Senaste nytt

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

Ska testas imorgon med fakiren (hoppas jag använder det rätt, vet inte benämningens ursprung) ifall den nya är öppen och det inte är en lång omväg från SkyCity jämfört med den gamla.

Har du lite att göra kan du lyssna på detta

Oftast brukar Internet-visdomen säga att man istället för att fråga ska uttala sig kategoriskt fel OCH självsäkert på Internet om man inte vet nåt, för då kommer minnsann 5000 förståsigpåare att rätta dig!
Men här verkade det komma info med bara en lätt insinuation att man inte vet nåt! Tackar, blir perfekt underhållning i väntan.

Nu vid 06 så mycket folk in till nya kontrollen att folk fick stoppas och vänta utanför boardingkort-scanningen.

Inga andra kontroller öppna på T5, bara T4. Fem fållor öppna i nya, en fasttrack. Gick smidigt genom FastTrack med Ethiopian-boardingkort.

Kommer bli bra om Swedavia och Avarn öppnar upp 9-10 fållor samtidigt, kommer verkligen känns som en riktig storflygplats då. Enda nackdelen att det efter kontrollen är långt till SAS-lounge och gaterna 17-18 osv.

Testade på nya kontrollen vid 16-tiden i torsdags och hade en fruktansvärt bra upplevelse!
Enda feedbacken i vårt sällskap som en person upplevde var att om man stod "längst bak" i sin rad där man tar lådorna och det är få lådor i omlopp på den kretsen så kan man bli stående då lådorna blir tagna av folk som hamnar före hela tiden.
Så en tanke är att finns plats ledigt längre fram vid lådplockandet så ska man välja det :)

Enda nackdelen att det efter kontrollen är långt till SAS-lounge och gaterna 17-18 osv.
Detta störde jag mig på också, efter kontrollen en lång, snirklig passage bara för att igen dumpas in i DutyFree. Jag hoppas att när de stänger gamla kontrollen helt så kapas denna rutt rakt till gången mellan F och de övriga gaterna, och helst utan tvång att gå igenom DutyFree.
Jag vet, mycket osannolikt.

Detta störde jag mig på också, efter kontrollen en lång, snirklig passage bara för att igen dumpas in i DutyFree. Jag hoppas att när de stänger gamla kontrollen helt så kapas denna rutt rakt till gången mellan F och de övriga gaterna, och helst utan tvång att gå igenom DutyFree.
Jag vet, mycket osannolikt.
Nej, det blir en ny stor taxfree som du självklart måste gå igenom, bara för att försöka locka dig till köp.

Ja, det står skyltat att den nya taxfreen öppnar i september.

Så länge kontrollen i T5 närmast Sky är kvar så att man kan gå direkt till loungen så blir jag nöjd :)

Toppen