Senaste nytt

SAS inför zoner för boarding

Sahlen

Medlem
Jag är lite förbryllad över problemen ni har med att olika personer i resesällskapet får olika zoner.
Om jag har Zon A, frugan D och barnet H så är det väl inget som hindrar att alla väntar tills det är dags för Zon H att boarda så att alla i familjen får gå ombord samtidigt ?
Klart du har rätt. Men, "problemet" som uppstår är att inte alla vet om det. När då den med högre boarding-zon kliver på följer givetvis dennes resesällskap efter och får stopp. Då blir det en diskussion med gatepersonalen och kön stoppas upp helt i den fållan.
 

jonten

Medlem
Vem blir först att filma när personalen skiter i de nya boardingzonerna..... Sen ett inlägg på deras Facebook och fråga hur de tänker...
 

HCas

Medlem
Anekdotisk bevisföring, men jag flög SAS ut från Arlanda nyligen och då gjorde personalen ett mycket utförligt utrop om zonboarding men systemet stoppade ingen som försökte gå på. Det kan förstås ha varit så att ingen försökte gå på i fel zon men det var inte precis så att boardingen hade avstannat när de efter några minuter välkomnade samtliga passagerare...
 

igelkotten

Medlem
Anekdotisk bevisföring, men jag flög SAS ut från Arlanda nyligen och då gjorde personalen ett mycket utförligt utrop om zonboarding men systemet stoppade ingen som försökte gå på. Det kan förstås ha varit så att ingen försökte gå på i fel zon men det var inte precis så att boardingen hade avstannat när de efter några minuter välkomnade samtliga passagerare...

Upplevde samma grej på SAS flygning till London förra veckan. Svårt att sia om så klart, dock..
 

Johanna

Medlem
Anekdotisk bevisföring, men jag flög SAS ut från Arlanda nyligen och då gjorde personalen ett mycket utförligt utrop om zonboarding men systemet stoppade ingen som försökte gå på. Det kan förstås ha varit så att ingen försökte gå på i fel zon men det var inte precis så att boardingen hade avstannat när de efter några minuter välkomnade samtliga passagerare...
Jag har sett dom som blivit stoppade. De kommer inte igenom spärren och får ställa sig vid sidan om vilket knölar till hela kön och det blir trångt. Men dom får förhoppningsvis skämmas lite och med tiden så blir det kanske bättre.
 

jonten

Medlem
Fantastisk boarding idag på Arlanda till Malmö, minst två tydliga utrop vilka som var välkomna först. Då planet var lite sent så blir ju alla stressade och står och köar otåligt. Boarding börjar och jag står en bit bak, 2-3 första kommer igenom. Sen börjar personalen skicka folk åt sidan, var tredje kommer igenom. Jag går bestämt fram genom folkmassan, scannar mitt boardingkort och kommer igenom. Hör de som blivit nekade säga att tydligen hade SAS numera fått sådana dära viktigpettrar kunder...... Första gången för mig som jag sett sådan tydlighet och bestämdhet hos personalen...
 

HCas

Medlem
Det verkar alltså variera lite hur det tillämpas. På Kastrup igår var spärren påslagen och det var en del som inte kom igenom, och då fattade folk rätt snabbt att de skulle vänta.

Eller kan det vara så att det bara är vissa gater som har zonsystemet installerat, men att utropen ändå körs över hela linjen för att vänja in passagerarna?
 
Toppen