Senaste nytt

SAS inför zoner för boarding

chazzie

Medlem
SK1127 ARN-RNB igår, fullständig kaos vid boarding.

Även kallat "normalläge" =}

Jag tror att det enda raka är att ha tydliga skyltar med boarding-grupperna, ungefär som United, sen vet jag inte om det finns någon anledning att ha A-F, är det inte bättre att slå ihop några, varför inte A-B-C? Plus och EBD/EBG=A, Go med status=B, övriga C?

På det sättet får jag som är EBS i alla fall kliva ombord före övriga :D
 

Homer

Medlem
Två köer, en enbart för priority aldrig något annat, ställ dig i fel kö så hamnar du sist i den andra.

Om Eivind framhärdar att det inte går att genomföra i Norden av politiska skäl,
be honom ta en tur med AF/KL från ARN T2 eller Ryan från valfri flygplats.
 
Två köer, en enbart för priority aldrig något annat, ställ dig i fel kö så hamnar du sist i den andra.

Om Eivind framhärdar att det inte går att genomföra i Norden av politiska skäl,
be honom ta en tur med AF/KL från ARN T2 eller Ryan från valfri flygplats.

Håller med. Detta måste vara det smidigaste sättet att genomföra prioboarding. Antingen har du prio eller inte. Kommer du till priofållan när de redan släpper på övriga så får du gå före.

Huvudsyftet bör väl ändå vara att minimera väntetider och köande, och förseningar genom att fylla planet effektivt, inte att alla ska få gå på i slavisk statusordning?
 

TasselT

Medlem
Där har du ett problem. De avvisade hänger kvar vid gate i tron att de då hamnar först i kön för nästa zon. En boskapsfålla som leder avvisade bort från gaten kanske vore något. Långt bort. ;)
Samt få sin zon ändrad till Z. För att de ska komma ihåg detta hängs de på en stor A4-lapp med bokstaven Z - som ska behållas på under hela resan, så att alla inkl crew kan peka finger åt dom och viska sins emellan att där har vi en zon-fuskare.
Självklar "råkar" pursern spilla hett kaffe i knät på dessa Z-ombies :D
 
Köpenhamn - Arlanda onsdag kväll.
Sent flyg in så 10-15 minuter sena, prio-ordningen ropades upp 2 gånger och två spärrar tillgängliga.

Ca 30% fick vika åt sidan då spärren inte öppnades och jag suckade då högt för att de ska förstå att det är bra att lyssna när information ges.

Det här kommer bli bättre med tiden då de någorlunda frekventa resenärerna kommer lära sig men behövs mer info/skyltning för att sällanresenärerna ska lära sig.
 

AABack2ARN

Medlem
Från Arlanda häromdagen: SAS Plus med EBG = zon A, SAS Plus med EBB = zon B (samma bokning)

Att boardingen skedde från en av långdistansgaterna i F-piren gjorde dock att det inte riktigt fungerade som avsett eftersom man släpps in en holding area efter att boardingkortet scannats...
 

chazzie

Medlem
Att boardingen skedde från en av långdistansgaterna i F-piren gjorde dock att det inte riktigt fungerade som avsett eftersom man släpps in en holding area efter att boardingkortet scannats...

Även ombordstigningen kan ske via zoner där, men det lär väl krävas en ombyggnation då...
 
Toppen