Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Mina kommentarer och tankar på dina gissningar.

JFK-OSL: Möjlig sösongslinje

ATL-ARN: Ej troligt i dagsläget
JFK-ARN: Existerar redan som säsong
ICN-ARN: Extremt otrolig, mer troligt med OSL då pga olja och fisk

MSP-CPH: Fullt möjlig och logisk
SEA-CPH: Fullt möjlig och logisk
ICN-CPH: Njae, inte med krig i Ryssland
HAN-CPH: Tveksam men är troligtvis för tunn
SGN-CPH: Samma som ovan
JED-CPH: Väldigt tveksam, eller är Jeddah en av de största icke flugna destinationerna från CPH idag?

Med tanke på hur mycket KE kommer växa när Asiana köps upp (saknar endast godkännande i US) och att Skandinavien nu får Skyteam hubbar känns ICN upplagt.

VN har rätt konkreta planer på att starta linjer till just CPH. https://e.vnexpress.net/news/busine...s-to-launch-new-routes-to-europe-4721748.html

Och CPH är en av de största flygplatserna i Europa som saknar direktrutt till JED. Att det nu blir en Skyteam hub talar ju för Saudia. De har även gått i riktning mot att transportera folk från europa österut likt ME3, precis som Flyer722 är inne på.
 
Jag är skeptisk till CPH-MAD. Varför skulle Air Europa, som är under uppköp av IAG, och därmed på väg bort från SkyTeam, starta nya linjer till SkyTeam-hubbar och börja konkurrera med sitt blivande systerbolag Iberia? Air Europa flyger för övrigt inte heller till CDG, utan till Orly, så de är inte "trogna" alla sin nuvarande allians hubbar.
Eller hade du tänkt att SAS skulle starta CPH-MAD, trots att MAD troligen* är på väg bort som SkyTeam-hub?

* Jag skriver "troligen" för att det kan bli problem med EU-kommissionen, för IAG får en väldigt dominerande ställning i Spanien med Air Europa i koncernen.
För att Aeromexico flyger från MAD 3 ggr/dag. Om SAS bara ska flyga till Skyteam-städer i framtiden blir det väldigt få ställen kvar.
 

palmen

Moderator
Med tanke på hur mycket KE kommer växa när Asiana köps upp (saknar endast godkännande i US) och att Skandinavien nu får Skyteam hubbar känns ICN upplagt.

VN har rätt konkreta planer på att starta linjer till just CPH. https://e.vnexpress.net/news/busine...s-to-launch-new-routes-to-europe-4721748.html

Och CPH är en av de största flygplatserna i Europa som saknar direktrutt till JED. Att det nu blir en Skyteam hub talar ju för Saudia. De har även gått i riktning mot att transportera folk från europa österut likt ME3, precis som Flyer722 är inne på.
Seoul är typ den destination som är längst från Skandinavien som är rimlig att flyga på. Hur ska de få ekonomi i en sådan linje när de måste flyga runt Rysslan? De extra 3h det tar att flyga kostar extremt mycket bara i bränsle, kräver helt annan typ av beläggning av besättning när man ska flyga så länge osv.
Asiana är inte ett stort flygbolag på longhaul, de är ungefär i paritet med SAS när man tittar på longhaul destinationer. Att de skulle öppna på Arlanda med Korean Air ser jag som det minst troliga av de tre huvudstäderna, finns mycket större incitament att öppna på Oslo eller Köpenhamn än Stockholm.

Huruvida skandinaver vill flyga via Jeddah på Saudi låter jag vara osagt, men det kommer inte vara flygbolaget som står högst upp på resenärernas lista. Det är väldigt stora kulturella skillnader mellan Skandinavien och Saudiarabien som troligtvis gör att folk väljer att inte flyga den vägen när det finns så många andra alternativ att välja. Point to point till Saudi är inte heller något man bygger en linje på.

Jag kan ju absolut ha fel i detta, men your guess is as good as mine. Framtiden lär utvisa vad som öppnsa upp, men att det helt plötslgit skulle komma massa linjer till Stockholm och Skandinavien ser jag inte som direkt sannolikt, några kommer självklart komma men inte 10-20 stycken är min gissning.
 
