Det kan iofs finnas två motsatta krafter som avgör.
a) Kampanja på tillfällen när det inte finns andra kampanjer / anledningar för att folka att spendra stora belopp - dvs kampanj för att öka spend
b) Kampanja på tillfällen när det finns andra kampanjer / anledningar för att folka att spendra stora belopp - dvs kampanj för att öka SEB korts andel av den spend som ändå finns i marknaden
Helt klart. Hade jag varit chef för SEB Kort hade jag definitivt lagt mest uppmärksamhet på B.
För de flesta är mängden pengar över tid ganska statisk; om man spenderar mycket av dem vid ett tillfälle (t.ex. slutet av september) finns samma pengar inte tillgängliga för spendering ett annat tillfälle (t.ex oktober). Så A flyttar bara en spend i tiden. Inte helt oväsentligt så klart, och till viss mån kanske en välriktad kampanj kan få vissa att konsumera pengar som annars hade sparats, men det tror jag bara påverkar på marginalen.
Att däremot sno åt sig X% av spend som annars hade hamnat på andra kort, där kan nog skillnaden vara väsentlig för SEB.
Fast nu är jag inte chef på SEB Kort, och jag har ingen aning om hen också resonerar så...