Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Kimmen00

Medlem
Inte diskutera men du gör det ändå. :)

Ja, oavsett vad man tycker om det så finns det risk att det blir ett tvång, och min poäng var mer att detta är något man får ha med sig i bakhuvudet när man planerar resor, framförallt om det är något som stör en.

Absolut. Det måste man tänka på..
 

chazzie

Medlem
Åker den 3/8 till Chicago och som jag förstått enligt gängse myndigheters hemsidor så gäller följande för närvarande:

Mask/munskydd: Nej (kommer medtagas ifall ändring sker eller något ställe kräver/börjar kräva inomhus)
PCR-test: Nej
Vaccinbevis: Ja

Utöver sedvanlig ESTA är det väl inget mer att tänka på? Känner att ringrostigheten är grov efter pandemin, men vet att flera av forummedlemmarna har besökt "US and A" nu i sommar och allt verkar ju fungera mer eller mindre som "förr i tiden".
 

JPE

Medlem
Åker den 3/8 till Chicago och som jag förstått enligt gängse myndigheters hemsidor så gäller följande för närvarande:

Mask/munskydd: Nej (kommer medtagas ifall ändring sker eller något ställe kräver/börjar kräva inomhus)
PCR-test: Nej
Vaccinbevis: Ja

Utöver sedvanlig ESTA är det väl inget mer att tänka på? Känner att ringrostigheten är grov efter pandemin, men vet att flera av forummedlemmarna har besökt "US and A" nu i sommar och allt verkar ju fungera mer eller mindre som "förr i tiden".
Stämmer bra! Kom precis hem från en resa till Chicago och New York. Det enda stället som krävde munskydd (och vi blev tillsagda) var i byggnaden för säkerhetskontroll innan färjan till frihetsgudinnan och Ellis Island. Kan ju hända att det finns någon attraktion även i Chicago som kräver det så ett tips är att alltid ha med ett munskydd "utifall att".
 

fcx

Medlem
Åker den 3/8 till Chicago och som jag förstått enligt gängse myndigheters hemsidor så gäller följande för närvarande:

Mask/munskydd: Nej (kommer medtagas ifall ändring sker eller något ställe kräver/börjar kräva inomhus)
PCR-test: Nej
Vaccinbevis: Ja

Utöver sedvanlig ESTA är det väl inget mer att tänka på? Känner att ringrostigheten är grov efter pandemin, men vet att flera av forummedlemmarna har besökt "US and A" nu i sommar och allt verkar ju fungera mer eller mindre som "förr i tiden".

Mask ombord beror på vilket bolag man flyger med.

Den "blå lappen" som man fyllde i ombord är avskaffad till alla(?) destinationer numera.

Köerna vid immigration har gjorts om på många flygplatser, så också vilka kategorier man sorterar efter. Håll koll på skyltar och utrop så du inte hamnar i fel kö och blir stående där.
 

chazzie

Medlem
Stämmer bra! Kom precis hem från en resa till Chicago och New York. Det enda stället som krävde munskydd (och vi blev tillsagda) var i byggnaden för säkerhetskontroll innan färjan till frihetsgudinnan och Ellis Island. Kan ju hända att det finns någon attraktion även i Chicago som kräver det så ett tips är att alltid ha med ett munskydd "utifall att".

Munskydd "utifall att" lär nog vara standard ett tag framöver :)

Mask ombord beror på vilket bolag man flyger med.

Den "blå lappen" som man fyllde i ombord är avskaffad till alla(?) destinationer numera.

Köerna vid immigration har gjorts om på många flygplatser, så också vilka kategorier man sorterar efter. Håll koll på skyltar och utrop så du inte hamnar i fel kö och blir stående där.

Det är SAS, så det skall väl inte vara något maskkrav där. Intressant, får hålla ögonen öppna! Vad är det för typ av kategorier?
 
