Mr Basic
Medlem
Jag vet inte är det ärliga svaret men det känns heller inte givet att de per automatik går över till Connect och så är allt bra….(för deras avtal ska väl förhandlas framgent också).Tja. Jag undrar vad piloterna har för alternativ utanför SAS. Norwegian? Ryanair? Det finns likvärdiga alternativ i Finnair och kanske lite mer avlägset Lufthansa men de kommer definitivt inte få bättre villkor där och definitivt försämrade rutiner.
Man kan förstås gå till 5* Skytrax linjer som Mellanöster-bolagen för status+lön men då har man definitivt givit bort alla friheter kring förhandling/semester och kan nog glömma att ha en fungerande tillvaro i Skandinavien. Inget för dom med familj.
Så jag har svårt att se vad piloternas back-up plan är som inte skulle innebära en avsevärd försämring.
Jag vet också att piloter kan välja att göra ngt helt annat.
Sedan är väl ”bättre” en subjektiv uppfattning, kanske byta till ett bolag där både ledning och anställda drar åt samma håll även om pensionsavsättningen är sämre? För vissa kanske det ligger rätt i tiden att baseras utomlands?
Har ju skrivits många ggr i denna tråd att ”är man inte nöjd så ska man byta arbetsgivare”, så jag utgår från att alternativ finns.
Vilka konsekvenser det skulle få på SAS produktion vågar jag inte spekulera om.