Senaste nytt

Stämmer verkligheten priset?

Alex H

Medlem
Om du åker mycket Lufthansa är miles&more ett alternativ. Speciellt om du har några businessclassresor per år.
Kommer i de närmaste åren åka business till Asien på vintern och vanligt flyg inom Europa på sommaren, alltså bara flyga två ggr/år. Är det då ens lönt att samla poäng?
 

ekf

Medlem
Nu så reser vi bara på sommaren och jul/nyår, det för att tajma in barnets ledigheter. När barnet blir äldre har vi tänkt åka oftare och även i lågsäsong
Om ni bara kan resa när barnet är ledigt så betyder det att ni vill resa när majoriteten av alla andra också vill resa... Det betyder att ni kommer att behöva ha mycket god framförhållning (i vissa fall närmare 1 år) och flexibilitet för att lyckas boka fler än 2 platser på samma flyg till populära destinationer.
Jag undrar om flygpoäng verkligen är det du ska jaga...
 

ekf

Medlem
Kommer i de närmaste åren åka business till Asien på vintern och vanligt flyg inom Europa på sommaren, alltså bara flyga två ggr/år. Är det då ens lönt att samla poäng?
Kombinerat med "rätt" kreditkort så kan det finnas en god poäng ändå... förutsatt att du kommer ha möjlighet att använda poängen då förstås (se mitt förra inlägg)
 

Alex H

Medlem
Om ni bara kan resa när barnet är ledigt så betyder det att ni vill resa när majoriteten av alla andra också vill resa... Det betyder att ni kommer att behöva ha mycket god framförhållning (i vissa fall närmare 1 år) och flexibilitet för att lyckas boka fler än 2 platser på samma flyg till populära destinationer.
Jag undrar om flygpoäng verkligen är det du ska jaga...
Tänker samla poäng nu och om några år kommer åka till Asien i lågsäsong typ slutet av januari
 

Sir Lemon

Medlem
Aha jag som trodde det skulle vara lättare att casha en businessbiljett och sen uppgradera med poäng. Har mkt att lära mig :( bara det att ska "rätt" kort är svårt. Sen så är det många ställen som inte tar Amex. Vad för Visa/Mastercard ska man då ha som andrakort? Nu har jag Refunder som ger cashback, vet inte det bästa men........
Välkommen hit!

Det bästa är att tjäna saspoäng på alla de sätt som finns här i olika trådar. När du sedan har mkt poäng så köper du resa med ngt Star Alliancebolag (googla för att se vilka) för poäng direkt i den klass du vill åka i. Antalet platser i business/First är såklart mkt svårare att hitta, men det går med lite framförhållning, framförallt business.

Huvudsakliga sätt att tjäna poäng:
1. Flyg med SAS eller övriga Star Alliance.
2. Skaffa Amex Elite. Gärna under en kampanj där du låter någon ”värva dig”.
3. Skaffa SAS Mastercard Premium.
Rekommenderar att du tar en lördag och söndag till att börja med o kikar på alla trådar här.
4. Lägg alla dina inköp av allt i livet på i första hand Amex Elite, i andra hand SAS MC Premium. För varje krona får du ett antal SASpoäng som sedan kan användas till resor. Sluta alltså att ens fundera över att köpa biljett för pengar och sedan betala uppgradering med poäng. Tabell för vad resor med olika Star Allianceresor kostar i ex economy, business eller First finns på SAS hemsida.
5. Kolla in på SAS hemsida och sök på inköp av varor som ger mkt poäng. https://onlineshopping.flysas.com/sv-SE/
6. Registrera dina samtliga kort på https://eurobonus.shopping/sv/ , så får du automatiskt extrapoäng (alltså utöver de du får på allt som köps på ditt SAS Amex och SAS MC.
7. Fortsätt delta aktivt här, NÄRDu väl spenderat minst en helg med att läsa igenom alla de spännande trådar som finns här. :)
 

Alex H

Medlem
Välkommen hit!

Det bästa är att tjäna saspoäng på alla de sätt som finns här i olika trådar. När du sedan har mkt poäng så köper du resa med ngt Star Alliancebolag (googla för att se vilka) för poäng direkt i den klass du vill åka i. Antalet platser i business/First är såklart mkt svårare att hitta, men det går med lite framförhållning, framförallt business.

Huvudsakliga sätt att tjäna poäng:
1. Flyg med SAS eller övriga Star Alliance.
2. Skaffa Amex Elite. Gärna under en kampanj där du låter någon ”värva dig”.
3. Skaffa SAS Mastercard Premium.
Rekommenderar att du tar en lördag och söndag till att börja med o kikar på alla trådar här.
4. Lägg alla dina inköp av allt i livet på i första hand Amex Elite, i andra hand SAS MC Premium. För varje krona får du ett antal SASpoäng som sedan kan användas till resor. Sluta alltså att ens fundera över att köpa biljett för pengar och sedan betala uppgradering med poäng. Tabell för vad resor med olika Star Allianceresor kostar i ex economy, business eller First finns på SAS hemsida.
5. Kolla in på SAS hemsida och sök på inköp av varor som ger mkt poäng. https://onlineshopping.flysas.com/sv-SE/
6. Registrera dina samtliga kort på https://eurobonus.shopping/sv/ , så får du automatiskt extrapoäng (alltså utöver de du får på allt som köps på ditt SAS Amex och SAS MC.
7. Fortsätt delta aktivt här, NÄRDu väl spenderat minst en helg med att läsa igenom alla de spännande trådar som finns här. :)
Tack Sir :)

1. Nästan alla här snackar om SAS som om inget har hänt. Behöver inte oroa sig eller bli krångligt vid alliansbyte?
2. Har redan Amex Gold, går det då att bli värvad?
3. Har redan läst på fre, lör och sön ;) det är verkligen inte lätt att fatta allt :(
4. Har Amex Elite och SAS Premium någon sluttid för poängen? Att de försvinner om man inte använder dem inom ett visst antal år? Rädd att jag inte kan nyttja alla poäng och voucher när vi reser under högsäsongen.
5 & 6. Visste inte att SAS även har shopping :)
7. Har redan blivit beroende, vaknat två tre tim tidigare än normalt på helgerna och läst på :)

Stort tack än en gång


Skärmavbild 2024-02-11 kl. 21.14.49.png Skärmavbild 2024-02-11 kl. 21.15.02.png
 

palmen

Moderator
Kanske dags att bryta ut alla frågor till mer relevanta trådar? Denna rubrik säger inte så mycket, så för att vara sökbart för andra skall det kanske flyttas. Jag anmäler mitt inlägg så kan moderatorerna se på det.
Kommer inte att lägga tid på att flytta inlägg till olika trådar. Det har dock redan skapats en hel del trådar med mer specifika frågor om allt som kommer upp här så förslagsvis fortsätter man diskussioner där.
Om det fortfarande råder frågor om priset är rätt eller fel kan man självklart diskutera det vidare i denna tråd.

//Moderator
 
Toppen