Sonen har blivit ombokad från arn-nice 18-21SK1827 (ungefärliga tider) pga av inställt flyg. Han har ombokats till tp0785 via lissabon kl 14.00 med ankomst till NCE kl 23.55. Hur är det med kompensation i detta fall? Han kommer fram drygt 2,5 timmar senare, men måste starta mer än 4 timmar tidigare. Han bor inte precis i Sigtuna kommun.
Reglerna lyder så här:Han flyger idag, fick besked i går kväll. Förstår att själva förseningen är på 2,5 timmar (kvalificerar väl till 200 euro), men undrade hur det är
med att resan startar 4 timmar tidigare än planerat.
Reglerna lyder så här:
Artikel 5
Inställd flygning
1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
...
c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte
...
iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
Så kompensation "enligt tabell" utgår ifall ombokningen har >1 h tidigare avgång eller >2 h senare ankomst, eller bådadera. Det är inga separata ersättningar för tidigare avgång och senare ankomst.
>1500 km och <3 h försening bör bli 200 euro (400 euro minskat med 50%) oavsett hur tidig avgången var. Om nu inte orsaken var extraordinär...
Praxis likställer försening med cancellering vid tre timmars försening eller mer.Hej
Vi skulle ha flugit till Palma med Sunclass Airlines (Ving charter) imorse vid 0730.
Det är försenat med ord oklar avgångstid.
Vad jag kan se står planet i Bergen och ska ta en vända till Palma innan det kommer till Arlanda.
Tolkar jag reglerna rätt att flygbolaget är skyldiga att boka om oss efter X timmar?
Det finns plats med SAS i eftermiddag.
400€ per person räknar jag med, men vi vill gärna komma iväg så fort som möjligt.
Några tips från er andra?
Precis så är det. Intressant i sammanhanget är att svenska Högsta domstolen beslutat att pröva ett fall om kompensation enligt EU261/2004 när man i och för sig inte kommer fram sent (eller högst två timmar sent) vid en inställd flygning men när man måste börja den (ombokade) resan avsevärt mycket tidigare, såsom dagen före ursprunglig avresedag. HD lär klargöra om förordningen ska tolkas så att kompensationen ska reduceras med 50% om man tvingas påbörja resan väldigt långt i förväg.Reglerna lyder så här:
Artikel 5
Inställd flygning
1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
...
c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte
...
iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
Så kompensation "enligt tabell" utgår ifall ombokningen har >1 h tidigare avgång eller >2 h senare ankomst, eller bådadera. Det är inga separata ersättningar för tidigare avgång och senare ankomst.
>1500 km och <3 h försening bör bli 200 euro (400 euro minskat med 50%) oavsett hur tidig avgången var. Om nu inte orsaken var extraordinär...
Dette er jo kjempeinteressant. Det er jo helt urimelig at man skal få redusert erstatningen som følge av at man blir skyflet avgårde mye tidligere. Vår reise OSL-EWR ble booket om til OSL-LHR-EWR med avreise til LHR kvelden før. Vi kom frem «bare» tre timer forsinket, men det var jo ikke veldig morsomt med overnatting på et rådyrt (men bare middels) LHR-hotell.Precis så är det. Intressant i sammanhanget är att svenska Högsta domstolen beslutat att pröva ett fall om kompensation enligt EU261/2004 när man i och för sig inte kommer fram sent (eller högst två timmar sent) vid en inställd flygning men när man måste börja den (ombokade) resan avsevärt mycket tidigare, såsom dagen före ursprunglig avresedag. HD lär klargöra om förordningen ska tolkas så att kompensationen ska reduceras med 50% om man tvingas påbörja resan väldigt långt i förväg.
Han sitter nu på flyget från Lissabon till Nice på TP486 med beräknad ankomst 0026, dvs 3 timmar och 1 minut senare än SAS skulle ha landat. Är det touch down eller när planet står parkerat vid gaten som gäller? Hur bevisar man det sista?Sonen har blivit ombokad från arn-nice 18-21SK1827 (ungefärliga tider) pga av inställt flyg. Han har ombokats till tp0785 via lissabon kl 14.00 med ankomst till NCE kl 23.55. Hur är det med kompensation i detta fall? Han kommer fram drygt 2,5 timmar senare, men måste starta mer än 4 timmar tidigare. Han bor inte precis i Sigtuna kommun.
När dörrarna öppnas, video/foto kanskeHan sitter nu på flyget från Lissabon till Nice på TP486 med beräknad ankomst 0026, dvs 3 timmar och 1 minut senare än SAS skulle ha landat. Är det touch down eller när planet står parkerat vid gaten som gäller? Hur bevisar man det sista?