Senaste nytt

Error fare Jakarta-Usa Full Flex Business ca 5k SEK T&R

1681892865120.png

Nu börjar det bli intressant för min del! Lyckades precis boka ARN-BKK-CKG i C enkel med Eurobonuspoäng, anländer Jakarta på förmiddagen den 1 september. Blir en och en halv dag i Jakarta innan error fare resan påbörjas på kvällen den 2 september med CKG-HND, anländer HND tidig morgon. Här blir det en hel dag i Tokyo innan jag förhoppningsvis kan avnjuta lite Wagyu i ANA Suites lounge. Därefter vidare i SFO i first, där jag tänker stanna 1-2 nätter. Letar Award för att ta mig hem därifrån också men inte hitta något ännu. Är dock inte orolig för detta då jag har relativt mycket poäng både hos Miles and More, Flying Blue och Eurobonus så det ska nog ordna sig.

Nu håller jag tummarna för att ANA verkligen hedrar sitt misstag och att sambon vill följa med!

Nu börjar det bli intressant för min del! Lyckades precis boka ARN-BKK-CKG i C enkel med Eurobonuspoäng, anländer Jakarta på förmiddagen den 1 september. Blir en och en halv dag i Jakarta innan error fare resan påbörjas på kvällen den 2 september med CKG-HND, anländer HND tidig morgon. Här blir det en hel dag i Tokyo innan jag förhoppningsvis kan avnjuta lite Wagyu i ANA Suites lounge. Därefter vidare i SFO i first, där jag tänker stanna 1-2 nätter. Letar Award för att ta mig hem därifrån också men inte hitta något ännu. Är dock inte orolig för detta då jag har relativt mycket poäng både hos Miles and More, Flying Blue och Eurobonus så det ska nog ordna sig.

Nu håller jag tummarna för att ANA verkligen hedrar sitt misstag och att sambon vill följa med!
Låter helt fantastiskt!

Helt galet vilka plot-twists på detta, blir mycket spännande att se om bara de med original-bokning ifrån Jakarta får behålla biljetten, eller även vi som bokade om biljetten, eller om de som till och med fick vouchers på mer än de hade betalat även får behålla sina vouchers. Eller så blir vi alla snuvade på konfekten, verkar ju dock som de som flyger närmaste veckorna går säkra att de kan flyga iaf!

Ja det är lite av en nagelbitare helt klart.
Helt galet vilka plot-twists på detta, blir mycket spännande att se om bara de med original-bokning ifrån Jakarta får behålla biljetten, eller även vi som bokade om biljetten, eller om de som till och med fick vouchers på mer än de hade betalat även får behålla sina vouchers. Eller så blir vi alla snuvade på konfekten, verkar ju dock som de som flyger närmaste veckorna går säkra att de kan flyga iaf!

Jag förstår ju ANA, om de först tänkte att de skulle hedra detta, men sen inser de att folk bokar av och får för mycket pengar. Då förstår jag om de drar öronen åt sig.

Jag förstår ju ANA, om de först tänkte att de skulle hedra detta, men sen inser de att folk bokar av och får för mycket pengar. Då förstår jag om de drar öronen åt sig.

Jag tycker det är ett helt annat ballgame, det är ju att utnyttja ett fel i bokningssystemet för att ta pengar av ett företag. Det är ju som att komma på på ICA att köper jag denhär pastan så lägger dom in 20 kronor på kreditkortet istället för att dra 20 kronor. Sen försöker man köpa all pasta i butiken och låtsas som man gjorde något lagligt. Alternativt, köpa andra varor + pasta och sen blir total-notan i princip noll och låtsas som man inte gjorde något fel.

I min bok har man stulit om man bokade om biljetten och fick ner priset under vad taxes and fuel charges var på original-biljetten man köpte, vilket va fullt möjligt och väldigt enkelt att åstadkomma. Jag valde frivilligt att inte göra det och betala cirka 4500 SEK för att flytta bokningen med avgång ifrån Hongkong. Helt OK om de cancellerar hela kalaset ändå, men då vill jag ju gärna ha tillbaka hela beloppet jag betala (cirka 20k SEK för 3 biljetter).

Jag skulle gissa att ni kommer få åka eftersom jag inte bokade något denna gång.
Mitt track record för error fares är extremt dåligt. De gånger jag bokat så har flygbolaget avbokat, och de gånger jag avstått så har flygbolaget låtit folk resa.

Det närmsta jag kommit att lyckas använda en error fare var en resa med Air China till Bangkok (med några dagars stop over i Beijing) som var bokad för avresa i februari 2020. Folk hade fått åka på sina bokningar där, men så var ju problemet att det var ett litet virus som precis hade börjat dyka upp där borta i Kina då... Så det är inte osannolikt att hela pandemin egentligen också är orsakad av mig eftersom jag hade gjort den bokningen.....

Toppen