Senaste nytt

"How much longer may I stay in the US"-meddelande....

Hachans

Medlem
Inte ens bara resor på det passet, utan de kopplar glatt ihop den med dina tidigare pass så du får resehistorik som går betydligt mer än 5 år tillbaka.

Formellt sett kan man ju fråga sig var de får den kopplingen ifrån. Eftersom man inte anger sitt gamla passnr när man söker ny ESTA tex. Men vissa saker ska man nog bara låta bli att gräva i....

Och här ser vi en av anledningarna till att man inte ska ljuga för gränsbevakningen och försöka komma undan med grejer för man har ett nytt pass. De vet ändå.

Hur som helst så finns det sätt att rätta en utresa som inte blivit registrerad ordentligt. Man kan kontakta CBP och styrka på något sätt att man varit utanför landet, exempelvis med kvitton/räkningar hemifrån, visa bevis på att man varit hos en doktor hemma eller liknande.

Det är viktigt att utresedatumet registreras för att man inte ska få problem nästa gång.

Dock känner jag inte igen att utresa från USA till Mexiko inte skulle räknas som utresa. Absolut att man inte får 90 nya dagar men att USA räknar det som att man stannar verkar konstigt.
 

joa

Medlem
Tack för input.
Då jag hemma sedan två månader och inte har för avsikt att åka tillbaka till USA inom de närmaste dagarna får man anta att jag inte behöver agera på något sätt?
Vi ska dit igen i höst, men det hör borde väl förhoppningsvis inte innebära några problem?
 

mha321

Medlem
Tack för input.
Då jag hemma sedan två månader och inte har för avsikt att åka tillbaka till USA inom de närmaste dagarna får man anta att jag inte behöver agera på något sätt?
Vi ska dit igen i höst, men det hör borde väl förhoppningsvis inte innebära några problem?
Jag skulle kontakta cbp redan nu och få det korrigerat. Det kan säkert ta en god stund med sådana myndigheter, och det är skönt att få det avklarat nu så du är helt säker på att det inte uppstår problem då.

Worst case kan de ju dra tillbaka ditt esta, och när det väl är draget en gång kan det bli väldigt mycket jobbigare nästa gång...
 

Hachans

Medlem
Tack för input.
Då jag hemma sedan två månader och inte har för avsikt att åka tillbaka till USA inom de närmaste dagarna får man anta att jag inte behöver agera på något sätt?
Vi ska dit igen i höst, men det hör borde väl förhoppningsvis inte innebära några problem?

Du måste fixa detta. Kolla vad som står i din I94W, står du inte som utrest kommer du få problem.
 
Det här är så spoky att se. Har sett i SAS appen att jag tydligen har vart i Chicago, men bara ryckt på axlarna åt det. Nej, jag har aldrig vart där.
Än läskigare vart det nu när jag kollade via länken här ovan. Jag har uppenbarligen oxå tagit mig en flygtur till Key west i samband med Chicago turen. :eek:
NY stämmer - men jag flög ToR.

F71FD6AE-83C5-44B4-AFDF-6C6376F6D7C0.jpeg
 

Fredrik

Medlem
Dock känner jag inte igen att utresa från USA till Mexiko inte skulle räknas som utresa. Absolut att man inte får 90 nya dagar men att USA räknar det som att man stannar verkar konstigt.

I det här fallet menar jag att det är så amerikanerna tolkar det. De har ingen information om att TS lämnat USA och dagarna på hans senaste entry tickar på. TS bör ha haft en biljett till Mexiko för att ens komma in i USA så att han lämnat landet borde de vara medvetna om.

Det kommer vara intressant om TS får någon info från CBP ifall det är så enkelt så att hans avresa från USA inte registrerats eller om de vet att han åkt till Mexiko men tror att han är kvar där.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
I det här fallet menar jag att det är så amerikanerna tolkar det. De har ingen information om att TS lämnat USA och dagarna på hans senaste entry tickar på.

Det kommer vara intressant om TS får någon info från CBP ifall det är så enkelt så att hans avresa från USA inte registrerats eller om de vet att han åkt till Mexiko men tror att han är kvar där.

Jo men precis så. När jag lämnade USA senast över landgränsen så behövde man aktivt söka upp CBP för att bli utstämplad. Det hoppades jag kunna göra men plötsligt var jag i Mexiko.

Nu löste det sig i och med att jag hade en annan resa till USA inom de 90 dagarna flygvägen och då reste ut igen via en flygplats. Men det kunde ha strulat rejält om det varit ett längre intervall och därför jag fick läsa på om all den här skiten.
 

joa

Medlem
Ringde till US Customs and Border Protection så det skickade ett mail med instruktioner.
Men vad avser de med detta?:
"Travel verification letter from the Cruise line or Airline. (In English) Normally, flight confirmations are presented as attachments. If the flight confirmation is in the form of an e-mail, please send a screenshot of the e-mail"
 

mha321

Medlem
Ringde till US Customs and Border Protection så det skickade ett mail med instruktioner.
Men vad avser de med detta?:
"Travel verification letter from the Cruise line or Airline. (In English) Normally, flight confirmations are presented as attachments. If the flight confirmation is in the form of an e-mail, please send a screenshot of the e-mail"
Det där är ju klippt ut sitt sammanhang men jag gissar att det är vilken information de kräver? Isåfall verkar du helt enkelt vilja ha en kopia på din bokningsbekräftelse på avresan?
 
Toppen