Senaste nytt

Tehran/Teheran (IKA) med Skyteam

arredarre

Medlem
Jag brukade använda mina Eurobonus-poäng för att flyga till Tehran/Teheran (IKA) med TA/LH, men det verkar som att Skyteam inte kommer att kunna erbjuda den möjligheten. Det känns lönlöst att ens besvära sig med poäng framöver för min del och jag är säker på att det påverkar andra här på forumet till andra mer populära destinationer som vi hade tillgång till med Star Alliance. Jag hoppas verkligen att jag har misslyckats i min DD och har fel, men det verkar som att glansdagarna snart är ett minne blott för min del.

Några andra som upptäckt att deras mest vanliga resmål kommer att påverkas av alliansbytet?
 

arredarre

Medlem
Nej, snarare tvärtom. Dessutom svårt att veta hur det kommer se ut efter bytet, även andra bolag är ju på gång att skifta
Har brustit i min DD då helt enkelt :D, men hoppas verkligen att det öppnar upp för resor till fler destinationer som du påstår. Kanske lätt att bli cynisk för mig med en och samma destination, när jag vid första anblick såg den försvinna.
 

Sir Lemon

Medlem
Jag brukade använda mina Eurobonus-poäng för att flyga till Tehran/Teheran (IKA) med TA/LH, men det verkar som att Skyteam inte kommer att kunna erbjuda den möjligheten. Det känns lönlöst att ens besvära sig med poäng framöver för min del och jag är säker på att det påverkar andra här på forumet till andra mer populära destinationer som vi hade tillgång till med Star Alliance. Jag hoppas verkligen att jag har misslyckats i min DD och har fel, men det verkar som att glansdagarna snart är ett minne blott för min del.

Några andra som upptäckt att deras mest vanliga resmål kommer att påverkas av alliansbytet?
Vad menar du med förkortningen DD?
 

Tomas E

Medlem
Antar att det finns mycket starka familjeskäl för dig att vilja åka till Iran, för svenska UD avråder sedan 23 juni 2022 från alla resor till Iran (vilket är en skarpare avrådan än de fall där det avråds från "icke nödvändiga resor"). Således gäller t.ex. de flesta reseförsäkringar inte och man kan inte räkna med konsulär hjälp om man råkar ut för problem.
När det gäller länder som är föremål för mer eller mindre omfattande sanktioner, som t.ex. Iran, ska man generellt inte vara förvånad över att det är svårt att flyga till dem med bolag i de tre stora allianserna. Ibland går det (som i fallet Iran och några Star Alliance-bolag), ibland inte.
 
Några andra som upptäckt att deras mest vanliga resmål kommer att påverkas av alliansbytet?
För egen del kommer jag sakna direktflyg till Bangkok, och kanske ännu mer möjligheten att lägga på inrikes connections i Thailand. Men det är mer specifikt att man tappar ett visst flygbolag (Thai Air), inte alliansen i sig.

Sett i vidare bemärkelse ser jag inte att någon destination jag regelbundet frekventerar försvinner, däremot ser jag fram emot att närmare utforska Karibien.

Men visst, jag vill inte förminska de nackdelar du upplever. Om man reser ofta till en viss mindre populär destination finns det alltid risker i förändring; det behöver inte vara alliansbyte, kan räcka med att ett flygbolag drar ner eller lägger om sina rutter.
 

arredarre

Medlem
Antar att det finns mycket starka familjeskäl för dig att vilja åka till Iran, för svenska UD avråder sedan 23 juni 2022 från alla resor till Iran (vilket är en skarpare avrådan än de fall där det avråds från "icke nödvändiga resor"). Således gäller t.ex. de flesta reseförsäkringar inte och man kan inte räkna med konsulär hjälp om man råkar ut för problem.
När det gäller länder som är föremål för mer eller mindre omfattande sanktioner, som t.ex. Iran, ska man generellt inte vara förvånad över att det är svårt att flyga till dem med bolag i de tre stora allianserna. Ibland går det (som i fallet Iran och några Star Alliance-bolag), ibland inte.
Korrekt! Mycket för att besöka äldre släktingar som inte längre klarar av att flyga. Har också insett att det kommer vara rätt kört, då AF/KLM ställt in sina linjer till IKA
 
Toppen