Senaste nytt

Extra kostnad golfbag efter involuntary ombokning

plover

Medlem
Hej forumet, råkade ut för en spännande grej när min LH 2 for 1 companion till JNB blev ombkokad till Swiss. LH får man ta med golfbag som del av baggage allowance utan extra kostnad så länge du håller dig under maxvikt 32 kg. Swiss däremot är lite lurigare, där ingår den bara om den håller sig under de 32 kg OCH max dimension 158 cm. Här har någon tänkt till ordentligt hos flygbolaget, finns inga golfbags som klarar det måttet så nu fick jag en extra kostnad på hemresa om 285 CHF. Någon som har varit med om dettaa tidigare? Känns inte helt OK utan som en försämring och det är ju resultatet av en ofrivillig ombokning. Vad göra ? betala och försöka kräva tillbaks i efterhand eller chansa vid inckeckning på returflygningen ? Jag är på resa nu och vid utresan var det inga problem att chcka in golfbag kostnadsfritt.

• Gilla
Reactions: Gus
Är det billigare att betala före incheckning, annars ser jag inte vad chansningen består i?
Jag hade påtalat situationen vid incheckning om de kräver betalt. Insisterar de hade jag hanterat kostnaden hemifrån sedan.

Är det billigare att betala före incheckning, annars ser jag inte vad chansningen består i?
Jag hade påtalat situationen vid incheckning om de kräver betalt. Insisterar de hade jag hanterat kostnaden hemifrån sedan.
Jag undrar samma sak och hade agerat exakt likadant!

Fick tag på deras call center nummer här i SA, intressant story det år jag som kund som skall kolla upp och har accepterat det nya flygbolagets regler, känns ju halvkul. Vad hade ni gjort ? Jag hat ju bokat ett bagage nu a 285 CHF (ingen kostnad på hitresan)

i) som god svensk knyta näven i fickan och betala, lär inte gå att få tillbax några pengar i efterhand tror jag

ii) avboka och dyka upp på flygplatsen och hoppas att den kommer med

:)

Fick tag på deras call center nummer här i SA, intressant story det år jag som kund som skall kolla upp och har accepterat det nya flygbolagets regler, känns ju halvkul. Vad hade ni gjort ? Jag hat ju bokat ett bagage nu a 285 CHF (ingen kostnad på hitresan)

i) som god svensk knyta näven i fickan och betala, lär inte gå att få tillbax några pengar i efterhand tror jag

ii) avboka och dyka upp på flygplatsen och hoppas att den kommer med

:)
ii

och framförallt inte lägga mer semestertid på att undersöka och planera! :)

Då kommer en avslutande rapport där jag hade föranmält 2 golf bags som var på LH max size. personalen här i JNB bar supertrevliga, bägge incheckade och klara utan någon extra kostnad eller tjafs. Ibland så undrar jag ju varför call centret är så ohjälpsamma, man nu sottwr jag i den trevliga Aspire loungen (bordsservering av drinkar mm), och allting gått planenligt. Finns dessutom en kombinerad First/*A incheckningsdesk som var mycket pigga och hjälpsamma.

Vad jag har förstått så kräver många flygbolag numera att man anmäler i förväg att man ska checka in golfbag, även om det är kostnadsfritt.
På SAS & Finnair är detta ett krav även om de oftast inte bryr sig, men mina föräldrar höll på att inte få med golfbagarna tidigare i år då jag missat anmäla detta. Med BA är det bara att checka in om man kan checka in väskor.

Kan det vara liknande på Lufthansa Group??

Tack loungen var kanon! När det gäller föranmälan så är det obligatoriskt och kolla med LH bagage kalkylator - det skiljer mellan bolagen. Du får inte heller någon mejlbekräftelse så lite spännande är det ju

Toppen