Senaste nytt

Snus och tullregler

Jag chansade och sket i att skriva något alls, hade en hel månads förbrukning med mig ca 1kg tobak, fick bära eller brista helt enkelt!
Klarade mig i alla länder jag besökte, Indonesien, Malaysia, Kambodja och Vietnam, åkte inte på någon kontroll.

Jag fastnade i tullen på Bali med över 1kg snus. Som tur var kunde inte tullaren räkna så bra och kollade endast på en portiosdosa på 20g och sa sedan att jag fick ta med mig en stock med tio sådana dosor. Tog då stocken med lössnus hon inte tittat på (42 gram dosan). Efter att tittat på henne med väldigt ledsna ögon och frågat om jag fick betala för att ta med mig resten fick jag ta med mig även en stock portionssnus. Efter det fick jag stå och kolla när de öppnade resten av mina dosor och hällde ut dem i en papperskorg. Tortyr...
 

Rickard_O

Medlem
Jag fastnade i tullen på Bali med över 1kg snus. Som tur var kunde inte tullaren räkna så bra och kollade endast på en portiosdosa på 20g och sa sedan att jag fick ta med mig en stock med tio sådana dosor. Tog då stocken med lössnus hon inte tittat på (42 gram dosan). Efter att tittat på henne med väldigt ledsna ögon och frågat om jag fick betala för att ta med mig resten fick jag ta med mig även en stock portionssnus. Efter det fick jag stå och kolla när de öppnade resten av mina dosor och hällde ut dem i en papperskorg. Tortyr...
Mardrömmen...
Den som var mest orolig i mitt sällskap var min sambo som var rädd för att behöva umgås med mig i 1 månad utan snus, så hon var överlycklig när vi hade kommit igenom alla kontroller och var ute!
 

Agö

Medlem
Vid ankomst till Singapore idag deponerade jag en stock snus i Baggage Storage i transit terminal 3. Allt lades i en taxfreepåse som kategoriserades som Loose Item, 5 dollar per 24h. Smidigt med undantag för att det tog 30 minuter i kö för att lämna in det eftersom varje enskild väska före mig (förståeligt nog) skulle öppnas och granskas. Kommer bli gott med snus imorgon kväll...

Baggage Storage | Singapore Changi Airport

Transit, Level 2, Departure Transit Hall (behind Maison De Chronus)
Tel: +65 6214 0672
Map
 

xz0781

Medlem
Om man som lössnus-addict ska tillbringa en tid i NZ eller Australien kan ju detta vara en idé för att minimera tullavgiften. Man sparar ca ett halvkilo i införtullad mängd. Gjorde en sats häromdagen och det blev helt OK (och jag är ganska kräsen).
upload_2022-7-20_19-12-48.png
 

DRG

Medlem
Om man som lössnus-addict ska tillbringa en tid i NZ eller Australien kan ju detta vara en idé för att minimera tullavgiften. Man sparar ca ett halvkilo i införtullad mängd. Gjorde en sats häromdagen och det blev helt OK (och jag är ganska kräsen).
Visa bifogad bild 131427
Den där kan du väl inte ta med lagligt till Australien. Tullgränsen är 25g tobak. Blir inte så mycket snus av den mängden

edit såg nu att du tullat in. Då går det ju bra!
 
Åker till USA via Kanada nästa vecka. En polare har bett mig att ta med 6st stockar vanligt portionssnus samt 6st stockar av Onico (tobaks och nikotinfritt snus). Jag själv kommer ha med mig 3st stockar vanligt portionssnus. Det slog mig först nu att detta är ju bra mycket mer än vad man får ta med sig in i landet. Kan man betala någon tullavgift för att vara säker på att man får ta med sig allting eller är det helt kört?
 

MrRob

Medlem
Åker till USA via Kanada nästa vecka. En polare har bett mig att ta med 6st stockar vanligt portionssnus samt 6st stockar av Onico (tobaks och nikotinfritt snus). Jag själv kommer ha med mig 3st stockar vanligt portionssnus. Det slog mig först nu att detta är ju bra mycket mer än vad man får ta med sig in i landet. Kan man betala någon tullavgift för att vara säker på att man får ta med sig allting eller är det helt kört?

Enligt TTBGov - Tax and Fee Rates verkar det vara runt 35:- skatt per kilo snus som du deklarerar.

(Stor brasklapp här eftersom jag inte har någon som helst aning om ovanstående är vad man faktiskt betalar när man står på flygplatsen.)
 

filip23

Medlem
Har en resa MAN - SIN och sen vidare till BKK 7 timmar efter landning. Hur ser det ut med att ta in snus i Singapore? Har läst att det är dryga böter/fängelse, stämmer det och hur noga kollar dom? Någon med erfarenhet?
 

TP12

Medlem
Har en resa MAN - SIN och sen vidare till BKK 7 timmar efter landning. Hur ser det ut med att ta in snus i Singapore? Har läst att det är dryga böter/fängelse, stämmer det och hur noga kollar dom? Någon med erfarenhet?
Åkte i stort sett samma rutt tidigare i veckan. Kan inte uttala mig om straffen (men typsikt sett nör man speciellt i Singapore följa regler) men tullkontrollen var i praktiken obefintlig.
 

adhoc76

Medlem
Tullkontroller varierar. Vi hade ingen kontroll vid inresa från Europa - däremot vid återkomst efter vistelse i Malaysia. Vi stannade bara två dagar i Singapore och det går att låsa in snus och annat för förvaring airside. Skulle inte rekommendera att du försöker föra in snus. Det finns nikotinalternativ typ Nicorette att köpa om (d v s när) det krisar.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen