Senaste nytt

Se upp för ”no show”

Philip G

Medlem
Vad sker om flyget är försenat och man missar connecting flight? T.ex. om man flyger med Turkish från IST till ICN, och man ska vidare från ICN med Asiana. Vi har endast 1,5h på ICN, enda I-biljetterna som fanns.
 

Tonton

Medlem
Vad sker om flyget är försenat och man missar connecting flight? T.ex. om man flyger med Turkish från IST till ICN, och man ska vidare från ICN med Asiana. Vi har endast 1,5h på ICN, enda I-biljetterna som fanns.

Det är väl inga konstigheter?

Alternativ A: Ni har genomgående biljett. Då kommer Asiana hjälpa er på plats på ICN att boka om resan.
Alternativ B: Ni har separata biljetter. Då kommer ni att få pynta upp nya biljetter.
 

Senator

Moderator
Vad sker om flyget är försenat och man missar connecting flight? T.ex. om man flyger med Turkish från IST till ICN, och man ska vidare från ICN med Asiana. Vi har endast 1,5h på ICN, enda I-biljetterna som fanns.

Då är du inte ”no show” men ”missed connection”. Två helt olika saker.

Återigen, ”I-klass” eller bonusbiljett är ett betalmedel inte någon ”second class citizen”. När det uppstår irreguljära förhållanden under en pågående resa spelar betalmedel ingen roll. Visst det är stökigt med avbokningar innan till höger och vänster, och visst under den värsta tiden i mars 2020 slet en del med att komma sig hem men när en resa är påbörjad finns det en ”duty of care” att få hem passagerare.
 

palmen

Moderator
Men stämmer det? Flygbolagets ansvar vid missad anslutningsflygning. Sedan är det det gamla vanliga, det är skillnad på att ha rätt och få rätt...
Om det är separata biljetter med 1,5h emellan så skulle jag nog hävda att resenären tagit för kort tid för bytet då man dels ska göra immigration, vänta på väskor, checka in igen. 1,5h är inte tillräckligt för detta om du frågar mig och det skulle i så fall ligga helt på resenären.

Ändå intressant tolkning av ARN, frågan är ju vad som står i Montreal konventionen som de hänvisar till.
 

Carl

Medlem
Det är en väsentlig skillnad mot en påbörjad resa och att boka av /ändra innan resan påbörja. Inom Europa säljer SAS biljetter som enkelresor men eftersom allt ligger på samma bokning så måste man höra av sig till SAS eller resebyrån om man nu bokat genom en sådan för att be dom ta bort första flighten i en bokning. Om det inte görs så cenceleras kommande flighter som ligger på samma bokning.
interkontinentaltrafiken har andra bokningsregler där dom flesta bokningsklasser bygger på att det är en Tor.
 

Philip G

Medlem
Om det är separata biljetter med 1,5h emellan så skulle jag nog hävda att resenären tagit för kort tid för bytet då man dels ska göra immigration, vänta på väskor, checka in igen. 1,5h är inte tillräckligt för detta om du frågar mig och det skulle i så fall ligga helt på resenären.

Ändå intressant tolkning av ARN, frågan är ju vad som står i Montreal konventionen som de hänvisar till.

Allt är bokat via SAS Eurobonus, så inga separata bokningar. Då behöver väl inte resenärerna checka in bara för att man byter flygbolag?
 
Toppen