Senaste nytt

SAS Eurobonus Mastercard - Dubbla poäng 23-25 september 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Nu när Apple startar igång med försäljningen av iPhone 15 och annat nytt, borde en poänghelg vara nära förestånde. Skulle inte förvåna mig om SAS MC försöker tajma det.
Tror helt andra saker ligger bakom när det är kampanj än Apples sale cykler. Men att det snart kanske blir en ny poänghelg är ändå relativt troligt.
 

intuition

Medlem
Skulle inte vara överraskad ifall SEB tajmar för att undvika kampanjer kring tider då folk ändå spenderar pengar, no?
Det kan iofs finnas två motsatta krafter som avgör.

a) Kampanja på tillfällen när det inte finns andra kampanjer / anledningar för att folka att spendra stora belopp - dvs kampanj för att öka spend
b) Kampanja på tillfällen när det finns andra kampanjer / anledningar för att folka att spendra stora belopp - dvs kampanj för att öka SEB korts andel av den spend som ändå finns i marknaden
 
Det kan iofs finnas två motsatta krafter som avgör.

a) Kampanja på tillfällen när det inte finns andra kampanjer / anledningar för att folka att spendra stora belopp - dvs kampanj för att öka spend
b) Kampanja på tillfällen när det finns andra kampanjer / anledningar för att folka att spendra stora belopp - dvs kampanj för att öka SEB korts andel av den spend som ändå finns i marknaden

Helt klart. Hade jag varit chef för SEB Kort hade jag definitivt lagt mest uppmärksamhet på B.

För de flesta är mängden pengar över tid ganska statisk; om man spenderar mycket av dem vid ett tillfälle (t.ex. slutet av september) finns samma pengar inte tillgängliga för spendering ett annat tillfälle (t.ex oktober). Så A flyttar bara en spend i tiden. Inte helt oväsentligt så klart, och till viss mån kanske en välriktad kampanj kan få vissa att konsumera pengar som annars hade sparats, men det tror jag bara påverkar på marginalen.

Att däremot sno åt sig X% av spend som annars hade hamnat på andra kort, där kan nog skillnaden vara väsentlig för SEB.

Fast nu är jag inte chef på SEB Kort, och jag har ingen aning om hen också resonerar så...
 

imartin

Medlem
Skulle inte vara överraskad ifall SEB tajmar för att undvika kampanjer kring tider då folk ändå spenderar pengar, no?

Varje år kör SAS en poänghelg i sync med Black Friday och julshopping-perioden. Det skulle de inte göra då. Istället skulle de lägga sina poänghelger då i början på januari. Som de aldrig gör.

Och med tanke på Apples marknadsposition i Sverige så är varje iPhone-släpp iaf i viss mån jämförbar med Black Friday/julen. Ett tillfälle där många öppnar plånboken. Och SAS MC/SEB vill garanterat gärna att deras kort används för det. Inte Klarna, inte något debitkort etc.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
@imartin vi får hoppas. :)

Inte bara Titanium Iphone i år. Första rejäla uppgraderingen av Applewatch också sedan 4an. Äntligen! Blir om inte 2x mycket Legacybonus i mitt fall nu :cool:
 

ante_77

Medlem
Det kan iofs finnas två motsatta krafter som avgör.

a) Kampanja på tillfällen när det inte finns andra kampanjer / anledningar för att folka att spendra stora belopp - dvs kampanj för att öka spend
b) Kampanja på tillfällen när det finns andra kampanjer / anledningar för att folka att spendra stora belopp - dvs kampanj för att öka SEB korts andel av den spend som ändå finns i marknaden

Precis. Styra över spenden mot MasterCard hade nog varit en bra taktik.
Till julhandel, black friday eller bara rent allmänt när stålarna ska rulla, så kör jag så mycket Amex som möjligt. Vill man kapa Amex del av spenden så bör man absolut göra det när folk spenderar stora delar av sin ekonomi.
 

Doctor-X

Medlem
Vet att jag skrivit det i en annan tråd, men jag tror att vi kanske kommer få se en 2x statuspoäng kampanj i januari/februari nästa år - just för att få in spend mot MC under låg spend månad(er) och samtidigt direkt konkurrera när man kan börja tjäna in nya vouchers via AmEx. Tror absolut inte på 3mån lång kampanj utan max 1mån och som sannolikt inte infaller samtidigt som x2-poäng kampanj helg.

Som OT;
Tror även SAS kan erbjuda en 2x baspoäng under begränsad tid under vintersäsongen på flyg. Tror dessa kampanjer tidigare varit lyckade (killgissar) men många här som bokade MR.
 

Jannes

Medlem
Precis. Styra över spenden mot MasterCard hade nog varit en bra taktik.
Till julhandel, black friday eller bara rent allmänt när stålarna ska rulla, så kör jag så mycket Amex som möjligt. Vill man kapa Amex del av spenden så bör man absolut göra det när folk spenderar stora delar av sin ekonomi.
Frågan är bara hur många av dem som har ett SAS MC också har tävlande kreditkort? Och hur många är mer ”medel-Svenssons” med *ett* kort för lite poäng och kör allt på det?

Tänker så man int blir forum-blind här, där beteendet är kanske lite mer extremt med tajmade inköp, GBIT etc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen