Fiskgjusen
Medlem
NRK rapporterar att SAS lägger ner rutten mellan Oslo-Molde från februari -24. Ofantligt trist för oss frekventa resenärer och för det lokala närings- och reselivet.
Men också bara en spik i kistan för bolaget som en gång hade som idé att koppla ihop Skandinavien. Efter pandemin har SAS kraftigt försvagat sitt erbjudande. Gick från tre dagliga till 1-2 per dag med sämre tider. Morgonflyget, som oftast var fullt kom aldrig tillbaka.
Kör också uteslutande a320/737 med undantag för sommaren. Trodde någonstans att SAS Link skulle ta över delar av norsk inrikes som kräver färre säten.
KLM/AirFrance tar nog stora delar av näringslivets behov att nå ut i världen (via Ålesund) och Norwegian alla andra. Braathens tar över SAS charterproduktion på helgerna.
SAS har gått från att vara det givna valet till att urholka sin ställning tills det inte finns ekonomi och nu sätter lapp på luckan. Helt på egen hand. Så kan man också driva ett flygbolag mot konkurs. Och ja, är både lite förvånad och grymt besviken.
Men också bara en spik i kistan för bolaget som en gång hade som idé att koppla ihop Skandinavien. Efter pandemin har SAS kraftigt försvagat sitt erbjudande. Gick från tre dagliga till 1-2 per dag med sämre tider. Morgonflyget, som oftast var fullt kom aldrig tillbaka.
Kör också uteslutande a320/737 med undantag för sommaren. Trodde någonstans att SAS Link skulle ta över delar av norsk inrikes som kräver färre säten.
KLM/AirFrance tar nog stora delar av näringslivets behov att nå ut i världen (via Ålesund) och Norwegian alla andra. Braathens tar över SAS charterproduktion på helgerna.
SAS har gått från att vara det givna valet till att urholka sin ställning tills det inte finns ekonomi och nu sätter lapp på luckan. Helt på egen hand. Så kan man också driva ett flygbolag mot konkurs. Och ja, är både lite förvånad och grymt besviken.