  • Gilla
Reactions: JPE

LarsCph

Medlem
Utöver sedvanlig ESTA är det väl inget mer att tänka på? Känner att ringrostigheten är grov efter pandemin, men vet att flera av forummedlemmarna har besökt "US and A" nu i sommar och allt verkar ju fungera mer eller mindre som "förr i tiden".

Familien og jeg er i US nu, vi fløj med British Airways til Los Angeles via London for lidt over en uge siden. British Airways anvender Verifly app'en hvor jeg kunne tage billeder af os som rejste og vaccinations beviser samt udfylde formularen til CDC elektronisk (man bekræfter blot at man er vaccineret eller for min datter på 10 års vedkommende at hun ikke er, og vi lover at teste + isolere os i 5 dage hvis hun tester postiv 3 dage efter ankomst). Vi rejste på ESTA og alt var helt som før Covid på rejsen. De har ikke maskiner til paskontrol i Los Angeles for tiden, men max 30 minutters kø tror jeg. Vores baggage stod ved siden af båndet da vi kom ud af emigration - men det vidste jeg allerede den gjorde da jeg denne gang havde lagt en Apple Airtag i alt check-in baggage. Der var enkelte i Club Suites kabinen med masker både blandt passagerer og crew - men ikke meget.

Herovre ser man ind imellem folk med masker, men det er meget få. I Los Angeles fik jeg besked da jeg bookede Uber om masker, den ene chauffør avendte det så gjorde jeg også - den anden gjorde ikke og så lod jeg masken blive i lommen. I Arizona ingen masker - og nu i New Mexico hvor det er krævet "inside federal buildings" læste jeg uden for sådan en. På hotel og sightseeing er der ingen restriktioner. Dog virker det til, at hoteller osv har problemer med at skaffe personale, men stort set er alt som normalt.
 

Veratio

Medlem
Hej!

Min plastson flyger till Helsingfors - Dallas, TX - Mexico på söndag. Han har tagit två vaccinationsdoser, den sista i december. Jag har inte rest på galet länge, men visst är det så här:

Till Finland behöver man inte ens bevis att man vaccinerat sig.

Läser på Frequently Asked Questions | COVID-19 där det står att man behöver "proof of COVID-19 vaccination" vilket jag antar är ett vanligt covid-bevis (tänkte att de bara var giltiga inom EU?). Då bör han klara sig även där?

Mexico har hävt allt, så då är det inga problem där.

Stämmer det här ovan? Någon som har bättre koll än mig!?

Tack på förhand.

Niclas
 

Veratio

Medlem
Hej!

Min plastson flyger till Helsingfors - Dallas, TX - Mexico på söndag. Han har tagit två vaccinationsdoser, den sista i december. Jag har inte rest på galet länge, men visst är det så här:

Till Finland behöver man inte ens bevis att man vaccinerat sig.

Läser på Frequently Asked Questions | COVID-19 där det står att man behöver "proof of COVID-19 vaccination" vilket jag antar är ett vanligt covid-bevis (tänkte att de bara var giltiga inom EU?). Då bör han klara sig även där?

Mexico har hävt allt, så då är det inga problem där.

Stämmer det här ovan? Någon som har bättre koll än mig!?

Tack på förhand.

Niclas

Någon som har bättre koll än mig? Vill bara att allt ska bli bra för honom, första utlandsresan ensam. :)
 

Kimmen00

Medlem
Hej!

Min plastson flyger till Helsingfors - Dallas, TX - Mexico på söndag. Han har tagit två vaccinationsdoser, den sista i december. Jag har inte rest på galet länge, men visst är det så här:

Till Finland behöver man inte ens bevis att man vaccinerat sig.

Läser på Frequently Asked Questions | COVID-19 där det står att man behöver "proof of COVID-19 vaccination" vilket jag antar är ett vanligt covid-bevis (tänkte att de bara var giltiga inom EU?). Då bör han klara sig även där?

Mexico har hävt allt, så då är det inga problem där.

Stämmer det här ovan? Någon som har bättre koll än mig!?

Tack på förhand.

Niclas

Ja det kommer fungera bra
 
Toppen