Senaste nytt

SAS öppnar ny linje till Bangkok 30 oktober 2023

Ett obekräftat rykte säger att ett år i början av Januari så stod det "100 tals" SAS anställda med ID biljetter på Bangkoks flygplats och ville hem. Det gjorde även de vanliga resenärerna och flygen var så klart fullbokade.

Slutade, enligt ryktet, med att SAS fick skicka ner en extra kärra för att hämta hem sin egen personal som skulle börja jobba.

Stämmer detta eller är det en skröna?
Det måste alltså ha varit hundratals som också åkte med ID-biljetter till Thailand 1-2 veckor innan, när detta inträffade för XX år sedan? Fanns det verkligen så många lediga platser strax före helgerna så de kunde komma iväg? Eller är det en sådan där gammal historia som blivit bättre för varje gång den återberättats? ;)

Bangkok är en svår destination med ID biljetter, jag blev själv kvar 3 kvällar på raken med ID med Emirates som då hade 3 flyg varje kväll, detta var kring 2008, bodde då i Kenya och kom till sist med Kenya Airways direkt till Nairobi på 3e kvällen. Så ID från Bangkok i högsäsong är inte att rekomendera

Det måste alltså ha varit hundratals som också åkte med ID-biljetter till Thailand 1-2 veckor innan, när detta inträffade för XX år sedan? Fanns det verkligen så många lediga platser strax före helgerna så de kunde komma iväg? Eller är det en sådan där gammal historia som blivit bättre för varje gång den återberättats? ;)
Jag har funderat mycket på detta.

MEN eftersom vi nu nästan har förstahandsuppgifter på att SAS skickade ner en extra kärra så borde det varit en ansenlig mängd av dessa "100 tals" som stod där med sina ID biljetter.

Man bör komma ihåg att det är ett nytt påfund att SAS anställda måste förvänta sig att arbeta när resenärerna vill resa, och inte tvär om.

Jag har funderat mycket på detta.

MEN eftersom vi nu nästan har förstahandsuppgifter på att SAS skickade ner en extra kärra så borde det varit en ansenlig mängd av dessa "100 tals" som stod där med sina ID biljetter.

Man bör komma ihåg att det är ett nytt påfund att SAS anställda måste förvänta sig att arbeta när resenärerna vill resa, och inte tvär om.
Löneförmån :) Arbeta måste man detta? Skämt åtsido inte konstigt att SAS har/är på dekis.

Bangkok är en svår destination med ID biljetter, jag blev själv kvar 3 kvällar på raken med ID med Emirates som då hade 3 flyg varje kväll, detta var kring 2008, bodde då i Kenya och kom till sist med Kenya Airways direkt till Nairobi på 3e kvällen. Så ID från Bangkok i högsäsong är inte att rekomendera
Det var väl också 2008 som flygplatsen stängde några dagar på grund av kravaller och många pax och ID-pax fastnade i BKK?

Bra att höra att bokningar för BKK har gått över förväntan! Sj är jag dock inte alls förvånad.

Fick också en pratstund med Aaron Backström, Vice VD och ansvarig för product & loyalty och frågade om tillgänglighet till Bangkok. Han berättade att den linjen har gått över förväntan och det är därför en ständig kamp o hur många platser ska vara revenue och hur många ska släppas till Eurobonus. Men att han hoppas att det ska släppas fler platser så småningom.

Stycket är från

Samtidigt så är jag förvånad eftersom alla på forumet har sagt att det inte är någon idé att starta upp en BKK-linje
Tyvärr betyder det inte att det är en bra idé. Att SAS antyder att det går över förväntan betyder inget. Vad skulle de svara? Att det går så där? Hong Kong var säkert också över förväntan tills verkligen kom ikapp. Visserligen är lågkostnadsflygen borta och stark efterfrågan men de la fortfarande ner linjen förra gången innan pandemi, när du kunde flyga direkt över Ryssland, inflationen var låg, uppåtgående trend i ekonomin etc. så jag vet ej vad de hoppas på denna gång.

Toppen