Senaste nytt

Svenska mobilabonnemang med bra roamingvillkor

Men visst är täckningen begränsad i Sverige. Men jag har jobbabonnemanget på samma telefon att falla tillbaka på om jag plötsligt skulle få för mig att åka till Norrlands inland.

Det räcker ofta med att köra mellan tex Luleå (Kust) och en närliggande ort för att täckningen helst ska försvinna, så är typ för typ 50% av Sveriges yta (med 3) tyvärr. Grymt abbonemang annars!
 

LarsCph

Medlem
Nej, jag har inte heller fått något surt från 3 och har hållit mig under de dagarna de skriver man får vara borta. En skrivelse är oroväckande dock för de klargör inte om antalet dagar utomlands är sammanhängande och nollställs om du kommer hem emellan, eller om det är totalt antal dagar över ett år.

Det har du ret i. Jeg har været borte i mere end 30 dage uden for EU både i 2022 og 2023 hvor jeg har roamet med 3 Världen - min opfattelse er at der nulstilles når man kommer hjem og jeg har ikke været ramt af noget loft på trods af at jeg har været borte mere end 30 dage.

Men visst är täckningen begränsad i Sverige. Men jag har jobbabonnemanget på samma telefon att falla tillbaka på om jag plötsligt skulle få för mig att åka till Norrlands inland.

Det er samme for mig, jeg har Telenor i mit jobb abonnement.
 

apknug

Medlem
Jag kör tre världen. 100g i ex Thailand funkar i de 30 dagar som är utlovat. Den meddelar de att nu är det stop.och då blir det till att betala extra eller koppla ner.

En polare kör tre världen och bor i Spanien. Han har använt tre värden konstant i två år lokalt där nere utan några problem med 30 dagars gränser eller volymer. Han har varit en sväng i Sverige max var sjätte månad annars i Spanien.
 

Hachans

Medlem
Det räcker ofta med att köra mellan tex Luleå (Kust) och en närliggande ort för att täckningen helst ska försvinna, så är typ för typ 50% av Sveriges yta (med 3) tyvärr. Grymt abbonemang annars!

Det är lite surt, men jag är sällan norr om Gävle så brukar klara mig. :)

Det har du ret i. Jeg har været borte i mere end 30 dage uden for EU både i 2022 og 2023 hvor jeg har roamet med 3 Världen - min opfattelse er at der nulstilles når man kommer hjem og jeg har ikke været ramt af noget loft på trods af at jeg har været borte mere end 30 dage.



Det er samme for mig, jeg har Telenor i mit jobb abonnement.

Ja, det är intrycket jag får också. Har också haft långa perioder utanför EU totalt sett. Så det är nog som du säger.
 

intuition

Medlem
Skulle bara rapportera om en udda sak med 3Världen och "Extra användare".
Jag ringde in för att försäkra mig om hur extra användare fungerar (hette "samla" tidigare), och det skulle fungera rakt av, dvs att den extra användaren man lägger till till sitt abonnemang skulle får 3Världen rakt av om huvudanvändaren har det, med data och fria samtal i länderna som det täcker.

Så jag la till en användare och den användaren reste utomlands, fick ett sms typ"Du har 3 världen och surfar som hemma" direkt vid roaming och någon minut senare "Din surf är slut, köp mer".
Testar lite olika saker som att starta om osv men forsatt inget nät, all surf fångas av tres portal "köp mer surf".

Ringer kundtjänst och de startar "felsökning" och kommer fram till att datadelning inte är påslaget. Det fixas direkt och magiskt fungerar surfen.


Kanske var det någon bugg just för mig, men vad är poängen med extra användare om inte datadelning aktiveras när man köper tjänsten?! Känns jättekonstig tjänst om man uttrycligen måste beställa att surf ska delas, eftersom hela upplägget med abonnemanget är at det är utan egen surf med USP:en att det ska delas.
Så en liten varning om någon tänker sig denna lösning för familjemedlemmar som ska resa utomlands - dubbelkolla att "datadelning" är påslaget innan avresa.


En annan viktig erfarenhet med extra användare är att om man beställer det i "Mina sidor" så går det inte att portera in ett nummer. Det går bara om man ringer in till en säljare.



Stoppar till sist in en fråga om någon har erfarenhet av just detta: Kan extra användare ringa fria samtal till landet de befinner sig i + till sverige? 3Världen innebär ju det, men Extra användare har uttryckligen bara fria samtal inom Sverige.
 
Last edited:
Skulle bara rapportera om en udda sak med 3Världen och "Extra användare".
Jag ringde in för att försäkra mig om hur extra användare fungerar (hette "samla" tidigare), och det skulle fungera rakt av, dvs att den extra användaren man lägger till till sitt abonnemang skulle får 3Världen rakt av om huvudanvändaren har det, med data och fria samtal i länderna som det täcker.

