Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

lnixon

Medlem
Förstår inte grejen hur förbannat svårt kan det vara att slå av sin elektronik under start och landning. Bara larvigt att inte följa de uppmaningar man får. Personligen tror jag inte det är speciellt farligt att ha dem på men stänger av ändå.

Larvigt att inte följa meningslösa uppmaningar? :confused:

Tror precis som Agehall att det är mest för att man inte ska vara helt avskärmad från kabin personalens info

Det är ju bara relevant för musikspelande apparater. Min läsplatta är inte mer avskärmande än en bok.
 

Stefan62

Medlem
Det här blev en intressant diskussion där några vill bestämma själv och andra följer instruktioner. För min del anser jag att det är ett samspel som gäller och inte någon präktighet av typen "här kommer jag så flytta på Dig för jag är viktig".

Den dag det finns ett skäl att ta bort "förbudet" så gör säkert myndigheterna det.

Att bryta mot regler bara för att jag kan tänka själv verkar lite barnsligt trotsigt - såna medpassagerare blir ofta jobbiga fler än detta sätt då de inte kan förstå socialt samspel.

Visst är säkerhetsgenomgången tjatig om man gör sin hundrade flygning för året - jag hoppas att piloterna går igenom checklistan även om de flugit samma flygplan i 20 års tid...
 

Stefan62

Medlem
Larvigt att inte följa meningslösa uppmaningar? :confused:



Det är ju bara relevant för musikspelande apparater. Min läsplatta är inte mer avskärmande än en bok.

Ta hänsyn till medpassagerare - någon är kanske flygrädd eller flyger för första gången. Barn och ungdomar lär av vuxna.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Javisst, jag är diskret, som sagt. Kommer jag på att jag glömt mobilen i fickan på jackan i bagagehyllan bökar jag mig inte ut för att gräva fram den och slå av den, men inte heller sitter jag och Facebookar att vi just lyfter.

"Don't be a dick", som Wil Wheaton brukar sammanfatta sin filosofi. Skulle inte falla mig in att framstå som respektlös mot personalen eller att göra andra nervösa. Men inte heller lägger jag ner nån energi på att följa meningslösa regler.

Haha...vem är Du att avgöra vad som är meningslöst? Regeln tas bort när man är helt säker och reglerar någon myndighet det.
 

rvarttinen

Medlem
Flightmode... oftast, annars stänger jag av telefonerna.

Det är "federal" lag att följa kabinpersonalens anvisningar, även i Euoropa. Har inte hört att någon blivit åtalad för att inte hörsamma en anvisning, men enligt skyltar (främst på amerikanska plan) så kan så bli fallet.

Men, vanlig hederlig hyfs, och respekt för andra,och deras arbetssituation, så ska man stänga av när personalen säger så - tycker jag.

Det som är så skönt med resande, en av många aspekter, är just det faktum att ingen kan "nå" en. Ett slags limbo, där jag kan välja att bli nådd eller inte, när jag är i loungen och uppkopplad ... handen på hjärtat, så viktigt är det väl ändå inte att skicka det där meddelandet ..?.
 

Stefan62

Medlem
Skämtar? Menar du att du följer regler bara för att de är regler?

Jag kör ibland för fort när jag bedömer att det inte medför för stora risker. Jag struntar i skyltarna som säger "Obehöriga äger ej tillträde" och sneddar över en byggarbetsplats för att komma till jobbet eftersom det blir dubbelt så långt annars. Jag stänger inte av blåtand och wlan på datorn på planet, eftersom det är väletablerat att det inte innebär någon risk för planet.

Ja, faktiskt - så är det. En regel/förordning/lag finns av ett skäl och därför följer jag dessa.

Jag kör inte fortare än tillåtet, (mest av ekonomiska skäl), och chansar inte vid parkering om var jag får stå, skattemyglar inte etc.
 
Toppen