Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Mr Basic

Medlem
Tja. Jag undrar vad piloterna har för alternativ utanför SAS. Norwegian? Ryanair? Det finns likvärdiga alternativ i Finnair och kanske lite mer avlägset Lufthansa men de kommer definitivt inte få bättre villkor där och definitivt försämrade rutiner.

Man kan förstås gå till 5* Skytrax linjer som Mellanöster-bolagen för status+lön men då har man definitivt givit bort alla friheter kring förhandling/semester och kan nog glömma att ha en fungerande tillvaro i Skandinavien. Inget för dom med familj.

Så jag har svårt att se vad piloternas back-up plan är som inte skulle innebära en avsevärd försämring.
Jag vet inte är det ärliga svaret men det känns heller inte givet att de per automatik går över till Connect och så är allt bra….(för deras avtal ska väl förhandlas framgent också).
Jag vet också att piloter kan välja att göra ngt helt annat.
Sedan är väl ”bättre” en subjektiv uppfattning, kanske byta till ett bolag där både ledning och anställda drar åt samma håll även om pensionsavsättningen är sämre? För vissa kanske det ligger rätt i tiden att baseras utomlands?
Har ju skrivits många ggr i denna tråd att ”är man inte nöjd så ska man byta arbetsgivare”, så jag utgår från att alternativ finns.
Vilka konsekvenser det skulle få på SAS produktion vågar jag inte spekulera om.
 
Jag vet inte är det ärliga svaret men det känns heller inte givet att de per automatik går över till Connect och så är allt bra….(för deras avtal ska väl förhandlas framgent också).
Jag vet också att piloter kan välja att göra ngt helt annat.
Sedan är väl ”bättre” en subjektiv uppfattning, kanske byta till ett bolag där både ledning och anställda drar åt samma håll även om pensionsavsättningen är sämre? För vissa kanske det ligger rätt i tiden att baseras utomlands?
Har ju skrivits många ggr i denna tråd att ”är man inte nöjd så ska man byta arbetsgivare”, så jag utgår från att alternativ finns.
Vilka konsekvenser det skulle få på SAS produktion vågar jag inte spekulera om.
Man kan också fråga sig hur attraktivt det är på flygmarknaden idag med SAS Scandinavia i CVt som pilot?
Hur många andra flygbolag vill riskera att få in en strejkkultur?
Jag tror det kan bli tufft att hitta nytt pilotjobb….iaf i norra Europa.
 
Att frigöra sig från kontraktet är väl ändå i princip vad det hela handlar om, typ återanställningsrätten, så jag tycker inte att uttalandet är jättedramatiskt.

Jag har faktiskt funderat på följande. Jag gissar att SAS parallellt med dessa förhandlingar också letar finansiärer för att uppfylla SAS Forward. Tänk om man då faktiskt ber potentiella investerare om extra pengar för att helt enkelt köpa sig ut ur kollektivavtalet och återanställningsrätten. Skulle detta vara troligt? Eller kan man tänka sig det omvända, att en potentiell investerare själv lyfter frågan och säger att man är beredd på att satsa lite mer för att SAS ska kunna köpa sig fria?

Så vitt jag vet så går det att bryta alla möjliga kontrakt om man är beredd att betala vad det kostar, om det så är böter, sanktionsavgifter, kompensation eller vad man väljer att kalla det. Så vitt jag vet så har en arbetsgivare aldrig tvingats att återanställa någon som man eventuellt avskedat på felaktiga grunder utan istället betalat ev. böter och kompensation.

För övrigt så undrar jag också hur det är med anställning i andra flygbolag utanför Skandinavien. Flera av dem har väl, liksom SAS, krävt att man ska kunna det lokala språket också? Hur är det på flygbolag som typ Lufthansa, KLM mm. Skulle en SAS pilot kunna få jobb där med t.ex. bara sin skoltyska i bagaget?
 
Att frigöra sig från kontraktet är väl ändå i princip vad det hela handlar om, typ återanställningsrätten, så jag tycker inte att uttalandet är jättedramatiskt.

Jag har faktiskt funderat på följande. Jag gissar att SAS parallellt med dessa förhandlingar också letar finansiärer för att uppfylla SAS Forward. Tänk om man då faktiskt ber potentiella investerare om extra pengar för att helt enkelt köpa sig ut ur kollektivavtalet och återanställningsrätten. Skulle detta vara troligt? Eller kan man tänka sig det omvända, att en potentiell investerare själv lyfter frågan och säger att man är beredd på att satsa lite mer för att SAS ska kunna köpa sig fria?

Så vitt jag vet så går det att bryta alla möjliga kontrakt om man är beredd att betala vad det kostar, om det så är böter, sanktionsavgifter, kompensation eller vad man väljer att kalla det. Så vitt jag vet så har en arbetsgivare aldrig tvingats att återanställa någon som man eventuellt avskedat på felaktiga grunder utan istället betalat ev. böter och kompensation.

För övrigt så undrar jag också hur det är med anställning i andra flygbolag utanför Skandinavien. Flera av dem har väl, liksom SAS, krävt att man ska kunna det lokala språket också? Hur är det på flygbolag som typ Lufthansa, KLM mm. Skulle en SAS pilot kunna få jobb där med t.ex. bara sin skoltyska i bagaget?

