Senaste nytt

Stämmer verkligheten priset?

Hachans

Medlem
Att uppgraderad till First med Eurobonus kommer högstadiet troligt vara så nära omöjligt som det går att bli.
Att boka first med poäng kommer eventuellt gå. Men när du har de poängen har sas högst troligt bytt allians och ingen vet vilka möjligheter till First som kommer att finnas. Det vi vet i dagsläget att från Europa är det främst Air France som erbjuder detta, och där kommer det högst troligt var extremt svårt eller nära omöjligt att boka First med Eurobonus. Nu finns det ju möjlighet att eurobonus går in i Flying Blue, men det är spekulation och om jag kommer ihåg rätt behöver man ha väldigt hög status i Flying Blue för att ens kunna boka.

Man behöver bara vara Flying Blue Platinum för att boka first. De billigaste biljetterna kostar 200000 Miles enkel resa, men de hittar man sällan.

Vidare har jag inte hört någon Platinum som blir uppgraderad till F på AF. Det är sånt som händer medlemmar som är på Hippocampe-nivå eller möjligen Club 2000/Skipper (om den finns kvar, osäker).
 

Ricci

Medlem
Man behöver bara vara Flying Blue Platinum för att boka first. De billigaste biljetterna kostar 200000 Miles enkel resa, men de hittar man sällan.

Vidare har jag inte hört någon Platinum som blir uppgraderad till F på AF. Det är sånt som händer medlemmar som är på Hippocampe-nivå eller möjligen Club 2000/Skipper (om den finns kvar, osäker).
För 20 år sedan när jag flög lite mer med AF blev jag uppgraderad till First och då var jag medlem i deras Petroleum club.
Som tyvärr är nerlagd nu..
 

palmen

Moderator
Man behöver bara vara Flying Blue Platinum för att boka first. De billigaste biljetterna kostar 200000 Miles enkel resa, men de hittar man sällan.

Vidare har jag inte hört någon Platinum som blir uppgraderad till F på AF. Det är sånt som händer medlemmar som är på Hippocampe-nivå eller möjligen Club 2000/Skipper (om den finns kvar, osäker).
Bara och bara, den som flyger sporadiskt kommer inte vara nära. Sen är det ju inte jättesvårt att nå om man fokuserar på det. Dock ingen status mam får vid spend på kreditkort.
 

pep

Medlem
Læste et sted idag, at upgradering til AF First kun er tilgængeligt fra AF Business revenue tickets. Hard core access.,..lidt ligesom La Premiere Lounge....no free walk in but sublime and secret with the worlds 8th wonders....
 

Hachans

Medlem
Bara och bara, den som flyger sporadiskt kommer inte vara nära. Sen är det ju inte jättesvårt att nå om man fokuserar på det. Dock ingen status mam får vid spend på kreditkort.

Nej, det är sant. Men så länge de ger XP för biobränsle går det snabbt om man lägger på det longhaulflygen. Men ja, röv i säte är det som gäller.

Læste et sted idag, at upgradering til AF First kun er tilgængeligt fra AF Business revenue tickets. Hard core access.,..lidt ligesom La Premiere Lounge....no free walk in but sublime and secret with the worlds 8th wonders....

Ja, det kan säkert stämma.

Loungen är nice, men jag skulle inte gå genom eld och vatten för den.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Alex H

Medlem
Känns som det är en hel del olika frågor och inriktningar nu.

Fråga 1 rör väl då den resa du avser boka nu dvs. en ren revenueresa för pengar. Om du har ambitionen att börja samla poäng så kan det vara en god idé att skaffa ett Amex SAS Elite för att betala denna samt att säkerställa att flygen är i rätt allians samt att bokningen av flygen sker på ett sådant sätt (typsikt via flygbolagen direkt) att ni får poäng för flygningarna med registrering av era Eurobonus-nummer osv (om det nu är Eurobonus ni kommer ha - men det är väl rimligt om ni använder SAS Amex).

Då får du välja om ni ska ge instruktioner till er resebyrå så de kan lösa detta och hotellen åt er för att slippa lägga egen tid och möda på det - men då också (vilket är helt rimligt) betala lite mer. Eller så struntar ni i resebyrå och löser detta själv. Av dina resonemang nu om flygbolag, hotell osv. så känns det inte som att dialogen/förtroendet till resebyrån är på topp, då kanske det är bättre att lösa det själv eller vända sig till en annan resebyrå.

Andra frågan är hur ni ska göra med framtida resor och tänka kring poäng osv.
Ursäkta en väldigt dum fråga. Har nu börjat tänka om och kommer skaffa ett Amex SAS Elite men hur kommer det bli med poängen när jag nu kommer flyga med Turkish eller Lufthansa och inte med SAS?
 

TP12

Medlem
Ursäkta en väldigt dum fråga. Har nu börjat tänka om och kommer skaffa ett Amex SAS Elite men hur kommer det bli med poängen när jag nu kommer flyga med Turkish eller Lufthansa och inte med SAS?

Är SAS med i Star Alliance när du ska flyga så får du poäng till Eurobonus om du väljer att kreditera poängen dit (i samband med bokning eller som efterhandsregistrering). Har SAS lämnat Star Alliance så lär du inte få några Eurobonuspoäng
 

Alex H

Medlem
Om du menar att "uppgradera" som i att köpa en biljett för riktiga pengar och sedan använda poängen för att uppgradera till första klass, så kan du i princip lägga ner den idén.. Det är nära noll i sannolikhet att lyckas.

Om du menar att köpa en poängbiljett i första klass så är sannolikheten att lyckas högre, men fortfarande relativt svårt och kräver att du sätter dig in i ämnet. Det kräver även väldigt många poäng.

Som andra redan sagt, du behöver räkna på att ditt val av kreditkort ger dig den kickback du förväntar dig inom den tidsram du satt upp. Annars är det stor risk att du bränner pengar på ett dyrt kort utan att få något tillbaka.
Aha jag som trodde det skulle vara lättare att casha en businessbiljett och sen uppgradera med poäng. Har mkt att lära mig :( bara det att ska "rätt" kort är svårt. Sen så är det många ställen som inte tar Amex. Vad för Visa/Mastercard ska man då ha som andrakort? Nu har jag Refunder som ger cashback, vet inte det bästa men........
 
Toppen