Senaste nytt

Standby tidigare flight

Det här har diskuterats även här: https://www.businessclass.com/forum/threads/ombokningar-av-plus-s-inom-norden.97378

För att citera mig själv:
"Att SAS tar bort denna förmån tycker jag är att skjuta sig i foten. Jag har verkligen ingen möjlighet längre att motivera en Plus-biljett för min arbetsgivare. Att jag får en muffins bryr sig varken de eller jag om, fasttrack & lounge har jag ändå. Eftersom standby inte tillåts så är det lika bra att betala ombokningsavgiften i Minus istället för att betala mer för biljetten i utgångsläget. Dock kommer ombokning nog inte ske så ofta eftersom arbetsgivaren knappast godkänner några extra tusenlappar för att jag ska komma hem 2t tidigare."

Man kan också se det som en viss höjning av värdet på travelpass. Sas har garanterat räknat på det och kommit fram till att man förlorat mer på folk som satt det i spel än man gör på de som nu tex flyttar bak i go. Sedan om de faktiskt har räknat *rätt* är en annan fråga såklart.

Det finns ju också situationer där det definitivt är en ren förlust för dem. Om jag tex kommer in med longhaul (eller för den skull från Europa) till Köpenhamn med genomgående biljett och landar en halvtimme tidigt så är ju den enda anledningen att jag inte från början bokade det tidigare avslutningsflyhet att jag inte får pga MCT. I det läget har sas inget att förlora på att låta mig komma med det tidigare flyget.

Men samtidigt har de ju svårt nog både i organisationen och stödsystemen att hantera dagens läge, så att göra processen met komplicerad lär inte funka. Å andra sidan vore det typiskt sas.

Rätta mig om jag har fel, men det går väl alltid att boka en C-klass-biljett om man vill ha den flexibiliteten? Jag vet att SAS hemsida döljer dem om det finns billigare Plus Pro, men man kan väl alltid ringa in sin beställning, det är väl inte BARA med TravelPass som man får C-klass?

Nu vet jag ju inte om du syftade på mig eller någon annan när du talar om snålhet. I mitt fall handlar det absolut inte om snålhet. Jag brukar boka den flight jag tror jag skall åka med oftast är det den dyra flighten. Men ibland så går möten snabbare än vad man trott, det blir omkastningar och annat i schemat. Då har det varit bra att komma med den tidigare flighten hem, som dessutom ofta från början varit billigare. Att hålla på att springa till transfercenter, ringa etc är inte riktigt att alternativ när man kommer till flygplatsen, ser att flighten står inne och strax boardar. Då har det varit bra att bara kunna gå snabbt till gate och fråga. Och detta är absolut en försämring för det var konsekvent så att detta gick att komma med tidigare flight intra-scandinavien. Sedan kan jag förstå argumentet att det utnyttjades av vissa för att spara pengar och att man ville täppa till detta hål. Men en försämring är det likaväl och värdet av plus biljetterna går definitivt ned.
Jag förstår att vissa verkligen behöver / vill ha den flexibiliteten, men då är det ju faktiskt bara att köpa till den, ser egentligen inte problemet. Möjligtvis upplever ni det som en försämring, men det är ju faktiskt så att SAS nu tar betalt för vad de borde tagit betalt för redan tidigare, dvs flexibilitet.

Det låter som att du utgår från att den som vill göra standby till tidigare flight är beräknande och försöker blåsa SAS. Lite tråkigt synsätt.

Mitt fall var så här: Jag hade ett byte på Arlanda med första möjliga förbindelse. Det finns en tidigare avgång, men enligt tidtabellen är bytestiden för kort för att tillåta en genomgående biljet. Fair enough.
Nu var inkommande plan tidigt och det var inga problem alls för mig att hinna till gate för den tidigare avgången. Boarding skulle starta några minuter senare när jag kommer fram och frågar. Det är ett typ-exempel på när den här typen av standby för diamond är en bra lösning och inte alls har att göra med att kunderna försöker lura SAS.

Istället för att flytta över mig till tidigare flyg och ha en glad kund tillbringade jag några timmar i loungen.

Jag hade en plus pro biljett, dvs den dyraste och mest flexibla biljettt som sas.se kunde sälja till mig. Om nu SAS ska "betalt för vad de borde tagit betalt för redan tidigare, dvs flexibilitet." borde de kanske också sälja flexibla biljetter på sajten?

Last edited by a moderator:
Man kan också se det som en viss höjning av värdet på travelpass. Sas har garanterat räknat på det och kommit fram till att man förlorat mer på folk som satt det i spel än man gör på de som nu tex flyttar bak i go. Sedan om de faktiskt har räknat *rätt* är en annan fråga såklart.
Du har både rätt och fel i detta. Värdet för TP går upp relativt plus pro , ja, dvs det relativa värdet. Men det absoluta värdet för oss som har TP går faktiskt ned. När man kommer till den flight som är mest populär så minskar nämligen sannolikheten att det finns lediga platser på den eftersom de som annars skulle bokat om till ett tidigare plan nu är med på det plan man vill ändra till. Personligen är jag mest intresserad av det absoluta värdet av mitt TP. Då kan jag också leva med att ibland sitter det någon på ett mittsäte som annars kanske skulle varit ledigt, speciellt som den personen faktiskt kan komma hem till nära och kära lite tidigare.

Jag tro inte antalet som spekulerat i att boka billig flight för att komma med tidigare flighter har varit särskilt stort och som du säger så kan man fundera på om SAS har räknat rätt. Kundnöjdhet har faktiskt ett värde och det är väl det som tidigare har skilt SAS från Norwegian och andra bolag. Jag förstår som sagt var att SAS måste spara pengar, men i detta fall undrar jag om inte vinningen går upp i spinningen.

Lite historik borde vara på sin plats också,
Någon som minns exakt hur det var när Go/Plus infördes?
Som jag minns var det för att förenkla

Go = Billigt och icke flexibelt
Plus = Dyrare men flexbelt
Sen spårade det med Go Light, plus smart, plus pro osv

Känns lite som vi är tillbaka på ruta 1

Men ja, jag känner till alla regler - men för gemene man blir det svårt att förstå!

Blir ju också krångligt när det inte alltid går att boka om heller oavsett om man vill betala för det.

Jag skulle åka LLA-ARN med en plus pro biljett i höstas, Kom tidigt och ville åka med en tidigare avgång som var försenad 1h.
Inga problem att betala för mig. Men gaten kunde inte göra nåt om det inte var en C-klass (Jag tror jag hade J) och resebyrån kunde inte heller göra nåt för att avgångstid var passerad...
Jag hade uppskattat om appen kunde vara lite mer användbar i dessa lägen och betala mellanskillnad för ombokning/standby

Toppen