Senaste nytt

Mat och dryck business, vad ingår och hur funkar det?

Wescey

Medlem
Hej!
Alltså, har aldrig förstått det då jag aldrig själv har flugit business.

1. Maten som serveras ombord, är det buffé, dvs att du kan beställa hur mycket som helst?
2. Alkoholen, är det gratis? Kan jag beställa hur mycket som helst? Om ja, hur mycket dricker ni ombord? Hade det varit jag så hade jag nog beställt allt de har på dryckesmenyn...

Det kan nog bero på bolag men de flesta har fasta måltider (typ en middag och en lunch eller en middag och en frukost, beroende på sträcka). Utöver det finns det ofta snacks att antingen be om eller hämta på buffet beroende på bolag.

Alkoholen är normalt obegränsad så länge du inte blir så full att du inte kan bete dig längre...

Hej!
Alltså, har aldrig förstått det då jag aldrig själv har flugit business.

1. Maten som serveras ombord, är det buffé, dvs att du kan beställa hur mycket som helst?
2. Alkoholen, är det gratis? Kan jag beställa hur mycket som helst? Om ja, hur mycket dricker ni ombord? Hade det varit jag så hade jag nog beställt allt de har på dryckesmenyn...
Tips är att läs lite reserapporter här på forumet så kommer du få dig ett humm om hur det ser ut.
Så fick jag en känsla av vad man kan förvänta sig och hur andra kanske agerar osv innan man själv ska ge sig ut.
Har skrivit två dåliga reserapporter i mina nybörjardagar, där jag själv hade dålig koll!

Tips är att inte gå all in på alkoholen. Det är ingen hets att dricka sig kanonfull ombord. Självklart får du smaka på allt om du vill, men det finns ofta omkring 5 viner, champagne, desertvin, olika öl, 10-tal spritsorter, likörer, drinkar mm.

Skulle jag testa allt ombord i SAS Business tex skulle de få bära av mig och jag skulle vara utslagen halvvägs genom flighten.

Drick med sunt förnuft (även om det brykar gå ur när man dricker). Personalen har all rätt att neka dig om de anser att du är för full.

Du kan titta detta inlägg över menyn hos SAS från förra veckan. Allt ingår som sagt, men du förväntas ta en förrätt, en varmrätt och kan blanda lite bland efterrätterna. Är du mer hungrig kan du ju fråga om två varmrätter men får då troligtvis den andra efter att alla fått en första.

Ett tips är dock att aldrig gå på en flight hungrig, inte ens i Business eller First, inte alltid maten levererar på en bra nivå.

Alkoholen är inte gratis, men den ingår i biljetten.
Blir du för berusad kan du även få andra problem än att du inte blir serverad mer.

Blir du för berusad kan du även få andra problem än att du inte blir serverad mer.
Jag har sett minst en passagerare i US Immigration som de fått leda iväg till ett förhörsrum eftersom han inte kunde svara på frågor från TSA-personalen. Eller får man göra som i filmen Sällskapsresan: - "invalido" :)

Toppen