Senaste nytt

Plats garanti med SAS

Som EBG/EBD är man garanterad en sittplats (men inte en klass) när man bokar en biljett i bokningsklass C 48 timmar före avgång. Jag har aldrig nyttjat det tidigare men står inför att det kanske blir aktuellt framöver, och det här blir en viktig faktor i om jag ska köpa ett Travelpass eller inte (där resor alltid bokas just i C-klass). Har en del frågor som jag inte lyckas läsa mig till, men jag är säker att någon smart människa här vet :)

Man bokar i C-klass, men är inte garanterad en klass vilket betyder att man kan hamna varsomhelst i planet, så långt är jag med. Men hur är det med övriga förmåner som ingår i Plus? Får jag fri mat? Fri dryck (om jag är EBG)? Incheckat och kabinbagage?

Kan jag, som EBG/EBD, boka två biljetter där mitt resesällskap endast är EBS, eller måste vi båda vara minst guld för att platsgarantin ska gälla?

Jag vill minnas att det tidigare har varit "tillfälliga" undantag från platsgarantin inom europa under sommarmånaderna för EBG. Från vad jag lyckades söka ut var det så åtminstone 2017 och 2018, men har det varit så även sedan dess? Dvs ska man räkna med att man i praktiken måste vara EBD för att platsgarantin ska funka "på riktigt"?

Man bokar i C-klass, men är inte garanterad en klass vilket betyder att man kan hamna varsomhelst i planet, så långt är jag med. Men hur är det med övriga förmåner som ingår i Plus? Får jag fri mat? Fri dryck (om jag är EBG)? Incheckat och kabinbagage?
Jag har aldrig provat detta men serveringen i kabin beror ju på kabinklass, inte bokningsklass. Så sitter du i Go kommer du rimligen att få Go-servering, inte Plus. Fria drycker i Go kräver EBD.

Nu har jag inte använd platsgaranti men varit ute på travel pass bokningar där seating var ett problem. Min icke-vetenskapliga analys är att SAS slänger en på stand-by till Plus seating och utökar Plus kabinen med en rad om det behövs (och op-upar guld/diamant/andra prio). Problemet som därmed har uppstått är att kabinbesättningens iPad säger att Plus slutar på rad x, och du sitter på x+1 med rätt info på boarding kortet. Nu har det dock som sagt varit utan att flighten har varit fullbokat när jag bokade med TP (men det var färre än 9 säte kvar i bokningsklass C).

Edit: sommaruppehåll har det varit varje år så vid jag minns. 2022 var det dessutom längre än vanligt, inledes redan i maj!

Edit 2: bagageregler följer biljetten inte var du sitter (kabinklass). Travel pass inkluderar 2st + handbagage.

Last edited:
Denna vecka meddelade SAS på sin hemsida att förmånen för EBG med platsgaranti om man bokar en biljett i bokningsklass C 24/48 timmar före avgång pausas hela sommaren på hela linjenätet utom interkontinentala flyg:

"Under perioden 16 juni till 18 augusti har vi ett tillfälligt stopp av förmånen med garanterande säten för våra EuroBonus Guld-medlemmar om en flygning är fullbokad. Gäller på inrikesresor, flygningar inom Skandinavien och på europeiska rutter. För att säkerställa att du får den bästa möjliga reseupplevelsen vill vi uppmuntra dig att boka så tidigt som möjligt."

• Angry
Reactions: JNH
Denna vecka meddelade SAS på sin hemsida att förmånen för EBG med platsgaranti om man bokar en biljett i bokningsklass C 24/48 timmar före avgång pausas hela sommaren på hela linjenätet utom interkontinentala flyg:

"Under perioden 16 juni till 18 augusti har vi ett tillfälligt stopp av förmånen med garanterande säten för våra EuroBonus Guld-medlemmar om en flygning är fullbokad. Gäller på inrikesresor, flygningar inom Skandinavien och på europeiska rutter. För att säkerställa att du får den bästa möjliga reseupplevelsen vill vi uppmuntra dig att boka så tidigt som möjligt."
Detta händer ju varje år…

Detta händer ju varje år…
Det gör det, men har verkligen alla destinationer (utom interkontinentala linjer) omfattats tidigare? Jag minns det.som att det började med att endast vissa destinationer omfattades, typ sommardestinatiomer vart SAS flyger 2-3 ggr i veckan, inte t.ex. Stockholm - Köpenhamn.

Toppen