Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

LarsCph

Medlem
Jeg flyver med Finnair fra København til Seattle i dag via København, det er min første rejse med Finnair oversøisk så det bliver spændende at prøve.

Det gik uden problemer at checke ind og få boardingkort på mobilen. Jeg har naturligvis CDC formularen, vaccinationsattest, ESTA, hotel reservation og flybilletter på papir og mit pas med. Så må vi se hvad der bliver brug for.

Alt forløb planmæssigt med rejsen. Det var DAT som fløj for Finnair København til Helsinki, men det gjorde de helt OK - og det er første gang jeg har fået hot towels siden pandemien startede. Der var en fin kold kyllingesalat og fuld bar på flyet til Helsinki. Jeg havde jo checket ind via mobilen, men blev kaldt hen inden bording i København for at vise pas og Covid vaccinations attesten. Inden boarding mod Seattle samlede de CDC blanketterne ind, men de blev ikke kontrolleret overhovedet. På begge strækninger meget få med masker (under 10%), alt tilbage til pre-covid ombord. Fin flyvning til US, dog noget slidt kabine på den A330 jeg var med, men det fungerede fint og jeg havde god komfort og kunne sove undervejs. Der var helt fyldt i business class, men service og servering fungerede udmærket. Til gengæld så det ud til at Helsinki airport non-schengen ikke var helt tilbage til normalt igen, der var meget få mennesker da jeg var der i går, loungen som er stor og lækker og meget få mennesker og i terminalen var der stadig mange butikker som ikke var åbne.

Ankomst i US var nem, der var nul kø i emigration og med kun hand-luggage var jeg hurtigt igennem, .Her i US virker Covid også næsten glemt. Jeg fløj videre fra Seattle til Portland med Alaska og derefter Uber til mit hotel. Ingen notits længere om masker i Uber app'en.

På mit hotel (Hilton Doubletree) er der tilsyneladende ingen daglig rengøring på værelset - de bruger Covid som undskyldning. Jeg håber ikke dét bliver en vane, jeg sætter stor pris på en nyredt seng, frisk kaffe til maskinen, osv hver dag. Måske de kan hvis man spørger efter det.

Men konklusionen for rejsen herover, bortset fra indsamling af CDC papir og check af covid-bevis så er det hele normalt igen nu.
 

Kimmen00

Medlem
Flög med TAP i söndags. På Arlanda struntade de o CDC papperna men i Portugal ville de ha dem vid gaten. De delade ut till folk, vi fyllde i och de samlade in i en hög..
 

aruba1

Medlem
Flög till EWR via Toronto med SK och vidare med AC. Ingen frågade om CDC papper i varken CPH eller i YYZ. I övrigt kaotiskt stämning på Torontos flygplats. Plan verkar ställas in eller försenas på löpande band med hänvisning till Covid, maintenance problem och brist på markpersonal och Cabin Crew. Vår flight blev inställd. Bokades om till dagen efter. Gick bort till transfer disken och efter en tuff diskussion bokades jag om till en ny avgång mot LGA som i sin tur resulterade i 3 timmars försening. Väskan kvar i Toronto och först efter två dagar på väg till USA.

Tips: undvik transfer mot USA via Toronto som läget ser ut idag. Gäller troligen samtliga flygplatser i Canada.
 

Maja

Medlem
@aruba1 Fick till och med ett mail från Michael Rousseau - President and Chief Executive Officer Air Canada som blekare ”röran”.
Inser att vår resa den 13 juli kan bli riktigt spännande.
GOT-ARN med SAS. Kommer eventuell strejk sätta käppar i hjulet?

Sedan har vi en stop-over i Toronto innan vi flyger vidare till SFO morgonen efter. Sedan kör vi en repris på hemresan men bara ett vanligt byte i Toronto innan vidare avfärd med AC till ZRH.

Blir till att packa snart i handbagaget och utrusta sig med extra tålamod helt klart.
 

Barjas

Medlem
Har börjat höra att folk får vänta på sina väskor 1-2 dagar för att de tappas bort nu. Är det någon som åkt med Finnair direkt till USA som inte fått sina väskor ?
 