Så jag la till en användare och den användaren reste utomlands, fick ett sms typ"Du har 3 världen och surfar som hemma" direkt vid roaming och någon minut senare "Din surf är slut, köp mer".
Testar lite olika saker som att starta om osv men forsatt inget nät, all surf fångas av tres portal "köp mer surf".

Ringer kundtjänst och de startar "felsökning" och kommer fram till att datadelning inte är påslaget. Det fixas direkt och magiskt fungerar surfen.


Kanske var det någon bugg just för mig, men vad är poängen med extra användare om inte datadelning aktiveras när man köper tjänsten?! Känns jättekonstig tjänst om man uttrycligen måste beställa att surf ska delas, eftersom hela upplägget med abonnemanget är at det är utan egen surf med USP:en att det ska delas.
Så en liten varning om någon tänker sig denna lösning för familjemedlemmar som ska resa utomlands - dubbelkolla att "datadelning" är påslaget innan avresa.


En annan viktig erfarenhet med extra användare är att om man beställer det i "Mina sidor" så går det inte att portera in ett nummer. Det går bara om man ringer in till en säljare.



Stoppar till sist in en fråga om någon har erfarenhet av just detta: Kan extra användare ringa fria samtal till landet de befinner sig i + till sverige? 3Världen innebär ju det, men Extra användare har uttryckligen bara fria samtal inom Sverige.
För ett år sedan ungefär lade vi till ett nummer. Portrering gick att göra utan telefonsamtal men krävde nog något manuellt extrasteg ändå. Datadelning däremot sköttes helt automatiskt.
 
Skulle bara rapportera om en udda sak med 3Världen och "Extra användare".
Jag ringde in för att försäkra mig om hur extra användare fungerar (hette "samla" tidigare), och det skulle fungera rakt av, dvs att den extra användaren man lägger till till sitt abonnemang skulle får 3Världen rakt av om huvudanvändaren har det, med data och fria samtal i länderna som det täcker.

Så jag la till en användare och den användaren reste utomlands, fick ett sms typ"Du har 3 världen och surfar som hemma" direkt vid roaming och någon minut senare "Din surf är slut, köp mer".
Testar lite olika saker som att starta om osv men forsatt inget nät, all surf fångas av tres portal "köp mer surf".

Ringer kundtjänst och de startar "felsökning" och kommer fram till att datadelning inte är påslaget. Det fixas direkt och magiskt fungerar surfen.


Kanske var det någon bugg just för mig, men vad är poängen med extra användare om inte datadelning aktiveras när man köper tjänsten?! Känns jättekonstig tjänst om man uttrycligen måste beställa att surf ska delas, eftersom hela upplägget med abonnemanget är at det är utan egen surf med USP:en att det ska delas.
Så en liten varning om någon tänker sig denna lösning för familjemedlemmar som ska resa utomlands - dubbelkolla att "datadelning" är påslaget innan avresa.


En annan viktig erfarenhet med extra användare är att om man beställer det i "Mina sidor" så går det inte att portera in ett nummer. Det går bara om man ringer in till en säljare.



Stoppar till sist in en fråga om någon har erfarenhet av just detta: Kan extra användare ringa fria samtal till landet de befinner sig i + till sverige? 3Världen innebär ju det, men Extra användare har uttryckligen bara fria samtal inom Sverige.

Har ni kunnat ringa utomlands fritt via 3världen på extra användare?
Har haft 3 världen i många år med 2 extra användare, och vi är utomlands rätt ofta och i längre perioder (typ 3-5 veckor). Dock är det mest i europa, vilket naturligtvis gör det enklare, men det har funkat bra när vi varit i Asien och USA också.
 

plover

Medlem
Bra tips i tråden här, jag betalar för telia idag mobilt 479+199+199 för hobegränsad mobil och två extraabonnemang. reser 4-5 v per år och då år det europa, london, sydafrika och usa. Har även fiber och extra mobilt surfab till min padda, som kostar 549 + 149 så närmar mig ju 20 tkr per år. bor i stockholm och håller mig nöra E4/E6. Funderar på att byta fibern till bahmhof och flytta mobilerna till tre. Telia har tekniwkt bästa täckning enligt mig, men blivit lite för greedy och tråkig attityd i kundtjänsten. Någon som har liknande setup med olika lev på fiber och mobil?
 

LarsCph

Medlem
Ingen erfarenhet med Bahnhof - men tre funkar mycket bra tycker jag. Jag bor i Malmö. Är mycket nöjd och om man reser i områden med 3LikeHome är det absolut prisvärd.
 
Toppen