Seoul är typ den destination som är längst från Skandinavien som är rimlig att flyga på. Hur ska de få ekonomi i en sådan linje när de måste flyga runt Rysslan? De extra 3h det tar att flyga kostar extremt mycket bara i bränsle, kräver helt annan typ av beläggning av besättning när man ska flyga så länge osv.
Asiana är inte ett stort flygbolag på longhaul, de är ungefär i paritet med SAS när man tittar på longhaul destinationer. Att de skulle öppna på Arlanda med Korean Air ser jag som det minst troliga av de tre huvudstäderna, finns mycket större incitament att öppna på Oslo eller Köpenhamn än Stockholm.

Huruvida skandinaver vill flyga via Jeddah på Saudi låter jag vara osagt, men det kommer inte vara flygbolaget som står högst upp på resenärernas lista. Det är väldigt stora kulturella skillnader mellan Skandinavien och Saudiarabien som troligtvis gör att folk väljer att inte flyga den vägen när det finns så många andra alternativ att välja. Point to point till Saudi är inte heller något man bygger en linje på.

Jag kan ju absolut ha fel i detta, men your guess is as good as mine. Framtiden lär utvisa vad som öppnsa upp, men att det helt plötslgit skulle komma massa linjer till Stockholm och Skandinavien ser jag inte som direkt sannolikt, några kommer självklart komma men inte 10-20 stycken är min gissning.
Tror inte det är stora kulturella skillnader på Etihad, Qatar, Emirates och Saudia. Eftersom skandinaver inte har några problem med de tre förstnämnda då de alla upplever succé härifrån, ser jag inte hur den aspekten skulle stoppa Saudia.

Gällande Seoul kan jag nästan sätta min högerarmen på att det finns en rutt dit från CPH inom 2 år. Du har en bra poäng med OSL men skulle inte bli förvånad att det finns flygbolag som flyger dit från alla skandinaviska huvudstäder (varierande frekvens/säsong).

Men ja du har rätt, vi får helt enkelt vänta och se. Minst sagt spännande att se hur kartorna kommer ritas om i och med den här enorma förändringen.
 

airac

Medlem
Tror inte det är stora kulturella skillnader på Etihad, Qatar, Emirates och Saudia. Eftersom skandinaver inte har några problem med de tre förstnämnda då de alla upplever succé härifrån, ser jag inte hur den aspekten skulle stoppa Saudia.

Gällande Seoul kan jag nästan sätta min högerarmen på att det finns en rutt dit från CPH inom 2 år. Du har en bra poäng med OSL men skulle inte bli förvånad att det finns flygbolag som flyger dit från alla skandinaviska huvudstäder (varierande frekvens/säsong).

Men ja du har rätt, vi får helt enkelt vänta och se. Minst sagt spännande att se hur kartorna kommer ritas om i och med den här enorma förändringen.
Angående OSL och fisk. När järnvägen funkar i norr (vilket har varit sällan denna vinter), så frakt ju väldigt mycket av fisken med tåg genom Sverige till Oslo. Nu är jag inte alls insatt i fisklogistiken i någon detalj, men rent geografiskt har dessa tåg närmare till Arlanda än Gardemoen.
 

Hachans

Medlem
För att Aeromexico flyger från MAD 3 ggr/dag. Om SAS bara ska flyga till Skyteam-städer i framtiden blir det väldigt få ställen kvar.

De flyger även växelvis dagligen till GDL och MTY. Jag har åkt den vägen på vägen till Mexiko, det är oerhört smidigt och fantastiskt att slippa byta i MEX vilket är en av de sämsta flygplatserna som finns.

Men det är ingen som vill sälja genomgående biljetter så man måste boka separat vilket medför alla de svårigheter det normalt gör, varav en av de jobbigaste är att man måste gå ut för att hämta väskorna och sen inte kan checka in dem igen direkt.

En stor skillnad är väl att Saudia inte serverar alkohol ombord.

Kan inte bara vara jag som inte har problem med att det saknas alkohol om komfort och pris är rätt. De har väl i gengäld jättegoda juicer och sånt istället?
 

Jannes

Medlem
Inte för att gå allt för långt in på politiken, så tror jag många skandinaver har mer negativa åsikter om t.ex. Saudiarabiska statsledningen/Prins MBS än man har om Arabemiraternas eller Qatars motsvarande. Jag skulle lätt välja Emirates, Etihad eller Qatar över Saudi redan bara på den grunden och då är Qatar även nåt jag helst väljer bort och är inte helt okritisk vad gäller Emirates och Etihad.

Plus det där med alkoholen. Inte det viktigaste, men väger säkert ändå i skålen för många resernärer, speciellt de på semester.
 
Toppen