Hos Austrian, Swiss och Lufthansa krävs bra tyska för anställning.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Ubbe

Medlem
Jag tycker faktiskt det låter som ett rimligt alternativ. Förhandla så långt det är möjligt, vänd på alla stenar osv. Men om det till syvende-og-sidst inte går att få slut på strejken med ett avtal som SAS kan överleva på, så är det inte orimligt att man måste pröva möjligheten att helt bli löst från avtalet.
Alternativet att såga bort den sjuka grenen från trädet med växtkraft känns betydligt bättre. Man strejkar om saker man inte har strejkrätt om. Avskeda på grund av illojalitet. Saklig grund. Sen kan ju de piloterna ha ett lycka till med jobbsökandet i framtiden.
 

lit01

Medlem
Tja. Jag undrar vad piloterna har för alternativ utanför SAS. Norwegian? Ryanair? Det finns likvärdiga alternativ i Finnair och kanske lite mer avlägset Lufthansa men de kommer definitivt inte få bättre villkor där och definitivt försämrade rutiner.

Man kan förstås gå till 5* Skytrax linjer som Mellanöster-bolagen för status+lön men då har man definitivt givit bort alla friheter kring förhandling/semester och kan nog glömma att ha en fungerande tillvaro i Skandinavien. Inget för dom med familj.

Så jag har svårt att se vad piloternas back-up plan är som inte skulle innebära en avsevärd försämring.
Tja, man kan börja studera eller dylikt. Finns väl en massa karriärvägar man kan ta. Dock har ju SAS dåligt förhandlingsläge om man ska anställa samma piloter via bemanning, piloterna lär ju inte direkt ändra sig avseende arbetsavtalet.
 

lit01

Medlem
Alternativet att såga bort den sjuka grenen från trädet med växtkraft känns betydligt bättre. Man strejkar om saker man inte har strejkrätt om. Avskeda på grund av illojalitet. Saklig grund. Sen kan ju de piloterna ha ett lycka till med jobbsökandet i framtiden.
Varför saknas rätten att strejka? Förklara!

förövrigt är det magstarkt kalla piloterna för en sjuk gren. Jag menar, man är en helt central förutsättning för produkten.
 

Big Birger

Medlem
piloterna lär ju inte direkt ändra sig avseende arbetsavtalet.
Om de strejkande piloterna på riktigt måste välja mellan:
  • att bli arbetslös
  • eller att fortsätta flyga med hållbara villkor
…så tror jag att många kommer att vakna och välja att fortsätta flyga.

Några hårdnackade stolta tuppar kommer väl att fortsätta fäkta och svära. Låt dem göra det i sin arbetslöshet.
 

intuition

Medlem
Vi kan alla tycka olika, men i min värd är det inte särskilt smart att gå ut med den här typen av utspel i media. Diverse hot är sällan en bra förhandlingsteknik och i slutändan är det ledningens ansvar att se till att SAS överlever och skapar värde för ägarna. Jag har mycket svårt att se att den här typen av utspel gagnar en lösning av konflikten, och börjar mer och mer luta åt att piloterna har en poäng i att i vart fall delar av ledningens kompetens har sina brister.

Jag håller med om att ett utspel i media ofta inte är jättelyckat medan man sitter i förhandling. Nu vet jag iofs inte om det verkligen är SAS som gått ut med detta, eller om det har läckt från förhandlingsrummet.

Det kan finnas en poäng med ett "hot" av den här typen, om förhandlingarna är låsta för att den ena parten är övertygad om att den andra parten inte har några andra möjligheter än att gå med på ett förnyat avtal. Då kan det lösa upp en låsning som beror på ett överskattning av den egna positionen.

Så om utspelet är att SAS helst vill ha ett bra avtal med piloterna, men om de inte kan få det, så är det bättre med inget avtal än ett dåligt avtal. Om piloterna inser att SAS har fler handlingsalternativ kan man också inse att mer strejk inte nödvändigtvis leder till det avtal som piloterna vill ha.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Skulle SAS styrelse besluta om en ”frigörelse” kommer det bli stora konsekvenser.
Jag ser framför mig att SAS halverar flottan och primärt blir ett danskt flygbolag med en HUB..CPH.
Nytt fackligt avtal med danska FPU förmodligen.
Med en sådan manöver tror jag SAS kommer lämna den stora inrikesmarknaden helt i Norge. I Sverige på inrikes tror jag på en fortsatt närvaro..framförallt genom underleverantörerna CityJet & XFly.
Men det är väl redan dit SAS är på väg?
Svenska och Norska storägare har redan deklarerat att de inte avser vara kvar som ägare, medan Danska staten villkorat sitt ägande med att det just ska vara ett flygbolag som tar hänsyn till danska krav.
Stora delar av widebody flottan ska bort, det står också redan klar. SAS ska driva några smala långdistanslinjer och i övrigt kanske upprätthålla storstadstriangeln och erbjuda flrbindelser på CPH till Europa.

Så allt det kommer ju att hända oavsett om SPF sluter avtal eller ej.
 
Toppen