Senaste nytt

Hur sent kan man avboka en fullt flexibel sas biljett?

Om man nu faktiskt råkar ut för det läget utan att planera, hur förväntas man egentligen göra. Alltså om jag planerar att flyga utom eu och köper mig en dyr och fin flaska whiskey o taxfree. Därefter ställs mitt flyg in.

Jag står ju då med sprit som jag inte får ha. Dessutom får jag bara ha den om jag är utanför EU men jag har ju inte passerat pass kontrollen. Och jag får ju inte ens konsumera den på plats.

Går på rött i tullen hjälper ju principiellt inte eftersom jag väl inte genom att betala tull kan göra flaskan tillåten. Tar taxfree butiken tillbaks den? Knappast. Ställa i ett hörn (och vänta på bomb larmet) och claima utgiften från flygbolaget eller försäkringen?
Finns flera fall där detta har hänt i modern tid (och då ofta kopplat till vårt västra grannland där just skattefritt kan bli en verklig besparing). Finns fall där flyget har ställts in vid avgång från Norge, och då har tax freen helt sonika tillåtit retur av inköpen (i förseglad påse). Vid flyg från Medelhavet och tillbaka till Norge är det mer käbbel, och där har lokala tullen helt enkelt plockat påsarna när folk lämnar terminalen (och så får de köpa nytt dagen efter).

Just det problemet har man delvis försökt lösa i och med att man i Norge får handla taxfree vid ankomst. Det är en såpass storföreteelse att även mindre flygplatser i Norge har en egen taxfreebutik för ankommande internationella resenärer. Dock händer det ibland att flyg är såpass försenade att de landar efter att butiken har stängt. Då blir det ibland väktaringripande för att lugna ner känslorna på upprörda semesterfirare.

Finns flera fall där detta har hänt i modern tid (och då ofta kopplat till vårt västra grannland där just skattefritt kan bli en verklig besparing). Finns fall där flyget har ställts in vid avgång från Norge, och då har tax freen helt sonika tillåtit retur av inköpen (i förseglad påse). Vid flyg från Medelhavet och tillbaka till Norge är det mer käbbel, och där har lokala tullen helt enkelt plockat påsarna när folk lämnar terminalen (och så får de köpa nytt dagen efter).

Just det problemet har man delvis försökt lösa i och med att man i Norge får handla taxfree vid ankomst. Det är en såpass storföreteelse att även mindre flygplatser i Norge har en egen taxfreebutik för ankommande internationella resenärer. Dock händer det ibland att flyg är såpass försenade att de landar efter att butiken har stängt. Då blir det ibland väktaringripande för att lugna ner känslorna på upprörda semesterfirare.
En intressant skillnad som Taxfree på Bergen upplyste mig om var att de enbart säljer 1 liter starksprit (oavsett om det sker vid ankomst eller avresa) som en del av en ”överenskommelse” med Sverige/EU. Det var så jag frestades att se om samma ÖK gällde på den svenska sidan, där svaret blev nej, du får köpa hur mkt du vill och det är upp till dig om du vill ta risken att överskrida taxfreeransonen. ;)

Toppen