Senaste nytt

SAS Eurobonus Mastercard - Dubbla poäng 6-8 oktober 2023

Tänkte kolla om någon som har bättre koll än vad jag har... på SAS MC's hemsida så står det så här...

Nej, du kan inte göra en extrainbetalning för att höja din köpgräns. Inbetalningar skall endast göras månadsvis i enlighet med din faktura.
Om din köpgräns inte räcker för två månaders inköp, kan du istället ansöka om en höjning av din köpgräns.

Nu tänkte jag passa på att köpa lite virke til min altan för ett raltivt beloppet på 120 tkr, kortet är nollat sedan 2 månader tillbaka, jag har köpgräns som täcker hela beloppet plus lite till (160 tkr)...Men oftast brukar man få ringa till kundtjänst för att avisera "få lov" att göra större köp.

Men undrar nu konkret vad köpgräns inte räcker för två månaders inköp, betyder i praktiken? Någon som vet? Är trött att alltid ringa kundtjänst och få olika svar... Någon som har erfarenhet av stora köp nära kreditgränsen?

Tänkte kolla om någon som har bättre koll än vad jag har... på SAS MC's hemsida så står det så här...

Nej, du kan inte göra en extrainbetalning för att höja din köpgräns. Inbetalningar skall endast göras månadsvis i enlighet med din faktura.
Om din köpgräns inte räcker för två månaders inköp, kan du istället ansöka om en höjning av din köpgräns.

Nu tänkte jag passa på att köpa lite virke til min altan för ett raltivt beloppet på 120 tkr, kortet är nollat sedan 2 månader tillbaka, jag har köpgräns som täcker hela beloppet plus lite till (160 tkr)...Men oftast brukar man få ringa till kundtjänst för att avisera "få lov" att göra större köp.

Men undrar nu konkret vad köpgräns inte räcker för två månaders inköp, betyder i praktiken? Någon som vet? Är trött att alltid ringa kundtjänst och få olika svar... Någon som har erfarenhet av stora köp nära kreditgränsen?
"Två månaders inköp" är för att inköpen du gör i början av månad ett kommer du att betala och kreditera kontot i slutet av månaden två. Således är det upp till två månaders inköp som rullande kan ligga obetalda på kortet, och kreditgränsen behöver täcka upp hela den summan.

"Två månaders inköp" är för att inköpen du gör i början av månad ett kommer du att betala och kreditera kontot i slutet av månaden två. Således är det upp till två månaders inköp som rullande kan ligga obetalda på kortet, och kreditgränsen behöver täcka upp hela den summan.

Så om jag har noll på senaste fakturan (aug) och noll handlat hittills i Sept, borde det inte vara något problem att få igenom ett större köp? Alt. för jag ta 50% och frugan 50% för att inte trigga systemen?

Så om jag har noll på senaste fakturan (aug) och noll handlat hittills i Sept, borde det inte vara något problem att få igenom ett större köp? Alt. för jag ta 50% och frugan 50% för att inte trigga systemen?
Det ska inte vara några problem att göra köpet enligt vad du beskriver men med tanke på transaktionens storlek hade jag skickat ett meddelande till dom via appen och fått bekräftat.

Man kan säga att det finns (åtminstone) 3 gränser, som kontrolleras i denna ordning:
-Beloppsgräns - Per köp/uttag brukar normalt vara samma som köpgräns om köpet görs i butik med chip+pin, exempelvis har kontantuttag andra gränser.
-Köputrymme - köpgräns minus köp plus inbetalningar
-Köpgräns(kreditbelopp) - Den summa man ansökt om och som de skriver ska räcka i två månader. Enligt kundtjänst så är denna gräns även rullande 30d i de fall man betalar in tidigare än förfallodag. Jag kan dock bekräfta att så inte är fallet, jag har genom att betala av skulden löpande hela tiden kunnat göra köp på ungefär dubbla detta beloppet.

Det ska inte vara några problem att göra köpet enligt vad du beskriver men med tanke på transaktionens storlek hade jag skickat ett meddelande till dom via appen och fått bekräftat.

Man kan säga att det finns (åtminstone) 3 gränser, som kontrolleras i denna ordning:
-Beloppsgräns - Per köp/uttag brukar normalt vara samma som köpgräns om köpet görs i butik med chip+pin, exempelvis har kontantuttag andra gränser.
-Köputrymme - köpgräns minus köp plus inbetalningar
-Köpgräns(kreditbelopp) - Den summa man ansökt om och som de skriver ska räcka i två månader. Enligt kundtjänst så är denna gräns även rullande 30d i de fall man betalar in tidigare än förfallodag. Jag kan dock bekräfta att så inte är fallet, jag har genom att betala av skulden löpande hela tiden kunnat göra köp på ungefär dubbla detta beloppet.
Kan man skicka meddelande till dom via appen?

@toer00 påminner om denna tråden.... https://www.businessclass.com/forum/threads/betala-mastercard-innan-nästa-faktura-kommer.96093/

Där svarar du på din egen fråga - Du kontaktade SAS MC senast.

