Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Ska flyga med SAS (Air Baltic) från Arlanda 15:00 men försenad till 17:15. Någon här som har kunskap i att kunna se om planet är försenat hit och att det är anledningen till förseningen. Även om det är Air Baltic så tvivlar man ju på att komma iväg. SK1811 är flighten
Ser inte ut att vara några problem enligt FR24:

Skärmbild 2022-07-04 151733.png
 

Falcon71

Medlem
Systersonen ska flyga Business för första gången på onsdag. Inbokad bonusbiljett med SAS i Business till Chicago.

Ringde in 20 sekunder efter beskedet om strejk. "25 minuters kö". Kom fram efter 90 minuter. Jag hade hittat ett alternativ dagen efter via München och London i Economy för att sedan dagen efter åka Business med United direkt till Chicago.

Jag hade gjort en "Fly Premium"-bokning. Eftersom flighten på onsdag ännu inte är inställd (men som jag törs sätta min vänsterarm på att den kommer bli) så fick jag både betala Star Alliance-bokningsavgift på 400 kr + ombokningsavgift på 150 kr + applicera en voucher för att slippa betala 130 000 poäng.

Hade jag haft is i magen och väntat tills planet de facto ställs in, hade det kanske kunnat bli tal om €600 i ersättning och ombokning på något sätt + att jag då hade sluppit bokningsavgifterna.

Men i detta specifika fall var det bättre att bita i den sura bananen och lösa uppgiften. Tänk om det inte hade gått att boka om hans resa efter att den ställts in? Han har väntat i över 2 år på sin första resa i Business och hans polare i USA väntar på honom för sommaräventyr.

Hemresan är med SAS i slutet av juli. Det kan bli intressant. Det fanns i alla fall inga alternativ för hemresa, så det var ett enkelt beslut att ha kvar den.

Jag har också biljett på den flighten till chicago onsdag om det är SK945 vi surrar om - står att den inte ska påverkas av strejken på bokningen nu men förstår inte riktigt trodde alla långflyg kördes av " SAS" och inte dom andra bolagen

nån som har koll?
 

Big Birger

Medlem
Jag har också biljett på den flighten till chicago onsdag om det är SK945 vi surrar om - står att den inte ska påverkas av strejken på bokningen nu men förstår inte riktigt trodde alla långflyg kördes av " SAS" och inte dom andra bolagen

nån som har koll?
Den ser ut att ställas in vad jag kan se:
upload_2022-7-4_15-22-18.png


Men visst finns det en teoretisk chans att det går att pyssla ihop en besättning som består av piloter som antingen inte är med i facket, eller som har en fungerande hjärna.
 

palmen

Moderator
Jag har också biljett på den flighten till chicago onsdag om det är SK945 vi surrar om - står att den inte ska påverkas av strejken på bokningen nu men förstår inte riktigt trodde alla långflyg kördes av " SAS" och inte dom andra bolagen

nån som har koll?
Mycket kommer nog klarna inom närmsta 24h. Nu är det bara 3h sedan beskedet och allt har nog inte hunnit ändras ännu utifrån nya förutsättningar.
 

palmen

Moderator
Ok, så code-share och flygningar med SAS connect m.fl. påverkas inte. Men om vi vänder på det. Vet vi om ALLA flygningar i SAS mainline kommer påverkas?
Codeshare flygs ju inte av sas, så vad andra flygbolag gör har ingen påverkan om sas strejkar.
SAS Connect flygningar kan ställas in och planeras on att flyga andra flighter.
Vi vet inte om alla mainland flighter ställs in, de flesta kommer dock högst troligt att ställas in.
 

Falcon71

Medlem
yes men på
Mycket kommer nog klarna inom närmsta 24h. Nu är det bara 3h sedan beskedet och allt har nog inte hunnit ändras ännu utifrån nya förutsättningar.

SAS sidan har kraschat för mig ( er också ? ) så kan inte visa men där är det ändrat på min bokning till en text som nu säger att resan inte kommer påverkas av strejken vilket ju är dumt att skriva om det inte är underkontroll

@Big Birger kommer du in på din bokning och ser samma text ?
 
Min flight kommer, med största sannolikhet, att ställas in på torsdag. Vet någon hur nära inpå flygningarna SAS ställer in flighterna? Jag vågar inte boka om / ändra etc innan jag fått mitt "Canceled" mejl.
 

Big Birger

Medlem
yes men på


SAS sidan har kraschat för mig ( er också ? ) så kan inte visa men där är det ändrat på min bokning till en text som nu säger att resan inte kommer påverkas av strejken vilket ju är dumt att skriva om det inte är underkontroll

@Big Birger kommer du in på din bokning och ser samma text ?
Jag kommer in på bokningen, men saknar den rutan som du har om "Normal flight operation".
 

Canadien

Medlem
Min flight kommer, med största sannolikhet, att ställas in på torsdag. Vet någon hur nära inpå flygningarna SAS ställer in flighterna? Jag vågar inte boka om / ändra etc innan jag fått mitt "Canceled" mejl.
Det vet nog ingen, inte ens SAS själva. I nuläget lär de jobba febrilt med planering för att se vilka SAS connect / link de kan styra om för att täcka upp högbokade SAS mainlines.
 
Toppen