Senaste nytt

SAS lägger ner Oslo-Molde

NRK rapporterar att SAS lägger ner rutten mellan Oslo-Molde från februari -24. Ofantligt trist för oss frekventa resenärer och för det lokala närings- och reselivet.

Men också bara en spik i kistan för bolaget som en gång hade som idé att koppla ihop Skandinavien. Efter pandemin har SAS kraftigt försvagat sitt erbjudande. Gick från tre dagliga till 1-2 per dag med sämre tider. Morgonflyget, som oftast var fullt kom aldrig tillbaka.

Kör också uteslutande a320/737 med undantag för sommaren. Trodde någonstans att SAS Link skulle ta över delar av norsk inrikes som kräver färre säten.

KLM/AirFrance tar nog stora delar av näringslivets behov att nå ut i världen (via Ålesund) och Norwegian alla andra. Braathens tar över SAS charterproduktion på helgerna.

SAS har gått från att vara det givna valet till att urholka sin ställning tills det inte finns ekonomi och nu sätter lapp på luckan. Helt på egen hand. Så kan man också driva ett flygbolag mot konkurs. Och ja, är både lite förvånad och grymt besviken.

Noterar att Norwegian åtminstone idag också trafikerar linjen.

Wideroe flyger direkt till Bergen. Jag misstänker att en del som vill vidare ut lika gärna flyger ut från Bergen istället från Oslo. Vill man använde sig av denna rutt för att flyga Molde-Bergen-Oslo tar det inklusive byte 2h15min istället för dagens 55m på direktrutten med SAS.

Det är såklart tråkigt för drabbade personer, men jag har lite svårt för den här domedagstonen på det hela :) Molde verkar fortfarande inte helt avklippt från samhället.

Det är synd men SAS stänger nog inte en lönsam linje.

Så är det nog. Men jag menar att de själva har satt sig i den situationen, och har gått från marknadsledare till att stänga ner.

A320 är nog egentligen för stor för att kunna hålla uppe en konkurrenskraftigt frekvens på många tunnare inrikeslinjer i både Sverige och Norge.

Känns främmande, men blev medlem i Norwegians så kallade bonusprogram ikväll…

Toppen