det som säger att de inte kan bli bättre? De gjorde ju en insats för några år sedan där de investerade i egna Skyteam lounger som jag tyckte var ganska bra.

Helt ärligt så är det SAS och Eurobonus jag varit lojal med, och inte med en allians, så jag ser faktiskt inte så stora problem här. Att få chansen att även i fortsättningen kunna känna viss stolthet när man vandrar genom en flygplats långt hemifrån och ser den blåa SAS-loggan genom ett flygplatsfönster känns riktigt bra.

Det känns också bra att det inte blev Lufthansa. Jag tror inte att det hade varit bra för SAS att tillhöra den gruppen. Då tror jag att det hade funnits ännu större risk för att man tappat sin identitet. Å andra sidan så var jag ändå ganska säker på att Lufthansa inte var intresserade. :)
 
Toppen