Senaste nytt

Babyzen YOYO som handbagage

Combo

Medlem
Då börjar ett nytt kapitel i livet då vi nu kommer vara 3st på våra semesterresor :)
Efter att ha läst samtliga relevanta trådar här på BC så är nu en Babyzen YOYO införskaffad. Främst för att den går som handbagage hos de flesta flygbolag. Min frågar blir då naturligtvis, vilka bolag som ingår i "de flesta"? Läser tex på Lufthansas sida att de inte tillåter någon "buggy" som handbagage på flyg från vissa flygplatser (tex Stockholm).
Finns det någon här som någonstans blivit nekad YOYOn som handbagage? Jag kommer under resten av året kunna rapportera om hur följande bolag accepterar YOYOn. SAS, LOT, Turkish Airlines, Lufthansa och Singapore Airlines.

Då börjar ett nytt kapitel i livet då vi nu kommer vara 3st på våra semesterresor :)
Efter att ha läst samtliga relevanta trådar här på BC så är nu en Babyzen YOYO införskaffad. Främst för att den går som handbagage hos de flesta flygbolag. Min frågar blir då naturligtvis, vilka bolag som ingår i "de flesta"? Läser tex på Lufthansas sida att de inte tillåter någon "buggy" som handbagage på flyg från vissa flygplatser (tex Stockholm).
Finns det någon här som någonstans blivit nekad YOYOn som handbagage? Jag kommer under resten av året kunna rapportera om hur följande bolag accepterar YOYOn. SAS, LOT, Turkish Airlines, Lufthansa och Singapore Airlines.
Arlanda är ett eget kapitel. På många flygplatser kan du checka in vagnen, köra den till gaten och då lastas den där, som stora handbagage på CRJ typ. Arlanda (flygplatsen alltså) tillåter inte barnvagnar bakom security, eftersom av försäkring/arbetsmiljö skäl ingen kan/får bära ner de från gaten till lastutrymmet. Undantaget är handbagage vagnar, det gäller även LH. Vi har många gånger tagit med yoyon på Arlanda och in i kabinen. Yoyo får ingen plats på CRJ och andra små maskiner, men då gäller lämna på plattan och få åter på plattan precis som för stora kabinväskor.

Arlanda är ett eget kapitel. På många flygplatser kan du checka in vagnen, köra den till gaten och då lastas den där, som stora handbagage på CRJ typ. Arlanda (flygplatsen alltså) tillåter inte barnvagnar bakom security, eftersom av försäkring/arbetsmiljö skäl ingen kan/får bära ner de från gaten till lastutrymmet. Undantaget är handbagage vagnar, det gäller även LH. Vi har många gånger tagit med yoyon på Arlanda och in i kabinen. Yoyo får ingen plats på CRJ och andra små maskiner, men då gäller lämna på plattan och få åter på plattan precis som för stora kabinväskor.
Ok, så det är vid incheckning man måste klargöra om aktuell vagn accepteras som handbagage, om den behöver checkas in, elller överhuvudtaget få tas genom security?
Accepteras YOYOn(och andra handbagage vagnar) alltid bakom security, och inte behöver checas in? Och att man i värsta fall får lämna den på plattan?

Så länge den i hopfällt läge klarar kraven som handbagage så behöver du inte klara ut något vid incheckning. Den blir precis som vilket handbagage som helst.
Att sen vissa flygplanstyper inte klarar fullstora handbagage för alla passagerare/för alla mått (typ CRJ), kan ändå innebära att handbagaget/vagnen ska lämnas vid flygplanstrappan och sen fås tillbaka på avstigning (deliver at aircraft).

Last edited:
Nu är jag förbi Yoyo-stadiet. Har dock aldrig blivit nekad att ta Yoyo med genom säkerhetskontroll eller ombord som handbagage. Av de bolag du nämner har jag använt alla utom LOT med Yoyo.

Nyckeln är ju att den I hopfällt tillstånd inte är större än tillåten storlek för handbagage. Kanske finns något bolag som strular (kolla storlek för handbagage), men funkar i de flesta fall. Vagnen har ju dimensionerna den har av en anledning :)

Lycka till med resorna med den lilla. Glöm inte skriva reserapporter på vägen.

Problemet med YOYOn är att den inte klarar måtten för handbagage men är "godkänd" ändå.
Den har måtten 52 x 44 x 18 cm (så den klarar sig nästan)

Dess styrka är dock att den är välkänd, så i praktiken mer sannolikt att du passerar utan problem på flygplatsen än andra märken.
Yes! Kan bekräfta detta i flera tillfällen. Fick frågan vid incheckning, "är det en yoyo...? Då är det ok". Nu finns det ju förstås fler konkurrenter, så det kanske finns fler modeller som åker i gräddfilen.

En annan detalj. Råkade ut för "påstvång" ett par gånger. Tror det var Singapore Airlines och kanske Malaysian. De krävde prompt att vagnen (i hopfällt läge) skulle ligga i en/sin påse och inte "naken" i bagagehyllan. Högst ovanlig request men trisst om det faller på det, så kan va bra att ha med påsen.

Tack för alla råd och tips:)
Jag är väl inte så orolig för att det inte ska lösa sig, det gör det alltid! Men jag föredrar att vara väl förberedd/påläst och då bättre kunna hantera de överraskningar man stöter på.

Har kört Yoyo på flera olika flygbolag och flera flygplanstyper. Det har alltid fungerat bra, Yoyo är ett magiskt ord i de fall då frågor uppstått. Den passar även precis i hyllan på BRA:s ATR-maskiner, vilket har varit skönt då vi flyger en del med dem.

Toppen