Systersonen ska flyga Business för första gången på onsdag. Inbokad bonusbiljett med SAS i Business till Chicago.
Ringde in 20 sekunder efter beskedet om strejk. "25 minuters kö". Kom fram efter 90 minuter. Jag hade hittat ett alternativ dagen efter via München och London i Economy för att sedan dagen efter åka Business med United direkt till Chicago.
Jag hade gjort en "Fly Premium"-bokning. Eftersom flighten på onsdag ännu inte är inställd (men som jag törs sätta min vänsterarm på att den kommer bli) så fick jag både betala Star Alliance-bokningsavgift på 400 kr + ombokningsavgift på 150 kr + applicera en voucher för att slippa betala 130 000 poäng.
Hade jag haft is i magen och väntat tills planet de facto ställs in, hade det kanske kunnat bli tal om €600 i ersättning och ombokning på något sätt + att jag då hade sluppit bokningsavgifterna.
Men i detta specifika fall var det bättre att bita i den sura bananen och lösa uppgiften. Tänk om det inte hade gått att boka om hans resa efter att den ställts in? Han har väntat i över 2 år på sin första resa i Business och hans polare i USA väntar på honom för sommaräventyr.
Hemresan är med SAS i slutet av juli. Det kan bli intressant. Det fanns i alla fall inga alternativ för hemresa, så det var ett enkelt beslut att ha kvar den.