LarsCph

Medlem
Har börjat höra att folk får vänta på sina väskor 1-2 dagar för att de tappas bort nu. Är det någon som åkt med Finnair direkt till USA som inte fått sina väskor ?

Jeg var med Finnair til Seattle i mandags, men jeg havde kun hånd baggage med. Subjektiv vurdering var at der IKKE var særlig travlt i Helsinki airport - så det er nok bedre end hvis du skulle via London. Flyvningen var meget fin og til tiden. Personligt skulle jeg nok pakke så jeg havde hvad jeg skulle bruge de første par dage i håndbaggagen hvis jeg checkede baggage ind :)
 

ssh9721

Medlem
Ankom igår till Miami från Arlanda via Warszawa, checkade in kvällen innan, enda som efterfrågades var passen, en kontaktperson hemma i Sverige samt första nattens adress, inget konstigt alltså. Samma sak i Warszawa, gick igenom automatiska passkontrollen, sedan vid boarding kontrollerades bara pass och boardingkort.

Tänkte då att vi får väl se vid ankomst vad de vill titta på, kom fram efter hyfsat kort tids köande, de tittade på passet, lämnade fingeravtryck och så var vi inne, skönt att det just nu är så smidigt igen.
 
Det gik uden problemer at checke ind og få boardingkort på mobilen. Jeg har naturligvis CDC formularen, vaccinationsattest, ESTA, hotel reservation og flybilletter på papir og mit pas med. Så må vi se hvad der bliver brug for.

Vad är ’CDC formularen’? :oops:

Jag har en resa till Toronto/New York i höst, och försöker ta reda på vad som gäller för att komma in, men det är inte det lättaste.
Har aldrig varit på andra sidan Atlanten, bara rest inom EU, så allt utom passet är nya lärdomar för mig.

Vet att jag behöver ETA/ESTA och bevis på att jag är fullvaccinerad, men vilka bevis gäller?
Kollar jag här: Länder där covidbevis gäller • E-hälsomyndigheten
så finns varken Kanada eller USA med…?

Vilka papper behöver man?
 

ssh9721

Medlem
Vad är ’CDC formularen’? :oops:

Jag har en resa till Toronto/New York i höst, och försöker ta reda på vad som gäller för att komma in, men det är inte det lättaste.
Har aldrig varit på andra sidan Atlanten, bara rest inom EU, så allt utom passet är nya lärdomar för mig.

Vet att jag behöver ETA/ESTA och bevis på att jag är fullvaccinerad, men vilka bevis gäller?
Kollar jag här: Länder där covidbevis gäller • E-hälsomyndigheten
så finns varken Kanada eller USA med…?

Vilka papper behöver man?

Om du ska resa först i höst skulle jag rekommendera att se vad som gäller längre fram. Just nu behövde vi till USA ESTA, Covid-vaccinationspass har vi vårt ”vanliga”, det gäller men vi behövde aldrig visa.

Sedan CDC-formuläret, även det uppdaterades efter testkravet inför resa avskaffades, nu gällande kan du hitta här, men kan ändras innan ni ska resa, eller avskaffas helt till dess: https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/...ants-Passenger-Disclosure-and-Attestation.pdf.
 
Om du ska resa först i höst skulle jag rekommendera att se vad som gäller längre fram. Just nu behövde vi till USA ESTA, Covid-vaccinationspass har vi vårt ”vanliga”, det gäller men vi behövde aldrig visa.

Sedan CDC-formuläret, även det uppdaterades efter testkravet inför resa avskaffades, nu gällande kan du hitta här, men kan ändras innan ni ska resa, eller avskaffas helt till dess: https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/...ants-Passenger-Disclosure-and-Attestation.pdf.

Stort tack för utförligt svar!

Absolut, ska hålla koll på uppdateringar när resan närmar sig. Just nu håller jag väl egentligen ’bara’ på att lära mig ta reda på HUR man tar reda på vad som gäller.
Tycker jag gått igenom allt på swedenabroad.se, men det är väldigt mycket länkar till externa sidor för att leta info. Hade varit oerhört underlättande och uppskattat med en checklista.

Och, är det inte märkligt att E-hälsomyndigheten inte har med Kanada/USA i listan? Särskilt om det ’vanliga’ covidbeviset nu gäller där.
 
Toppen