Jag tänkte köpa en bil på mitt kort och meddelade kundtjänst att jag avser att sätta in pengar och sedan kontakta dem med anledning av "stort belopp"... fick samma svar. Verkar vara ett standardiserat svar.

Annars har jag vill åtskilliga tillfällen både "nollställt" min kredit och haft ett stor tillgodo som saldo...men nu när jag kontaktade kundtjänst så fick detta svar! God dag yxskaft. Jag har nu svarat igen att detta är en win-win situation, jag får poäng och de får provision...De borde väl vara glada att folk också sätter in pengar??

Eller är en "bra kund" som handlar 100% av sitt kreditutrymme och därefter betalar på maximal tid, därav maximeras räntan för SEB kort...???

Vad menar de med "Det är viktigt att tänka på att din köpgräns ska täcka inköp för två månader"...?

Det är din köpgräns som styr hur mycket du kan handla för. Detta gäller även om du har gjort förskottsinbetalningar på ditt kort. Det är viktigt att tänka på att din köpgräns ska täcka inköp för två månader. I våra kontovillkor under paragraf 4 står det:
SEB Kort tillämpar vidare av säkerhetsskäl vissa gränser för högsta belopp per transaktion och per tidsperiod och förbehåller sig rätten att neka transaktioner.

Rekommenderar dig att ansökan om att höja din köpgräns. Dock är högsta köpgränsen du kan ha på kortet 300 000 kr.
Om du höjer gränsen så återkom till oss per telefon någon dag innan. Det finns en säkerhetsspärr som tar vid när du gör större engångsköp.

Önskar dig en trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Ett allmänt tips: Man borde köra och testa, istället för att försöka följa dessa “mjuka” regler till punkt och pricka. Det värsta som kan hända om man t.ex. betalar in lite mer pengar, är att de kastar ut en som kund - som dock garanterat inte händer direkt. Istället får man en varning kanske, eller en temporär spärr för transaktioner. Det gäller bara att inte överdriver, för att minska risken att algoritmerna slår larm. Andra faktorer som garanterat spelar roll är hur länge man har varit kortkund, och huruvida ens användning av kortet är “rimligt”, sett över tid.
T.ex. har man precis blivit kund, och fyller på med 100k trots kredit på bara 25k, då är det stor sannolikhet att man flaggas.
Men har man varit kortkund i 5 år och fyller på med 10k eller 20k extra någon gång, då är risken för att banken sätter stopp betydligt mindre (inte obefintlig, men mindre).

Last edited:
Ett allmänt tips: Man borde köra och testa, istället för att försöka följa dessa “mjuka” regler till punkt och pricka. Det värsta som kan hända om man t.ex. betalar in lite mer pengar, är att de kastar ut en som kund - som dock garanterat inte händer direkt. Istället får man en varning kanske, eller en temporär spärr för transaktioner. Det gäller bara att inte överdriver, för att minska risken att algoritmerna slår larm. Andra faktorer som garanterat spelar roll är hur länge man har varit kortkund, och huruvida ens användning av kortet är “rimligt”, sett över tid.
T.ex. har man precis blivit kund, och fyller på med 100k trots kredit på bara 25k, då är det stor sannolikhet att man flaggas.
Men har man varit kortkund i 5 år och fyller på med 10k eller 20k extra någon gång, då är risken för att banken sätter stopp betydligt mindre (inte obefintlig, men mindre).

Överhuvudtaget väldigt bra råd, inte bara för just den här tråden utan i väldigt många fall av poängjakt.

Testa istället för att fråga - Borde man göra lite oftare. Läs gärna regler och tips online, men är det öppet för tolkning eller verkar lite ologiskt, så testa. Det är ett bra sätt att bygga upp den egna känslan för hur det fungerar i verkligheten.

Det värsta som kan hända - Precis. Sätt saker i perspektiv. istället för att leta hur man kan maximera utfallet helt utan risk är frågan om det värsta ett bättre perspektiv. Man kanske missar några poäng. Man kanske betalar lite för mycket för något som inte gav poäng som man trodde. Man kanske får en varning eller KYC-frågor eller blir avstängd som kund. Jobbigt, javisst men har världen gått under? Om du kan hantera det värsta som kan hända behöver du inte nojja om det perfekta genomförandet.

Inte överdriva - Om det nu är din första GBIT, poänghelg eller bokning med 2-4-1 voucher behöver du inte maximera. För det första kommer det fler tillfällen. För det andra: vad är vitsen med att maximera ett utförande och riskera att det blir sista gången, för att du blir granskad / avstängd eller poäng-möjligheten försvinner? Det finns alltid en gräns och ju mer man tar i desto närmre kommer man.
För det tredje: Misstag och felbedömningar lär man sig av. Speciellt om det kostar lite lär-pengar. Att det svider är den bästa feedbacken som gör att man inte upprepar missen. Så se till att du har råd att göra fel.

Toppen