Senaste nytt

Holländska Amex Platinum och dess fördelar

@airac @Cristoffer Cedergren

Riktigt märkligt. Att de inte sa ifrån direkt, utan kommer nu. De verkar SÅ fundersamma och tror jag bor i Nederländerna och fråga mig varför jag sökte, det måste de väl förstå om man flyger KLM/Air France och samlar poäng. Nu blir de ju av med en hel del folk. EU - Kontroll borde göras lätt mellan länder. Låter jobbigt @airac ang tjafset

Är detta något de inför i alla länder måntro? Amex i UK har nyligen uppdaterat sina villkor och uttryckligen angett att man måste vara bosatt i UK för att få ha kortet. Även tidigare har man behövt en brittisk adress (och ett brittiskt bankkonto) för att skaffa kort, men nu ser det ut att bli mer problematiskt att behålla kortet när man lämnar (vilket jag gör snart). I UK är det mest BA Amex Premier Plus man kan vilja behålla, med bl.a. en årlig 241-voucher vid £10K spend.

Är detta något de inför i alla länder måntro? Amex i UK har nyligen uppdaterat sina villkor och uttryckligen angett att man måste vara bosatt i UK för att få ha kortet. Även tidigare har man behövt en brittisk adress (och ett brittiskt bankkonto) för att skaffa kort, men nu ser det ut att bli mer problematiskt att behålla kortet när man lämnar (vilket jag gör snart). I UK är det mest BA Amex Premier Plus man kan vilja behålla, med bl.a. en årlig 241-voucher vid £10K spend.
Visst är det tråkigt. Mycket bra man går miste om. Verkar som Amex går igenom detta inom EU nu. Ett par kompisar blev av med sina kort nu ikväll. Just Nederländerna och UK men även Spanien, så fort de fick Svensk adress igen.

Tyvärr är det KLM och Flying Blue som kommer få ta stryk av detta. Jag ger upp mitt FBG efter i år, eftersom att det inte är lönt att återkval på flygningar.
Före covid drog igång, var Flying Blue på G med ett kreditkort för oss i Sverige. Hur nära man var då eller hur långt det fortsatt ska ta, vore intressant att veta. Jag förstår inte alls varför Amex ska ge SAS monopol, när det i vissa länder ges Amex kort till olika bolag och då inte ens "landstillhörande". Senast i förra veckan skrev jag till FB Customer support, för att påpeka att man bara kunde ansöka FB Amex med en fransk adress, men att det ingenstans på sidan stod att man behövde en sådan. När de svarade, nämnde jag detta med orättvisan i att man enkelt kan "köpa" sig till XP via kort, medan vi andra får flyga ihop dem. Även Norge hade ju ett FB master card (vet inte hur det är nu), så vi kan bara fortsätta hoppas (och göra XP-runs tills dess haha).

Toppen