Senaste nytt

Hög uppgraderingsfrekvens. Tur eller normalt för EBG?

För mig har samtliga uppgraderingar skett vid gate där de har ”sökt passagerare xxx” och där har jag fått nytt boarding kort.
Förutom i ett fall där jag var sen till ett byte och fick det vid boarding.

Spelar det någon roll om man boardar sist eller först vid gaten? För antar att många uppgrades sker vid gate.
Ska nog inte spela någon roll, personalen skiftar runt och gör upgrades i förväg skulle jag gissa. Man kollar antal incheckade och hur många som gått igenom securityspärrarna/är på connecting flights och börjar planera för möjliga överbokningar och vad man ska göra åt det.

Spelar det någon roll om man boardar sist eller först vid gaten? För antar att många uppgrades sker vid gate.
Spelar ingen roll, det kommer inte magiskt räknas ut att du ska ha en upgrade i blipp-maskinen i gaten, det är redan inlagt i förväg.

Rent teoretiskt kan det ju vara överbokat och de väntar in i det sista med att göra sista justering baserat på vilka som dyker upp. Då kan det ju teoretiskt bli så att man uppgraderas som sista person, men det är nog extremt ovanligt och skulle alla praktisera detta så funkar det ju inte av förklarliga skäl.

När checkin stänger ser de hur många som checkat in och då börjar pusslet med passagerare om det behövs och det brukar vara klart innan man börjar boarding.

Spelar ingen roll, det kommer inte magiskt räknas ut att du ska ha en upgrade i blipp-maskinen i gaten, det är redan inlagt i förväg.

Rent teoretiskt kan det ju vara överbokat och de väntar in i det sista med att göra sista justering baserat på vilka som dyker upp. Då kan det ju teoretiskt bli så att man uppgraderas som sista person, men det är nog extremt ovanligt och skulle alla praktisera detta så funkar det ju inte av förklarliga skäl.

När checkin stänger ser de hur många som checkat in och då börjar pusslet med passagerare om det behövs och det brukar vara klart innan man börjar boarding.

Det är snarare mer troligt att några behöver uppgraderas och man då väljer man folk med status redan innan för det skulle bli för stökigt om man skulle invänta folk. Så får de både flyttat folk de behöver och andra tror de fått en nice uppgradering utan anledning.

Sen sker det ju ofta utan buller och bång. Ibland blir man uppkallad för nytt boardingkort om de inte har skrivare i grunden för då kommer det ju bara en lapp där.

Jag har varit diamond sedan start. Är då också LTG.
Av alla uppgraderingar jag har fått (utan piintsupgrafe och dyl) är LH de som har uppgraderat mig mest. Nr 2 är thai och SAS kommer som god 3a

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Generellt behöver planet var fullt, annars uppgraderas man inte. Jag är tveksam till att jag någonsin uppgraderats med SAS, men jag har ett par med BA. Den ena med BA var ett smockfullt flyg och de ville ha fram en Silver medlem pga kort connection på LHR, då fick hon mitt säte alldeles bakom skynket och jag fick flytta fram. Den andra gången var från Arlanda till Heathrow och ett Iceland air flyg hade blivit inställt och de bokade om passagerare med BA tills flygt var fullt.

Jag skulle absolut inte försöka förnya status pga uppgraderingar, det händer så sällan att det nästan inte händer alls.

Toppen