Senaste nytt

Se upp för ”no show”

Hade tänkt att åka till Montreal i dag med Austrian på min Star alliance bonusbiljett. Tyvärr kunde jag inte åka i morse som planerat utan behövde köpa en ny utresa till senare. Blev just varse att hela resan gick upp i rök då jag inte dök upp som planerat, alltså även returresan. Levde i tron att bokning och returresa skulle finnas kvar - men icke! Kanske finns fler som lever i den villfarelsen.
 

mha321

Medlem
Nej det är ganska välkänt. Det är bara *sista* benen i en bokning man kan hoppa av. Hoppar man över tidigare ben utan att boka om så plockas hela bokningen bort.

Och för att vara tydlig så gäller detta både betalda biljetter och bonus biljetter, det är ingen specialhantering.
 

Sniken

Medlem
Nej det är ganska välkänt. Det är bara *sista* benen i en bokning man kan hoppa av. Hoppar man över tidigare ben utan att boka om så plockas hela bokningen bort.

Och för att vara tydlig så gäller detta både betalda biljetter och bonus biljetter, det är ingen specialhantering.
Inte alla bolag har denne policy. Til exempel hos norska Flyr blir inte returen kansellerad vid no-show på första benet.
 

palmen

Moderator
Inte alla bolag har denne policy. Til exempel hos norska Flyr blir inte returen kansellerad vid no-show på första benet.
Det är skillnad på longhaul och short-haul på detta också. Inom Europa säljer ju sas enkelbiljetter som sätts ihop till tor. Ska ju inte ta gift på detta, men inom Europa TROR jag man kan skippa utresan (åtminstone med sas).
Har för mig det finns något domstolsbeslut i frågan också som var uppe för något år sedan.
 

KED

Medlem
Det är skillnad på longhaul och short-haul på detta också. Inom Europa säljer ju sas enkelbiljetter som sätts ihop till tor. Ska ju inte ta gift på detta, men inom Europa TROR jag man kan skippa utresan (åtminstone med sas).
Har för mig det finns något domstolsbeslut i frågan också som var uppe för något år sedan.
Har bara erfarenhet av det på en SAS resa till Athen i början av 00-talet då jag missade utresan. Ringde då SAS för att informera om det och att jag planerade att åka med hem. Fick då besked om att vid no-show på utresan innebär att resterande bokning avbokas.
Kan ju förvisso ändrats under de senaste 15-20 åren……
 

mha321

Medlem
Det är skillnad på longhaul och short-haul på detta också. Inom Europa säljer ju sas enkelbiljetter som sätts ihop till tor. Ska ju inte ta gift på detta, men inom Europa TROR jag man kan skippa utresan (åtminstone med sas).
Har för mig det finns något domstolsbeslut i frågan också som var uppe för något år sedan.
Gäller det även att skippa bara första benet på utresan? Eller bara om det är hela? Alltså om du har tex arn-cph-muc/muc-cph-arn. Om du hoppar arn-cph, blir du väl fortsatt av med cph-muc, men får kanske hemresan kvar?
 

mha321

Medlem
Inte alla bolag har denne policy. Til exempel hos norska Flyr blir inte returen kansellerad vid no-show på första benet.
Det är ju väldigt trevligt! Vet du svaret där på motsvarande fråga - om det inte är returen utan en tvådelad utresa där kan hoppar första benet?
 

palmen

Moderator
Har bara erfarenhet av det på en SAS resa till Athen i början av 00-talet då jag missade utresan. Ringde då SAS för att informera om det och att jag planerade att åka med hem. Fick då besked om att vid no-show på utresan innebär att resterande bokning avbokas.
Kan ju förvisso ändrats under de senaste 15-20 åren……
Mycket har ändrats på 20 år kan man lugnt säga. Som sagt skulle inte ta gift på detta men är rätt säker på att det ändrats.

Gäller det även att skippa bara första benet på utresan? Eller bara om det är hela? Alltså om du har tex arn-cph-muc/muc-cph-arn. Om du hoppar arn-cph, blir du väl fortsatt av med cph-muc, men får kanske hemresan kvar?
Om jag ska gissa så gäller det att du måste åka hela utresa eller hela hemresan, man kan inte bara välja delar av den, tex skippa första flighten och hoppa på andra flighten på utresan. Men tror det är ändrar nu så att struntar man i utresan med sas inom Europa så kommer fortfarande hemresan vara intakt.
 

011430121

Medlem
Det är skillnad på longhaul och short-haul på detta också. Inom Europa säljer ju sas enkelbiljetter som sätts ihop till tor. Ska ju inte ta gift på detta, men inom Europa TROR jag man kan skippa utresan (åtminstone med sas).
Har för mig det finns något domstolsbeslut i frågan också som var uppe för något år sedan.

Om man ringer SAS innan resan startar har SAS tagit bort första benet, exempel ARN-CPH-LHR så har SAS tagit bort ARN-CPH ingen pris kompensation, har själv gjort det ett par gånger.
 

Sniken

Medlem
Det är ju väldigt trevligt! Vet du svaret där på motsvarande fråga - om det inte är returen utan en tvådelad utresa där kan hoppar första benet?
Jag har ingen direkt erfarenhet, men hvis man leser t&c bokstavligt så skulle man tro det.
014CDCEC-47DF-4791-AF15-AA5CCAE70BE7.jpeg
 
Toppen