Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Kan en iPhone agera Wifi-hotspot och dela ut data till andra mobila enheter om man kör eSIM med t.ex. Airalo så familjen kan dela på datan under resan?
Hur det ser ut i USA nuförtiden vet jag inte, men för många år sedan delade jag internet från min Ipad (med 3G/4G) till min telefon i USA i alla fall.

En egenhet som jag märkt med Iphone vad gäller att ha den som hotspot är att om "wifi-sessionen" går ner så måste jag öppna upp sidan med inställningar för hotspot i telefonens inställningar för att de andra enheterna ska kunna ansluta igen (undantaget mina egna Apple-enheter som kan starta upp det själva)

Måste skämma ut mig lite och ställa två dumma frågor ang. eSIM:

Kan en iPhone agera Wifi-hotspot och dela ut data till andra mobila enheter om man kör eSIM med t.ex. Airalo så familjen kan dela på datan under resan?

Kan iPhonen ringa röstsamtal (inom landet man besöker) med ett eSIM från t.ex. Airalo eller är det enbart för data?
Jag har ett e-sim från T-mobile som jag internetdelar ifrån i USA. Röst och sms fungerar från både T-mobile och mitt svenska SIM (man får välja vilket man vill använda när man startar ett samtal). All internet går bara på mitt T-mobile.

Jag har använt https://esim.holafly.com/ flera gånger i olika länder, verkar vara likt Airalo. Lite överprisat men väldigt smidigt med samma tjänst i hela världen. Kräver inte heller någon form av identifiering vilket annars kan vara ett "problem" i vissa länder. Köp online och ladda ner direkt till telefonen. Där fungerar varken lokala samtal eller internetdelning.

Så summa summarum, det beror helt enkelt på vilken tjänst du använder, inte vilket format av sim-kort du har.

Det har varit en diskussion om 3 och 3Världen i tråden om svenska abonnemang med bra roamingvillkor. Jag fortsätter här eftersom det här handlar om att köpa data via esim. Jag åkte till Belfast i helgen, och då ville jag testa hur detta funkar. Tanken är att ha en plan om 3Världen inte fungerar.

Jag kollade på alla esim-providers som finns på https://support.apple.com/en-us/HT209096, sektionen Worldwide service providers. Jag fastnat för Ubigi dels på grund av priset, 8 Euro för 3GB, och dels på grund av att det brittiska nätverket skall vara EE.

Installation var ju det vanliga kontoskapandet med användarnamn och lösenord, verifiering.. Sedan installation av e-sim, och vänta på att den ansluter till ubigi:s nät. Att köpa datapaket gick smidigt, Apple Pay stöds. Detta gjorde jag i Sverige innan jag åkte iväg.

Jag flög till Dublin och tog tåget till Belfast. När jag kom in i Nordirland så slog jag på Ubigi. Växlade sedan mellan Ubigi och 3, och båda fungerade bra. Vid ett tillfälle bytte jag för att 3 hade dålig täckning, men i stort sett märkte jag ingen skillnad.

Ubigi har ett globalt eSim, och carriern visas på telefonen som Ubigi. Det är tydligen annorlunda med airalo och holafly. Jag testade aldrig hotspot.

Tack för rekommendationen på Ubigi, har behov av data roaming i USA som också tillåter hotspot/tethering och de verkar vara rimligt prissatta + enkla att installera.
Jag behöver 40 dagar, men verkar lätt att bara köpa mera data/tid när det behövs. Så typ 30dagar/50GB + 30dagar/3GB borde lätt räcka och kostar 99 dollar.
Tack!

Finns det något bra e-sim som ger tillgång till lokala nummer? Kan vara bra för exempelvis kunna använda lokala taxiappar, matbeställningsappar eller kunna köpa inträden etc som verifieras med SMS?

Tack för rekommendationen på Ubigi, har behov av data roaming i USA som också tillåter hotspot/tethering och de verkar vara rimligt prissatta + enkla att installera.
Jag behöver 40 dagar, men verkar lätt att bara köpa mera data/tid när det behövs. Så typ 30dagar/50GB + 30dagar/3GB borde lätt räcka och kostar 99 dollar.
Tack!

Jag skulle börja med ett litet paket, och köpa det större när jag har sett hur det fungerar. Ubigi har T-Mobile i USA. Jag tror att skulle kolla efter någon med Verizon eller AT&T.

Finns det något bra e-sim som ger tillgång till lokala nummer? Kan vara bra för exempelvis kunna använda lokala taxiappar, matbeställningsappar eller kunna köpa inträden etc som verifieras med SMS?

För UK, www.lycamobile.co.uk. Fungerade före avresan i Sverige.

Ett problem här är ju de krav som myndigheter ställer på identifiering. För många år sedan köpte jag ett kontantkort på Narvesen i Norge. Eftersom jag saknar norskt personnummer så måste jag gå till operatörens butik för att identifiera mig och få det aktiverat. I Sverige kan jag tänka mig att det är lättast att för operatören att använda bankid, och det är ju inte tillgängligt för utlänningar.

I Europa funkar väl oftast utländska nummer för verifiering, så det är väl främst ett behov i USA och Japan.

Jag har konverterat mitt svenska abb (3) till eSIM, så nu har plats för lokalt sim om behovet uppstår.

Jag skulle börja med ett litet paket, och köpa det större när jag har sett hur det fungerar. Ubigi har T-Mobile i USA. Jag tror att skulle kolla efter någon med Verizon eller AT&T.
Ah, smart. Jag kommer röra mig först på östkusten där det kanske kvittar med operator i tätorterna, men sen bär det av mot mer öde ställen och då kanske det är bättre med Verizon och AT&T?
Någon som kan tipsa om eSIM som gör detta åt mig? AT&T erbjuder ett fysiskt SIM-som kan laddas på, men man får bara använda en liten del av datat till hotspot vilket är nästan show-stopper för mig.

Okej, de erbjuder lite olika grejer abonnemang, men man kan välja mellan "T-Mobile" eller "AT&T/Other" vad än Other betyder där. Men finns lite mer flexibilitet kring dagar/data.

Ska till Japan i två veckor och undrar om alternativet att skaffa Airalo eller liknande är bäst? Spontant skulle jag helst önskar ett esim direkt från en japansk operatör men hittar inte så mycket info om detta. Är ute efter fri surf och tillgång till japanskt telefonnummer till vettigt pris.

Toppen