Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

sungtae

Medlem
Kommer man med bil från Kanada behövs ingen online ESTA, då kör de med old fashioned I-94. Det finns väl mer tid vid respektive gränsstation än vid flygplatserna.

Bra att veta är att man inte kan "köpa" sig tre månader mer genom en sväng till Kanada eller Mexiko.
 

Stefan62

Medlem
ESTA - jag behöver förtydligande...

Det står såväl vid ESTA som vid flygbokning att namnet ska skrivas som det står i passet.

Högst upp står namnet med Å, Ä och Ö - men längst ned i den maskinläsbara delen används AA, AE och OE.

Vilket ska jag använda - båda står ju i passet!?
 
ESTA - jag behöver förtydligande...

Det står såväl vid ESTA som vid flygbokning att namnet ska skrivas som det står i passet.

Högst upp står namnet med Å, Ä och Ö - men längst ned i den maskinläsbara delen används AA, AE och OE.

Vilket ska jag använda - båda står ju i passet!?

Du ska använda det som står där nere i passet. Jag har exempelvis i stället för Ö OE
 

gusten

Medlem
Ja det stämmer. Flög häromdagen från NAS-BWI och allt tullarbete gjordes i Nassau, ingen kö alls och trevlig personal! Nästan så att det är värt att i framtiden alltid åka via Nassau när man ska till USA. :cool:

Ja, NAS har en väl fungerande pre-clearance och den nya US terminalen är fin. Men det funkar bara från NAS och inte från de andra småflygplatserna i Bahamas som har linjer till MIA, FLL etc (oftast AAEagle).

Och Svenskar behöver inget visum till Bahamas, man skall dock kunna uppvisa returbiljett för utresa.
 

gusten

Medlem
Gäller ESTA för multiple entries, dvs kan man göra en avstickare från NYC till Nasaau och sedan åka hem igen via NYC?
 

Senator

Moderator
USA ESTA & Visum tråd

ESTA gäller i två år och därmed per definition, multi-entry eftersom du aldrig kan stanna längre än 90 dagar vid varje tillfälle. Fördelen med Bahamas är pre-clearance så allt görs där (tull och pass).

Dock behöver du göra API (Advance Passenger Information) varje gång du flyger till USA.
 

henrik l

Medlem
Har läst igenom tråden men inte hittat svar på min fundering. Fyllde i en gruppansökan (familjen) förra helgen, den är betald, har fått ett par olika nummer, ett 16-ställigt alfanumeriskt och ett med 10 siffror. Har testat med att fylla i båda nummer, samtliga namn alternativt ett förnamn osv, men får hela tiden svaret att ingen ansökan hittas. Någon som har varit med om detta och vad har ni gjort i så fall?
 

henrik l

Medlem
Problemet löst. Bindestrecken mellan andra och tredje namn var problemet. Däremot fattar jag fortfarande inte hur man får fram gruppansökan. Men hela familjen har klarat först sållningen:)
 

pitch

Medlem
För nånting dom påstår är så fantastiskt viktigt så är det rätt sunkig dokumentation. Systemet verkar visserligen funka, jag har aldrig haft några problem att komma in i landet, men ibland känns det lite sådär när man är osäker på hur det ligger till och inte hittar information som hjälper. (Och då är det ju tur att det finns forum med medvetna resenärer istället.)
 
Toppen