Senaste nytt

Svenska mobilabonnemang med bra roamingvillkor

Tips till er med Telenor som också cashar era iphones eller annat märke. Just nu erbjuder de dubbel surf (även roaming) till alla abbonemang i appen i ett år om man binder abbet i två år. Såg det nu och passar bra månadens sista dag.

Jag funderar därför på att hoppa på detta och därefter säga upp mitt andra abbonemang med Hallon där de även höjt avgiften på mitt abb (se föregående inlägg), samt ger numera värdelösa 300p/mån i dålig matkedja jag ej besöker längre.

Bra deal?
Helt klart, varit kund hos Telenor sedan kanske sex-sju år tillbaka och på det stora hela har det funkat väldigt bra.

Kan även slå ett slag för att Telenor har fri surf för alla kunder i Storbritannien, USA och Thailand. Har även väldigt praktiska surfpaket som går att köpa till direkt via SMS när man landat i ett nytt land.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
Jag uppgraderade mitt abb igår innan månadsskiftet. Skulle det nu dyka upp något bättre år 2 får jag sätta in kortet i en ipad eller förtidslösa. Jag gillar inte heller långa bindningstider men varit kund länge och är en nöjd kund, speciellt med utlandsroamingen!
 

nota bene

Medlem
Jag kör med Tele2 företagsabbonnemang största varianten...
Funkar i princip alltid med täckning och så i alla länder där det skall funka. Framför allt skönt att samtal och SMS till/från dessa länder ingår. (Formellt verkar det som om evt inte samtal från Sverige ingår - men då jag bor utomlands är det av underordnad betydelse eftersom jag nästan aldrig ringer till utanför EU om jag är i EU - och samtal inom EU ingår ju alltid.)

Visst saknas en del länder som gärna hade fått ingå, men då går det vanligen att betala 199kr för 2GB i 14 dagar för dessa länder (eller 149 för 1GB), som i alla fall löser dataproblemet. Länder som saknats för mig som jag märkt av: Filippinerna, Indonesien, Mexico och Vietnam.
 

Attachments

  • 3.PNG
    3.PNG
    299,9 KB · Visningar: 101
  • telia.PNG
    telia.PNG
    732,3 KB · Visningar: 98

Hachans

Medlem
Jag kör med Tele2 företagsabbonnemang största varianten...
Funkar i princip alltid med täckning och så i alla länder där det skall funka. Framför allt skönt att samtal och SMS till/från dessa länder ingår. (Formellt verkar det som om evt inte samtal från Sverige ingår - men då jag bor utomlands är det av underordnad betydelse eftersom jag nästan aldrig ringer till utanför EU om jag är i EU - och samtal inom EU ingår ju alltid.)

Visst saknas en del länder som gärna hade fått ingå, men då går det vanligen att betala 199kr för 2GB i 14 dagar för dessa länder (eller 149 för 1GB), som i alla fall löser dataproblemet. Länder som saknats för mig som jag märkt av: Filippinerna, Indonesien, Mexico och Vietnam.

Vad jag har sett i vissa semestergrupper på Facebook är Tele2 blir sura om man är iväg en längre tid hemifrån och skickar hotande SMS om att man minsann surfat mycket och snart får betala 35 kr/gb om man inte skärper sig.

Även 3 har begränsningar men de vet man åtminstone när de inträffar.
 

intuition

Medlem
Nu vet jag ju inte var som postats i grupperna du referear till - men rent strikt är det ju så att den fria EU-roamingen baserar sig på att man tillfälligt är i utlandet. Bosätter man sig i utlandet gäller inte den längre och operatören har rätt att ta ut avgifter.
 

LarsCph

Medlem
Det er som du skriver Hachans - jeg har ingen erfaring med at 3 bliver "sure" - vilkårene er ganske tydelige. Jeg har som længst været på rejse i 21 dage og har ikke oplevet nogen trusler fra 3. Når jeg er på rejse med familien er det en fordel at min datters familjeabonnemang til 129 kr/md også inkluderer 3Världen. Dækningen i Sverige for 3 er begrænset som Mattias skriver, men vi har ikke oplevet store problemer - vi har i Sverige primært været syd for Stockholm og på skiområderne i Dalarna.
 

Hachans

Medlem
Nu vet jag ju inte var som postats i grupperna du referear till - men rent strikt är det ju så att den fria EU-roamingen baserar sig på att man tillfälligt är i utlandet. Bosätter man sig i utlandet gäller inte den längre och operatören har rätt att ta ut avgifter.
Jo men precis, men grejen är att Tele2 inte verkar ha en fast gräns att förhålla sig till utan vissa verkar få varning efter en vecka, andra efter två månader. Därför blir det lite oförutsägbart.


Det er som du skriver Hachans - jeg har ingen erfaring med at 3 bliver "sure" - vilkårene er ganske tydelige. Jeg har som længst været på rejse i 21 dage og har ikke oplevet nogen trusler fra 3. Når jeg er på rejse med familien er det en fordel at min datters familjeabonnemang til 129 kr/md også inkluderer 3Världen. Dækningen i Sverige for 3 er begrænset som Mattias skriver, men vi har ikke oplevet store problemer - vi har i Sverige primært været syd for Stockholm og på skiområderne i Dalarna.

Nej, jag har inte heller fått något surt från 3 och har hållit mig under de dagarna de skriver man får vara borta. En skrivelse är oroväckande dock för de klargör inte om antalet dagar utomlands är sammanhängande och nollställs om du kommer hem emellan, eller om det är totalt antal dagar över ett år.

Men visst är täckningen begränsad i Sverige. Men jag har jobbabonnemanget på samma telefon att falla tillbaka på om jag plötsligt skulle få för mig att åka till Norrlands inland.
 

intuition

Medlem
Aha, ja det är ju lurigt. Läste nyligen reglarna, kan inte exakt hur det ävar men typ vid abonnemang med obegränsad surf ska operatören ge dig EU-surf till minst två gånger den mängden man får om man tar månadspriset dividerat med EU-tak-priset.
Dvs varje operatör kan välja vilken mängd de vill ge, bara de är över minimi-nivån.

Dock ska de alltid kunna berätta vilken gränsen är.
 
Toppen