Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

palmen

Moderator
Tja, man kan börja studera eller dylikt. Finns väl en massa karriärvägar man kan ta. Dock har ju SAS dåligt förhandlingsläge om man ska anställa samma piloter via bemanning, piloterna lär ju inte direkt ändra sig avseende arbetsavtalet.
Inte så troligt att sas piloter 50+ kommer sätta sig i skolbänken och utbilda sig till xyz.
Många av de yngre som fick gå och inte är återanställa skaffade ju helt andra jobb och en del läste ju lite kurser också.

Om de ska in i SAS Connect så finns det inget att förhandla om. Skandinaviska avtal med skandinavisk lön och skandinaviskt fack (FPU) finns redan på plats. Ta dealen eller inte, utrymmet för förhandling om villkor där kommer inte existera.
 

intuition

Medlem
Varför saknas rätten att strejka? Förklara!

förövrigt är det magstarkt kalla piloterna för en sjuk gren. Jag menar, man är en helt central förutsättning för produkten.

Är piloter en mer "central förutsättning för produktionen" än andra? Jag personligen är lite trött på resonemang om "produktionen", som finns i många företag och inte bara flygbranschen. Som att det skulle finns en "närande" och en "tärande" del i ett företag. Några som skapar värde i företaget medan andra, som chefer/administratörer/marknadsförare/säljare/kundservice, bara kostar pengar?

Ärligt talat, det finns bara en helt central förutsättning för ett företag och det är kunderna. Det finns noll värde i en "produktion" som producerar saker som det saknas kunder till.
 

Mr Basic

Medlem
Om de ska in i SAS Connect så finns det inget att förhandla om. Skandinaviska avtal med skandinavisk lön och skandinaviskt fack (FPU) finns redan på plats. Ta dealen eller inte, utrymmet för förhandling om villkor där kommer inte existera.
Menar du att avtalet mellan SAS Connect och FPU aldrig mera ska förhandlas? :eek:
 

lit01

Medlem
Inte så troligt att sas piloter 50+ kommer sätta sig i skolbänken och utbilda sig till xyz.
Många av de yngre som fick gå och inte är återanställa skaffade ju helt andra jobb och en del läste ju lite kurser också.

Om de ska in i SAS Connect så finns det inget att förhandla om. Skandinaviska avtal med skandinavisk lön och skandinaviskt fack (FPU) finns redan på plats. Ta dealen eller inte, utrymmet för förhandling om villkor där kommer inte existera.
Jo men poängen är ju att om piloterna tackar nej, så står SAS där med linjer som inte kan flygas.

Piloterna kommer inte tacka nej kanske man då hävdar. Men då glömmer man att dom ju redan tackat nej iom strejken.
 

lit01

Medlem
Är piloter en mer "central förutsättning för produktionen" än andra? Jag personligen är lite trött på resonemang om "produktionen", som finns i många företag och inte bara flygbranschen. Som att det skulle finns en "närande" och en "tärande" del i ett företag. Några som skapar värde i företaget medan andra, som chefer/administratörer/marknadsförare/säljare/kundservice, bara kostar pengar?
Det är halmgubbe du attackerar, har aldrig hävdat andra delar är tärande.

Att piloterna är en central förutsättning för produktion ser vi ju svart på vitt iom strejken. Planen flyger inte!

Ärligt talat, det finns bara en helt central förutsättning för ett företag och det är kunderna. Det finns noll värde i en "produktion" som producerar saker som det saknas kunder till.
Det finns ju kunder, case in point: businessclass. Ni kommer fortsätta flyga och samla poäng!
 

ekf

Medlem
Att piloterna är en central förutsättning för produktion ser vi ju svart på vitt iom strejken. Planen flyger inte!
Det är många yrkesgrupper i ett flygbolag som är precis lika viktiga som piloterna för att det ska gå att bedriva verksamhet. Hur skulle det exvis se ut om det inte gick att sälja biljetter till de där planen som piloterna kanske får för sig att flyga i framtiden? Då skulle det stå lika stilla där. Jag ser inte biljettsäljarna strejka stup i kvarten...
 

lit01

Medlem
Det är många yrkesgrupper i ett flygbolag som är precis lika viktiga som piloterna för att det ska gå att bedriva verksamhet. Hur skulle det exvis se ut om det inte gick att sälja biljetter till de där planen som piloterna kanske får för sig att flyga i framtiden? Då skulle det stå lika stilla där. Jag ser inte biljettsäljarna strejka stup i kvarten...
Men det förstår du väl att biljettmarknaden är bredare än enkom SAS-anställda. Men ja, alla är såklart lika mycket värda.

Faktum kvarstår: I denna tråd så hävdas att piloterna är en sjuk gren som ska sågas av. Lycka till att få flyg i luften med den ignoranta inställningen!
 

Tomas E

Medlem
Att piloterna är en central förutsättning för produktion ser vi ju svart på vitt iom strejken. Planen flyger inte!
Fast specifikt SPG/SPF-anslutna piloter är ju faktiskt inte nödvändiga för flygproduktionen, ens inom SAS. Det ser vi ju eftersom sådär 50% av SAS flygtrafik faktiskt är igång med andra piloter, och att SAS alldeles före strejken var uppe på c:a 70% av pre-pandemisk ASK-produktion utan att återanställa de övriga uppsagda piloterna.

En gammal tumregel som vi alla behöver lära oss är att ingen är oersättlig. På sin höjd är vissa mer svårersättliga än andra.

Och för övrigt blir det inget flygande om man bara har piloter och inga flygplan, hur frenetiskt piloten än flaxar med armarna. :p Om SAS undviker konkurs (vilket inte är säkert - jag tänker fortsätta att upprepa det i varje inlägg där det behövs) är det leasingbolagen snarare än SPG:s förhandlingar som avgör hur mycket det kommer att kunna flygas under "SAS-flagg" om 1-2 år. På den tidshorisonten gubbgissar jag att SAS kan rekrytera andra piloter till den rejält bantade flygplansflotta som blir kvar.
 
Last edited:

ekf

Medlem
Men det förstår du väl att biljettmarknaden är bredare än enkom SAS-anställda. Men ja, alla är såklart lika mycket värda.

Faktum kvarstår: I denna tråd så hävdas att piloterna är en sjuk gren som ska sågas av. Lycka till att få flyg i luften med den ignoranta inställningen!

Ja okej, biljetter var ju ett exempel, men säg att IT-organisationen skulle lägga ner sin verksamhet då... Skulle tippa på att den är ganska central.

Vad gäller den sjuka grenen så får det stå för andra, men jag har personligen ledsnat totalt på de återkommande "urskiljningslösa" strejkerna. Nästa gång jag flyger så blir det med annat bolag, för att priserna är lägre, turtätheten bättre och framförallt sannolikheten för att komma fram som tänkt. Men det är jag det.
 
Toppen