Senaste nytt

Kort transfertid och inget boardingkort på CDG. Vad gör man?!

CDG är en hemsk flygplats på många sätt, men det är oftast T2 som det är problem med eftersom T2 har hur många delterminaler som helst och det kan vara mil emellan den del du landar i och den du ska vidare ifrån. Så länge du flyger *A är du i T1 och den är ganska liten så det är inga problem.
Precis, terminal 1 är egentligen ganska liten och det är svårt att komma fel. Terminal 5 på Arlanda är betydligt större.

Hur minimum connecting time på CDG terminal 1 kan vara 90 minuter går över mitt förstånd. Jag har checkat ut från ett hotell på en annan del av flygplatsen senare än 90 minuter före avgång och utan problem hunnit med planet inkl ett kort loungebesök.
När jag bytte plan i Paris CDG T1 sist och flög ut därifrån med Air China, fanns det enorm kö vid Schengen gränskontrollen. Det var bara en immigrationsofficer som jobbade och tog hand om både normalkö och Fast Track(No 1 Access). I den takten som han(immigrationsofficern) jobbade skulle jag tro att det skulle ta minst 40 minuter att passera gränskontrollen.

Så mitt svar är, 90 min bytestid är för kort tid om man byter Schengen->icke Schengen i Paris CDG T1

Precis, terminal 1 är egentligen ganska liten och det är svårt att komma fel. Terminal 5 på Arlanda är betydligt större.

Man kan råka gå till fel satellit och det kan vara en bit att gå. Läs noga på skyltarna vilken gate du ska till så är det inga problem.

EgyptAir stänger sin disk 60 minuter innan avgång, så med andra ord måste jag hinna från SAS planet till check-in på under 25 minuter. Är detta möjligt tro? Sitter på 1F, så förhoppningsvis bör man kunna springa rätt obehindrat :)

EgyptAir stänger sin disk 60 minuter innan avgång, så med andra ord måste jag hinna från SAS planet till check-in på under 25 minuter. Är detta möjligt tro? Sitter på 1F, så förhoppningsvis bör man kunna springa rätt obehindrat :)
Du tar dig till incheckningsdisken på under 5 minuter.

Alla är inte maratonlöpare Jacob! Men 10 minuter bör alla fixa det på.
Fair enough, vi reviderar det till 10 minuter.

och alla känner inte Paris CDG T1 väl som dig, Jacob. ;) Det kan hända att man går runt några varv på T1. :eek:
Haha! Ja det kan man ju fördriva tiden med. :) Jag tycker annars det mest fascinerande med terminal 1 är att avgångshallen ligger under ankomsthallen.

Klev av SK569 som den förste passageraren. Terminalen var helt tom och jag hann ta mig till incheckningsdisken på nolltid. Fick ut mitt BP, bekräftade bagage och bar sedan snabbt iväg mot passkontrollen som var helt folktom. Sitter nu vid gaten och blickar ut över min Trippel-7 som ska ta mig till Cairo, skippade loungen för att vara på den säkra sidan. Allt som allt tog hela bytet inte mer än 30 minuter :)

Toppen