Senaste nytt

Söker Göteborg - Los Angeles Mars 2023

Xpressen

Medlem
Hej forumet!

Vi är 3 personer som tänkte åka en sväng till Los Angeles i Mars 2023 och har lite funderingar på hur jag ska göra och behöver således lite input härifrån.

Första tanken är såklart att använda Eurobonuspoäng och det finns ju olika sätt att lägga upp det på. Det ultimata är ju Eurobonuspoäng med 1-2 stopp i Europa och sen LAX men som det ser ut just nu så hittar jag inget sådant. Är också öppen för GOT-EUROPA-USA-LAX där USA-LAX köpes separat. Skulle det bli detta alternativt så är ett stopp i Washington att föredra då vi har en vän som ska med som bor där och då kan vi i så fall flyga sista biten tillsammans.

Ett annat alternativ är att köpa revenue biljetter med poäng med det känns inte så roligt och är verkligen en "sista utväg"

Men så slog det mig att AMEX nu devalverar MR-Poäng kraftigt och jag sitter inne på drygt 7,5 miljoner MR-poäng och tänker därför att det kanske är läge att nyttja dessa istället? Här är jag dock väldigt novis och har absolut noll koll på tillgänglighet/möjlighet att boka tex British Airways med Avios eller KLM/AirFrance. Jag har heller ingen koll på priser. Räcker 7,5 miljoner MR för att växla till något annat program och få iväg 3 pers t&r till LAX?

Är heller inte främmande för att dela upp det på 2 bokningar och flyga Star Alliance ut och exempelvis One World hem. Värdet för poängen är inte det viktigaste här utan snarare att vi kommer iväg och att vi kan flyga tillsammans.

Som sagt jag behöver alla input jag kan få här.

• Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  • Var är din destination? Los Angeles
  • Typ av resa (enkel eller tur och retur)? T&R
  • När vill/behöver du resa ut? Mellan Nån gång mellan 14/3-20/3
  • När vill/behöver du komma hem? Lämna Los Angeles senast 28/3
  • Hur länge vill du vara borta? 5-6 nätter
  • Hur många personer som skall resa? 3 vuxna
  • I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Som skrivet i texten ovan så är jag öppen för förslag och då Eurobonus eller något av de bolag jag kan växla MR-Poäng till.
  • Vad är din budget? Drygt 7,5 mijoner MR-Poäng alternativt 1 000 000 Eurobonus. Har också cirka 150 000 M&M miles om det eventuellt skulle finnas möjlighet att boka oss på olika bokningar fast samma flight.
  • Vad är det viktigaste för dig?
    • Att vi kan resa tillsammans, kommer iväg under ovan angiven period och att benet över atlanten är business.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Med växelkursen 11 MR:1 Avios skulle du få drygt 680 000 Avios hos BA.
Om du är helt obekant med BAs awards kan man generellt säga:
- Tillgången på business class awards i long haul med "lagom lång framförhållning" är tveklöst bättre än på SAS, förmodligen för att de är dyrare, men platser finns inte på alla datum och ibland bara några få platser, för även hos BA ligger folk och lurpassar direkt när platserna släpps. 3 eller fler platser förekommer dock. (Tillgängligheten på first är dock mycket begränsad, har ingen aning om det alls förekommer att de släpper 3 Avios-platser i First på samma flyg.)
- Prissättning i Avios per sträcka (så du betalar Avios även för anslutningen GOT-LHR)
- Olika Aviosprissättning på peak/off-peak datum, där "peak" främst är storhelger och skollov; nästan hela mars 2023 är off-peak eftersom påsken ligger först i april
- BA tar ut avgifter utöver de faktiska skatterna, dessa avgifter är rätt saftiga för long haul (men du slipper betala den höga brittiska flygskatten om du bara byter flyg i UK snarare än börjar där)
- Utgående från detta "standardpris" erbjuder BA ett "dragspel" där proportionen Avios och pengar kan bytas, oftast till en dålig växelkurs och med färre alternativ på long haul än short haul.

När jag knappar in GOT-LHR-LAX i början-mitten av mars, på off-peak-datum, blir priset 155 000 Avios + £ 489 i avgifter för en person t.o.r. i business. (Du kan få betala fler £ och göra av med färre Avios till en dålig kurs.) Så det skulle räcka med BA, om du är beredd att betala avgifterna. Du kan behöva pussla lite med datum för att hitta 3+3 platser men det ser ut att gå att hitta just nu.

