Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

marbe166

Medlem
Och därmed förhoppningsvis även bryta Kastrups dominans gentemot södra Sverige.
Direktflyg till Frankfurt/Munchen från tex Malmö, Göteborg Växjö och slippa resan över bron, strejkande mm och som xtra bonus även få incheckat baggage inom rimlig tid är en önskedröm

Just Göteborg har ju redan detta. Det skulle ju däremot öppna för t.ex. linjer som t.ex. Luleå-Örebro-Frankfurt eller Umeå-Norrköping-München, d.v.s. linjer Norra Sverige-Södra Sverige-Lufthansahubb, en mellanlandning utan att gå ur planet. Öppnar för nya inrikesförbindelser som inte passerar Arlanda, plus att alla städerna får direktlinje till en världshubb.
 

varva77

Medlem
Även i FORWARD-tråden men passar väl bättre här. Viss rörelse och de verkar försöka hitta sätt att åtminstone få flygen att börja gå.
Ännu ingen lösning på SAS-konflikten – nu fortsätter förhandlingarna | SVT Nyheter
SAS förhandlingsledare, Marianne Hernaes, talade om en ny ”modell”, när hon var på väg in till förhandlingarna. Det handlar om en kompromiss, där SAS och piloterna ska mötas halvvägs i frågan om hur anställningsavtalen ser ut. Hon vill inte kommentera uppgiften i detalj.

– Det har funnits många punkter där vi har stått långt ifrån varandra så vi har försökt hitta en modell där vi kan gå tillmötes. Vi måste försäkra oss om att det är en modell som fungerar.

Marianne Hernaes vill inte kommentera hur förhandlingarna går men säger att hon är villig att stanna och samtala så länge som det krävs. Hon bekräftar även att långivarna är med i förhandlingarna.
 

Tomas E

Medlem
En ny longhaul-flight som blivit av, denna gång är det SK909 CPH-EWR som är i luften: Flightradar24: Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map
A350 till och med, SE-RSA, fint ska det va'...
Den är schemalagd att återvända imorgon lördag som SK910 EWR-CPH, vilket är som förväntat om det är samma besättning som flyger returen. Det var ju så det gick till med SK903 ARN-EWR ut onsdag/SK904 EWR-ARN hem torsdag (landade i morse, en A330, SE-REH). Men det betyder att SAS alltså har lyckats skramla ihop två long haul-besättningar under denna vecka. Man kunde ju hoppas att SK903 skulle gå igen imorgon, men den står tyvärr som "likely to be cancelled".
 

Hachans

Medlem
Just Göteborg har ju redan detta. Det skulle ju däremot öppna för t.ex. linjer som t.ex. Luleå-Örebro-Frankfurt eller Umeå-Norrköping-München, d.v.s. linjer Norra Sverige-Södra Sverige-Lufthansahubb, en mellanlandning utan att gå ur planet. Öppnar för nya inrikesförbindelser som inte passerar Arlanda, plus att alla städerna får direktlinje till en världshubb.

Direktlinjer till Frankfurt från diverse småhållplatser har ju testats utan framgång.

Men ja, ett flyg som stannar på 2-3 ställen kanske kan vara något. Men då tror jag mer på modellen Frankfurt-ARN-Norrland-Norrland 2-ARN-FRA. Utan att kräva att folk ska hoppa av i Stockholm för att byta flyg för att komma vidare. Småflygplatser blir ju inte helt plötsligt attraktiva med massor av resenärer bara för att SAS ersätts med något annat.
 

Tomas E

Medlem
SAS är inte intressant för Lufthansa. Vi har inte tyska som språk och kultur. Hade LH velat köpa SAS så hade hänt redan.
Det SAS som har varit kanske inte var intressant för Lufthansa. Men tror du inte att ett bantat SAS, med en hub, kan vara av intresse för Lufthansa-gruppen? Om inte annat så skulle det vara ett sätt att förhindra att en ny konkurrent om de nordtyska kunderna växer upp på CPH om SAS skulle få andra ägare. Ett köp av ett bantat en-hubs-SAS skulle nog dessutom vara lättare att få OKat av konkurrensmyndigheterna.
 
  • Gilla
Reactions: pep

fcx

Medlem
Det SAS som har varit kanske inte var intressant för Lufthansa. Men tror du inte att ett bantat SAS, med en hub, kan vara av intresse för Lufthansa-gruppen? Om inte annat så skulle det vara ett sätt att förhindra att en ny konkurrent om de nordtyska kunderna växer upp på CPH om SAS skulle få andra ägare. Ett köp av ett bantat en-hubs-SAS skulle nog dessutom vara lättare att få OKat av konkurrensmyndigheterna.
Varför köpa när man kan sätta in sina egna flyg på de lönsamma rutterna redan idag?
 

Fredrik

Medlem
Varför köpa när man kan sätta in sina egna flyg på de lönsamma rutterna redan idag?

Som av en händelse har Lufthansa skapat en hubb i Stockholm. De bryr sig nog inte så mycket om de säljer biljetter under marknadsföringsnamnet SAS eller Eurowings så länge det är lönsamt.
 

maswan

Medlem
SAS är inte intressant för Lufthansa. Vi har inte tyska som språk och kultur. Hade LH velat köpa SAS så hade hänt redan.

Motexempel: Brussels Airlines, Air Dolomiti.

Precis som Lufthansas dokumenterade intresse för Alitalia som föll på att få ett tillräckligt sunt nerbantat Alitalia till ett bra pris, så applicerar nog samma sak på SAS.
 
Toppen