En liten summering av mina första 8 segment med nya biljettypen BIO.
Biljetten har varit lätt att köpa och sajten har varit tydlig och korrekt. Även om den gröna färgtonen som används för att markera biljettypen avviker från den blåa skalan de brukar använda tycker jag den är bra vald och markerar tydligt biljettypen.
Poängen som visats i bokningsflöden har vid alla tillfällen varit den korrekta. Det är annars typiskt en sådan sak som blir fel när man lägger till en helt ny typ, men det har som sagt fungerat klockrent.
Mindre nackdelar för mig har varit:
• Det går inte att boka om en befintlig biljett till en bio-biljett. Då är man hänvisad till att köpa till bio-bränsle i "tillvalen". Nu hade jag en flexibel biljett, så jag kunde ju avboka och boka på nytt så det var inget jätteproblem. Och det är också ett övergående problem, det är ju ett begränsat antal biljetter som bokats före bio introducerats som kunden nu skulle vilja ändra.
• Paketeringen är att Bio bara finns som utökning av Go Smart / Plus Pro, dvs inkluderar baggage. Jag förstår iofs SAS beslut där, paketeringen hade blivit för knepig om det skulle finnas bio-versioner av alla existerande biljettyper. Och de driver upp oss i värdekedjan genom att "tvinga" den miljömedvetna att köpa dyraste biljettyp.
Men personligen när jag type åker till Stockholm för dagen i kläderna jag har på mig och en laptop i handen (och fler kanske reser så) blir valet lite svårare: Light som passar vad jag faktiskt behöver kontra en Smart Bio för dubbla priset inkluderat väskor jag inte har.
Den största besvikelsen är dock vad som händer när det inte går exakt som planerat.
3 av 8 segment har fortfarande inte gett rätt poäng. Så fort det blir irrop faller intjäningen nämligen tillbaka till "vanliga" poäng-tabellen och varken biljettypen eller kamanjen går in som det ska på EB-kontot. Man betalar alltså för Pro Bio men hanteras som om biljetten var en Pro.
Jag har drivit frågan mot diamant-supporten i 2 veckor och det var krångligt bara att få dem att förstå, och de har också svårt att få till att korrigeringskreditera baspoäng.
Och när de förstod att detta inte var ett engångsproblem valde de att eskalera till sin back-office och sedan slutade all kommunikation.
Det är tråkigt när implementationen i övrigt varit så bra att det sedan strular i EB-kontot.