Senaste nytt

Avsluta Amex Elite

Andreas.Net

Medlem
Hej, funderar på att säga upp mitt Amex elite nu, får jag tillbaka delar av årsavgiften?
Jag hade tänkt att min fru kunde värva mig nu till sommaren igen, finns det någon regel att man inte får ha haft Amex innan eller räcker det att man har varit utan under ett antal månader ?

Du får tillbaka de månaderna du inte nyttjat.

Hur värvning ser ut i sommar vet ungen här. Amex brukar dock räkna att har man inte haft kort på 6 månader är man ny kund. Men ju fler som "nyttjar" detta, desto snabbare kommer det ändring även på det.
Om ändringar sker innan sommaren eller ej är omöjligt att svara på.

Ok, jag får väl se hur det ser ut då, även om jag inte kan bli värvad så kommer jag väl ändå få ut de 20000 statuspoängen även om det inte har gått 6 månader ?

Låt säga att jag väntar 6 månader, då är jag väl "ny kund", då borde jag väl få ut statuspoängen även om jag fick dem på mitt gamla kort mindre än ett år tillbaka ?

Jag kommer också ihåg att då jag från början hade betalvarianten av elite kortet och hade fått mina statuspoäng det året sen bytte jag mitt i perioden till kreditvarianten och då fick jag ytterligare 20000 poäng dvs totalt 40000 poäng under samma år.

Är detta något nytt? Har tidigare fått 60k poäng på min kvalificeringsperiod genom elite.
Ja, Amex har skrivit om detta sedan typ ett halvår/år tillbaka att man bara kan få statuspoäng 1 gång per år.

De som hade flera amex elite drabbades ju då av att inte kunna få guld utan att flyga vilket var möjligt innan.

Det är finns ju dock is fortfarande lite hål i systemet att poängen under normala omständigheter tex kan komma med 360 dagars mellanrum eller 380 dagars mellanrum som gör att poängen kan infalla fler ggr samma år.

Låt säga att jag väntar 6 månader, då är jag väl "ny kund", då borde jag väl få ut statuspoängen även om jag fick dem på mitt gamla kort mindre än ett år tillbaka ?
Nej, inte enligt nya definitionen som säger 1 gång per år. Just för att motverka de som signar flera kort samma år eller har flera kort.

Precisely sånt här som amex stryper när de märker att många gör på ett icke önskvärt/tänkt sätt. Vi har sett det med att värva sig själv, bli värvad fast man har korten redan mm.

Toppen