Med växelkursen 11 MR:1 Avios skulle du få drygt 680 000 Avios hos BA.
Om du är helt obekant med BAs awards kan man generellt säga:
- Tillgången på business class awards i long haul med "lagom lång framförhållning" är tveklöst bättre än på SAS, förmodligen för att de är dyrare, men platser finns inte på alla datum och ibland bara några få platser, för även hos BA ligger folk och lurpassar direkt när platserna släpps. 3 eller fler platser förekommer dock. (Tillgängligheten på first är dock mycket begränsad, har ingen aning om det alls förekommer att de släpper 3 Avios-platser i First på samma flyg.)
- Prissättning i Avios per sträcka (så du betalar Avios även för anslutningen GOT-LHR)
- Olika Aviosprissättning på peak/off-peak datum, där "peak" främst är storhelger och skollov; nästan hela mars 2023 är off-peak eftersom påsken ligger först i april
- BA tar ut avgifter utöver de faktiska skatterna, dessa avgifter är rätt saftiga för long haul (men du slipper betala den höga brittiska flygskatten om du bara byter flyg i UK snarare än börjar där)
- Utgående från detta "standardpris" erbjuder BA ett "dragspel" där proportionen Avios och pengar kan bytas, oftast till en dålig växelkurs och med färre alternativ på long haul än short haul.

När jag knappar in GOT-LHR-LAX i början-mitten av mars, på off-peak-datum, blir priset 155 000 Avios + £ 489 i avgifter för en person t.o.r. i business. (Du kan få betala fler £ och göra av med färre Avios till en dålig kurs.) Så det skulle räcka med BA, om du är beredd att betala avgifterna. Du kan behöva pussla lite med datum för att hitta 3+3 platser men det ser ut att gå att hitta just nu.

Tack för utförligt svar!

Har du någon koll på hur det ser ut med avgifter och tillgänglighet om bokar British Airways via något annat One World bolag? Är det värt att trixa med det överhuvudtaget?

Tack för utförligt svar!

Har du någon koll på hur det ser ut med avgifter och tillgänglighet om bokar British Airways via något annat One World bolag? Är det värt att trixa med det överhuvudtaget?
Har för mig att det generellt kostar lite mer Avios, har inte koll på avgifterna. Eftersom varje sträcka prissätts för sig kostar det fler Avios att göra många byten. Det är väl bara BA följt av byte till AA som i princip kunde vara aktuellt i ditt fall? Får dock inte upp några sådana alternativ när jag söker på några datum, det kan antingen bero på tillgänglighet eller på att flygtiderna inte matchar så bra.
Vill du resa med Finnair ska du nog inte ta omvägen över Avios och BAEC.

Jeg antar at revenue LAX-IAD på hjemreise også går greit. Jeg fant lite tilgjengelighet med eurobonus til/fra LAX/SFO, men her er noen alternativer med business hele veien. Det beste er nok å bruke MR til å booke en Avios-reise.

Tur:
15.03 TK1800 GOT-IST 1755-2315 > alt. 1150-1710
16.03 TK289 IST-SFO 0830-1225

Leiebil fra SFO til LA - 2300 SEK for Ford Expedition med Avis f.eks.
alt. fly fra SFO til LAX - ca 3900 SEK for 3 personer

Retur:
22.03 LH419 IAD-FRA 1920-0755
22.03 OS122 FRA-VIE 0950-1115
22.03 LH2327 VIE-MUC 1255-1355
22.03 LH2430 MUC-GOT 1535-1730

Tur:
14.03 LH817 GOT-FRA 1355-1535 > alt. 1155-1335
14.03 UA933 FRA-IAD 1710-2130

Retur:
20.03 LH419 IAD-FRA 1920-0755
21.03 OS122 FRA-VIE 0950-1115
21.03 OS313 VIE-ARN 1220-1435
21.03 SK163 ARN-GOT 1620-1720

Tur:
17.03 SK150 GOT-ARN 0830-0930
17.03 SK531 ARN-LHR 1110-1255
17.03 UA925 LHR-IAD 1620-2100

Retur:
23.03 LH415 IAD-MUC 2330-1220
24.03 OS104 MUC-VIE 1535-1640
24.03 OS631 VIE-WAW 1725-1840
24.03 LO495 WAW-GOT 2020-2205

IAD-VIE er married segment, derfor blir det 4 legs på hjemreise. Alle legs utenom IAD-VIE bør du søke leg for leg for å finne.

Last edited:
Toppen