Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

marbe166

Medlem
Direktlinjer till Frankfurt från diverse småhållplatser har ju testats utan framgång.

Ja, men Karlstad-Jönköping är spontant inte den inrikesförbindelse som jag skulle satsat på i första läget, och definitivt inte Kalmar-Ronneby.

Men ja, ett flyg som stannar på 2-3 ställen kanske kan vara något. Men då tror jag mer på modellen Frankfurt-ARN-Norrland-Norrland 2-ARN-FRA. Utan att kräva att folk ska hoppa av i Stockholm för att byta flyg för att komma vidare. Småflygplatser blir ju inte helt plötsligt attraktiva med massor av resenärer bara för att SAS ersätts med något annat.

Inte mer än ett stopp, det måste kunna gå att ta sig till Frankfurt/München i tid till att hinna med de flesta longhauls. Poängen var att skapa nya vettiga inrikesförbindelser och samtidigt undvika Stockholm, att mellanlandningen skulle ske på en liten, smidig flygplats (I exemplet Jönköping var det 20 minuter på backen, om jag minns rätt) så det går snabbt.

Exempeltidtabell UME-NRK 0530-0650, NRK-MUC (eller FRA) 0710-0930, skulle ge anslutningar till alla longhauls som avgår MUC/FRA efter 1030, plus massor med intra-Europa connections som skulle ge ankomst lunch/tidig eftermiddag.
 

Tomas E

Medlem
Varför köpa när man kan sätta in sina egna flyg på de lönsamma rutterna redan idag?
För att minska konkurrensen, som jag skrev. Jag tror inte att någon skulle köpa hela SAS för att komma åt kapacitet. Vill man ha deras flygplan kan man väl köpa dem av SAS leasingbolag.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: pep

mha321

Medlem
Hade Lufthansa velat köpa SAS så hade hänt redan
Lufthansa var ju mycket nära att köpa sas 2008. Sedan kom det finanskris... Men ju mer SAS aktie faller, desto intressantare kan det vara att köpa. Men ännu mer intressant kan det säkert vara i slutet eller efter en rekonstruktion, när man på ett annat sätt kan plocka russinen ur kakan. Att de skulle köpa det sas som finns idag är nog extramt ossanolikt.

Varumärket SAS har troligen fortsatt ett visst värde. Även om det är mindre nu än någonsin.
Även saker som SAS företagsavtal är nog intressanta. Och EuroBonus-kundstocken. Kanske även några av de stora charter-avtalen, så länge de nu finns kvar.
 
Och därmed förhoppningsvis även bryta Kastrups dominans gentemot södra Sverige.
Direktflyg till Frankfurt/Munchen från tex Malmö, Göteborg Växjö och slippa resan över bron, strejkande mm och som xtra bonus även få incheckat baggage inom rimlig tid är en önskedröm

I ärlighetens namn har Lufthansa också ett mycket militant pilotfack som orsakat miljardförluster för arbetsgivaren
 

fred80

Medlem
Låter ju inte lovande direkt med någon lösning under dagen de verkar ju vara helt låsta och att man inte pratar med varandra känns ju som steg bakåt.

Undrar om de kommer till någon punkt när SAS ger efter för att få upp planen i luften igen? Men nu hoppas jag nästan att de löper linan ut nu och inte ger efter denna gång. Facket känns ju inte kompromissvilliga heller om man tyder deras uttalanden som jag gör det.

"SAS-förhandlingarna återupptogs på fredagsförmiddagen. Men vid 16-tiden hade parterna ännu inte talat direkt med varandra, enligt Roger Klokset från norska pilotfacket.

”Vi har inte mött SAS ännu, så vi väntar och jobbar internt.”

Några framsteg verkar inte ha gjorts under fredagen. Parterna hade vid 16-tiden ännu inte talat med varandra, enligt Roger Klokset. ”Vi väntar, vad mer kan vi säga?”

Skulle du säga förhandlingarna är ineffektiva?
”Om det inte är någon kontakt mellan parterna är det inte effektivt i alla fall, säger Klokset till pressen utanför Näringslivets hus.”
Han vet inte om förhandlingarna kan leda i mål under dagen.
”Nu ska vi köpa en glass”, säger han.
Strax efter klockan 13 tog parterna en paus för lunch.
”Vi är eniga om att vara oeniga”, sade Klokset då.

Källa DI bakom betalvägg: Inga framsteg i SAS-förhandlingarna: ”Vi är eniga om att vara oeniga”
 

Canadien

Medlem
Man kanske borde fråga de här på forumet som verkar veta en del om arbetsförhållandena....
Vi kommer inte få några vettiga svar, om en som är pro-piloterna svarar så blir svaret:

Vi kan jobba så mycket som 24h under en tredagarsperiod vilket kan bli långt över 40h per vecka och dessutom på en helg

Svarar en från SAS-sidan

De jobbar bara 12h, sedan ledig en dag, sedan 12h igen och sedan ledig flera dagar, max 30h/v utslaget på ett par månader.

Och bägge har rätt.
 

ptotheg

Medlem
Jag som trodde att detta skulle vara hanterat med god marginal till min resa 20/7 har nu köpt en biljett med Norsk aktör.. USCH!
 

fcx

Medlem
Vi kommer inte få några vettiga svar, om en som är pro-piloterna svarar så blir svaret:

Vi kan jobba så mycket som 24h under en tredagarsperiod vilket kan bli långt över 40h per vecka och dessutom på en helg

Svarar en från SAS-sidan

De jobbar bara 12h, sedan ledig en dag, sedan 12h igen och sedan ledig flera dagar, max 30h/v utslaget på ett par månader.

Och bägge har rätt.
"Det finns tre typer av lögn:
Lögn, förbannad lögn och statistik"
 
Toppen