Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Vera

Medlem
Jo men grundproblemet i konflikten är ju att piloterba vill styra över saker som inte alls regleras i ett kollektivavtal - hur företaget ska organiseras, styras och finansieras. Låt SAS ledning sköta det eller byt jobb är mitt råd. Själv bytte jag jobb nyligen för att jag inte var nöjd med min arbetsgivare och hittade något som jag tyckte verkade roligare, no big deal, så funkar det på arbetsmarknaden.
Ja det är bara fånigt hela situationen. Strejka för att x personer ska återanställas med vad de flesta av oss begriper kring världens utmaningar, ingen relevans. Sedan så låg nivå på en del inspel så de har ju bundit ris åt sin egen rygg men biter sig fast och kan inte se skogen för alla träd. De har kört fast i sin egen lilla bubbla istället för att ta ansvar för sina egna liv.
 

TasselT

Medlem
  • Med begränsad flygplans flotta, är all norsk inrikestrafik lönsam?

Som sagt det finns många stenar att lyfta på ur danska staten perspektiv.
Dansk inrikestrafik där längsta sträckan Aalborg-Kastrup endast är ca 24 mil kan väl definitivt inte vara lönsam ?

/ TT
 

maswan

Medlem
Dansk inrikestrafik där längsta sträckan Aalborg-Kastrup endast är ca 24 mil kan väl definitivt inte vara lönsam ?

Det är inte flygplansvägen som är det viktiga, utan hur lång tid det tar för den alternativa vägen, och det är väl ca 5 timmar med tåg eller dryga 4 med bil. Precis samma problem som i Norge eller Visby - det ligger geografi ivägen. Med flyget kan man pendla över dagen, och du behöver inte jättemånga sådana kunder för att börja dra in riktiga pengar.

Den ideala lönsamheten får man ju på en linje som är billig att driva (kort sträcka är plus där), men det finns rejäl betalningsvillighet (befolkning som har gott om pengar, alternativa resvägar tar mycket längre tid, etc).

Långsiktigt kankse Danmark bygger snabbtåg och/eller mer broar och ändrar det, men idag så tror jag nog att de kan vara lönsamma. Å andra sidan kanske batteriflygplan på kortsträckor drar ner flygkostnaden ordentligt också.
 
Varför skulle ett bolag driva en förlustbringande linje bara för att staten är en delägare? Det låter dumt för de andra delägarna att gå med på.

Bättre att flyga kommersiellt där det är möjligt och låta staten upphandla linjer/trafikplikt där kommersiella förutsättningar inte råder men staten ser ett större samhällsekonomiskt intresse.
 
Kanske dum fråga men Vad är det som stoppar SAS för ett dra igång ett nytt bolag, anställa ett gäng piloter och låta dem successivt ta över alla sträckor från strejkarna på mainline?
 
Toppen