Senaste nytt

Vilket program ska jag satsa på för resor i Business till Brasilien?

Martinwennesjo

Ny medlem
Hallå!

Bor i Brasilien, skriven i Sverige. Åker 4-5 gånger per år, själv och familjen. Har aldrig riktigt brytt mig om bonusprogram, men såklart ändrat mig nu när skinkorna, med ålderns rätt, gör ont i ekonomiklassen. Så de senaste åren åker jag businessclass. Så trött på att inte nå fram till alla uppgraderingar med alla olika bolag och kort som erbjuds.
Så nu kör jag milesandmore resursbank, verkar inte ett dugg bättre dock. Är det någon därute som vet hur man maximerar ”skiten” så man får något vettigt tillbaka. Lägger Cr 180” på resor varje år och har varit amex platinum medlem i 20 år.
 

palmen

Moderator
Vart i Brasilien åker du?
Jag skulle titta vilka flygbolag som flyger där och sedan gå med i det bolagets program för lojalitet.

Om Lufthansa är ett alternativ så kommer ditt resmönster att ge dig Senator utan problem (åtminstone från 2024 med ändringarna hur man uppnår status) och bra med poäng om du alltid flyger business.
Då är det även bra med deras kreditkort för att boosta poängen mera. Som Senator kommer du sen kunna uppgradera enstaka flighter till First och eventuellt boka First med poäng framöver.
 

Martinwennesjo

Ny medlem
Hej!
Tack för svaret. Jag åker, som det är nu, endast med Lufthansa och samarbetspartners.
Jag har miles&more Mastercardkortet. Såg att de skulle ändra inför 2024, fattade nästan nada. Orkar f-n inte hålla koll på allt med uppgraderingar å privilegier. Varför kan de inte bara se att man åker och är lojala med programmet. Sen kan de väl ordna till det!
Som det är nu får man vara en nörd för att kunna få ut något av systemet ju
Men igen, tack för responsen. Har 7 resor i businessclass över Atlanten tom juli så något positivt händer väl till slut.
 

Ping

Medlem
Men om du redan åker business har du ju redan de flesta fördelarna oavsett program. Möjligen uppgradering till first som är bonus, alternativ en gnutta billigare resor genom att använda poängen.

Skulle välja det flygbolags program som passar antingen ditt reseschema eller plånbok bäst eller om det finns något annat du prioriterar med flygbolaget.
 

majoren

Medlem
M&M har ju en väldigt speciell prissättning för bonusresor som utgår från Brasilien, så du har ju en fördel som bor där. En bonusresa GRU-ARN t/r kostar ju i skatter etc. bara 1/5 av en resa ARN-GRU t/r, men det känner du säkert till. Det krävs en del omvärldsbevakning för att förstå och utnyttja bonusprogrammens fördelar, te.x. genom detta forum.
 

Mr Basic

Medlem
Så nu kör jag milesandmore resursbank, verkar inte ett dugg bättre dock. Är det någon därute som vet hur man maximerar ”skiten” så man får något vettigt tillbaka.
Orkar f-n inte hålla koll på allt med uppgraderingar å privilegier. Varför kan de inte bara se att man åker och är lojala med programmet. Sen kan de väl ordna till det!
Det förutsätter ju att du är medlem hos M&M och registrerar ditt medlemsnummer när du bokar resor med Lufthansa, då borde poäng och eventuell status ramla in per automatik.

Som det är nu får man vara en nörd för att kunna få ut något av systemet ju
Just det, och det är ju därför du sökt dig till BC forum. Finns en hel del trådar om hur man optimerar nyttjandet av M&M-poängen, bara att börja läsa.
 

palmen

Moderator
Hej!
Tack för svaret. Jag åker, som det är nu, endast med Lufthansa och samarbetspartners.
Jag har miles&more Mastercardkortet. Såg att de skulle ändra inför 2024, fattade nästan nada. Orkar f-n inte hålla koll på allt med uppgraderingar å privilegier. Varför kan de inte bara se att man åker och är lojala med programmet. Sen kan de väl ordna till det!
Som det är nu får man vara en nörd för att kunna få ut något av systemet ju
Men igen, tack för responsen. Har 7 resor i businessclass över Atlanten tom juli så något positivt händer väl till slut.
Med den mängden resor om allt görs med Lufthansa i Business kommer du vara på god väg att nå HON dessutom om flygandet fortsätter.

Bara för att dubbelkolla, du registrerar ditt M&M medlemskap på alla flygningarna så de ger poäng?
 

Jonas C

Medlem
Vilka bokningsklasser? Bokar du direkt via Lufthansa Groups kanaler så tilldelas miles baserat på vad biljetten kostar i pengar. Oavsett om det är en dyr eller billig business-biljett så ger det inga våldsamma summor i miles. Bättre att kreditera Lufthansa-flygningarna till EuroBonus, skaffa SAS Amex Elite och nå guld på en resa.

En D-klass med Lufthansa till Sao Paulo via Frankfurt ger i runda slängar 28K EuroBonuspoäng tur och retur från Europa.
 

Martinwennesjo

Ny medlem
Tack för infon.
Lite konstigt att amex platina kortet inte finns med eurobonus. Finns fördelar i Brasilien att ha platinakortet. Annars hade jag gärna bytt till amex elite.
 
Toppen