Poäng till Miles & More på Lufthansa flygning?

charlie-d

New member
Är ny med M&M (ingen status ännu) efter ha varit EuroBonus trogen i många herrans år. Förstår inte riktigt poängen jag fick för en ToR flygning till Vancouver för några veckor sedan. Jag bokade via resebyrå (Lufthansa biljett dvs. ingen code-share) och fick följande poäng:

FRA-YVR i Z-klass - Award Miles 6960 (7,517 status)

YVR-FRA i D-klass - Award Miles 5836 (10,022 status)



Någon som vet varför jag får mindre Award Miles i D-klass än i Z-klass?
 
Charlie D skrev:Är ny med M&M (ingen status ännu) efter ha varit EuroBonus trogen i många herrans år. Förstår inte riktigt poängen jag fick för en ToR flygning till Vancouver för några veckor sedan. Jag bokade via resebyrå (Lufthansa biljett dvs. ingen code-share) och fick följande poäng:FRA-YVR i Z-klass - Award Miles 6960 (7,517 status)YVR-FRA i D-klass - Award Miles 5836 (10,022 status)Någon som vet varför jag får mindre Award Miles i D-klass än i Z-klass?Klicka för att utvidga...


Du får ett antal Miles beroende på vad du betalt (i Euro).



Formeln för är priset x 4. Faktorn ändras beroende på vilken nivå du är i på MM.



Du kan läsa mer här: https://www.miles-and-more.com/de/en/program/flight-benefits/calculate-flight-miles.html



Hade du bokat din resa genom exempelvis SAS som en anslutning eller genom vissa resebyråer hade din bokningsklass och distans som du flugit spelat roll, men det det gör det inte i detta fall.
 
Hachans skrev:Du får ett antal Miles beroende på vad du betalt (i Euro).Formeln för är priset x 4. Faktorn ändras beroende på vilken nivå du är i på MM.Du kan läsa mer här:https://www.miles-and-more.com/de/en/program/flight-benefits/calculate-flight-miles.htmlHade du bokat din resa genom exempelvis SAS som en anslutning eller genom vissa resebyråer hade din bokningsklass och distans som du flugit spelat roll, men det det gör det inte i detta fall.Klicka för att utvidga...
Tack. Vad är det för skillnad mellan affärsresebyrån jag använt och de som du kallar ”vissa resebyråer”? Kan tänka mig att de i flesta fall för egen del gynnar Miles-intjäningen att inte få Miles baserat på betalt pris - utan på bokningsklass och sträcka.
 
Charlie D skrev:Tack. Vad är det för skillnad mellan affärsresebyrån jag använt och de som du kallar ”vissa resebyråer”? Kan tänka mig att de i flesta fall för egen del gynnar Miles-intjäningen att inte få Miles baserat på betalt pris - utan på bokningsklass och sträcka.Klicka för att utvidga...
Det som spelar roll är vilket flygbolag som har ställt ut biljetten, börjar biljettnumret med 220 så är den utställd av Lufthansa och miles-intjäningen är baserad på biljettpriset. Hade du bokat hos SAS hade SAS ställt ut biljetten och biljettnumret hade börjat med 117 och miles-intjäningen hade varit baserad på flygsträckan och bokningsklassen. När man bokar via resebyrå kan det bli flygbolagsroulette och det kan bli en överraskning vilket flygbolag som ställer ut biljetten (pga codeshare).
 
Charlie D skrev:Tack. Vad är det för skillnad mellan affärsresebyrån jag använt och de som du kallar ”vissa resebyråer”? Kan tänka mig att de i flesta fall för egen del gynnar Miles-intjäningen att inte få Miles baserat på betalt pris - utan på bokningsklass och sträcka.Klicka för att utvidga...


Tja, bra fråga, det är bara vad som står i texten på Lufthansas sida.
 
Budgetresenär skrev:Det som spelar roll är vilket flygbolag som har ställt ut biljetten, börjar biljettnumret med 220 så är den utställd av Lufthansa och miles-intjäningen är baserad på biljettpriset. Hade du bokat hos SAS hade SAS ställt ut biljetten och biljettnumret hade börjat med 117 och miles-intjäningen hade varit baserad på flygsträckan och bokningsklassen. När man bokar via resebyrå kan det bli flygbolagsroulette och det kan bli en överraskning vilket flygbolag som ställer ut biljetten (pga codeshare).Klicka för att utvidga...
Betyder det då för min del att ditresan (Z-klass) var dyrare än hemresan i D-klass?
 
Charlie D skrev:Betyder det då för min del att ditresan (Z-klass) var dyrare än hemresan i D-klass?Klicka för att utvidga...


Precis, det beror ju på hur Lufthansa räknat och det är ju en djungel att lura ut hur olika komponenter påverkar varandra.
 
Back
Top