På vilket sätt oskäligt? De flesta bolag tillåter väl att du köper en biljett där detta är tillåtet. Men på rabatterade biljetter är det inte tillåtet.
Man kan ju säga att tex incheckningstjönsten bara finns vid den första flygplatsen. Du använder inte den, och tjänsten finns inte vid andra flyget. Därmed kan du inte använda det och alltså avbokas biljetten.
Jag har inget exempel men jag är helt övertygad om att det måste ha testats. Det är ju en central del i de flesta bolags conditions of carriage.
Skip lagging är såklart något helt annat. Där är det betydligt mer orimligt och regleras inte i conditions of carriage. Istället har man stämt folk baserat på att det är bedrägeri. Vilket inte gått jättebra för bolagen...
Lufthansa förlorade väl I första instans, överklagade och lade till slut ner stämningen. Så det är inte slutfört. Däremot har jag för mig att det finns exempel från USA där man visserligen inte har behövt betala för skip lag, men istället blivit bannad från att köpa biljetter från bolaget i framtiden.
Det oskäliga skulle ligga i att neka mig att ta del av en del av vad jag betalat för, bara för att jag valt att inte utnyttja en annan del. Jag har, vid köp av biljett A-B-C, köpt plats på flyget från A-B och B-C. Flygbolaget lider ingen skada av att jag väljer att inte flyga A-B, snarare ges möjlighet att sälja den platsen en gång till när jag inte checkat in inom utsatt tid.
Att flygbolagen har en prismodell som av olika orsaker gör det billigare när man köper flera sträckor i paket (vanligt paketpris, i syfte att konkurrera om passagerare från flygplats A när man inte flyger till destination C därifrån m.m.) bör sakna betydelse för min möjlighet att utnyttja det jag köpt. Paketpriser är vanligt, men mig veterligen finns det inte andra sammanhang där det accepteras att alla tjänster/produkter man köpt inte skulle kunna utnyttjas bara för att man inte utnyttjar någon eller några av dem.
Invändning om incheckningen kan möjligen hålla om man ska checka in bagage, men knappast annars i och med hur verkligheten ser ut avseende incheckning. I fråga om bagage skulle det möjligen kunna tillkomma en avgift, men det är inte kopplat till att hela resan automatiskt avbokas om jag inte reser den första sträckan, vilket sker med eller utan bagage med nuvarande regler.
Jag tycker inte skiplagging är annorlunda, återigen så skadas inte flygbolagen av beteendet eftersom de flyger med mig eller med en tom stol. Att de sen har en prismodell som låter mig köpa en längre resa till lägre pris är upp till dem.