Senaste nytt

Kan ej köpa baspoäng trots att jag uppfyller "kraven"?

eddo

Medlem
Är för tillfället EBD med kvalificeringsperiod 1 maj - 30 april och har under denna kvalificeringsperiod tjänat in 34 558 poäng mot status. Kommer troligen inte riktigt hinna tjäna in resterande poäng upp till 45 000 under denna period och vill därav köpa ett par tusen poäng för att inte tappa min intjäning mot LTG. På SAS Eurobonus Shop får jag dock endast upp valen att köpa och transferera extrapoäng - inte att köpa baspoäng - trots att jag uppfyller de krav jag kan hitta (dvs är mer än 6 månader in i min kvalificeringsperiod och har mindre än 15 000 poäng kvar till intjäningskravet för EBG). Nu är det ju visserligen ingen stress då kvalificeringsperioden slutar först sista april och då poängen bakdateras 123 dagar. Men med tanke på rean på baspoäng fram till 31/1 hade jag gärna gjort bort köpet innan dess.

Den enda rimliga (?) förklaringen jag själv kan komma på är att jag är EBD idag och att möjligheten att köpa baspoäng därav inte dyker upp förrän jag uppnått 60 000 poäng - men det är inget som jag kan se framgår på hemsidan.

Någon som varit i en liknande sits och lyckats lösa det?

Jag fick samma sak i samma situatio, men behövde bara 1000.
Jag maila sas kundtjänst och fick svar att jag kunde växla extra poäng till bas poäng, jo jag visste det också men det svar jag fick.
jag svara att jag ville köpa dom sista 1000 men fick svar att han kunde växla lösa det åt mig utan svar på att köpa.
så jag tog det eftersom jag bara har 2 år kvar till tio år.Det känndes usel sköt av sas men det är ju sas, så vad kan man vänta.

Kort svar maila sas kundtjänst på gold eller ebd mailen, och hoppas på det bästa
Jag titta aldrig om jag fick det rabatt priset eller ej, men jag tror det

Den enda rimliga (?) förklaringen jag själv kan komma på är att jag är EBD idag och att möjligheten att köpa baspoäng därav inte dyker upp förrän jag uppnått 60 000 poäng - men det är inget som jag kan se framgår på hemsidan.
Har kanske med soft landing att göra (om det nu är kvar). D.v.s. du kommer att vara EBG ändå. Så enda anledningen att köpa poäng är just LTG, så jag tror du hamnat i kläm. Om det är nu soft landing dom tänkt på så hade det varit bättre med en varning istället för blockering, nu får ju EBD sämre möjligheter än EBG och så ska det ju inte vara.

Har kanske med soft landing att göra (om det nu är kvar). D.v.s. du kommer att vara EBG ändå. Så enda anledningen att köpa poäng är just LTG, så jag tror du hamnat i kläm. Om det är nu soft landing dom tänkt på så hade det varit bättre med en varning istället för blockering, nu får ju EBD sämre möjligheter än EBG och så ska det ju inte vara.
Har du redan Amex Elite och MC Premium? För det kommer bli mer flexibelt att tjäna in statuspoäng från februari på MC Premium tex :)

@Rebel tack för tipset, ska testa maila. Har bara chattat med SAS tidigare men de var inte särskilt lösningsorienterade (suprise). ”Vi kan inte göra något, det kanske börjar funka senare”.
Har du redan Amex Elite och MC Premium? För det kommer bli mer flexibelt att tjäna in statuspoäng från februari på MC Premium tex :)
Japp, men lär ändå vara några få tusen poäng back efter planerade resor och spend på MC februari-mars. Blivit alldeles för lite resande detta året av olika anledningar.

Får kanske bli en MR istället men hade varit enkelt att lösa genom köp när så få poäng lär saknas i kombination med rean på baspoäng.

Toppen