Jag vet inte ett smack om SAS organisation, men Björnpilots förslag var läsvärda på
LinkedIn.
Tyvärr har han ingen lösning på hur strejkhungriga bortskämda primadonna-piloter med tveksam verklighetsförankring och för höga löner ska hanteras.
Han skriver:
”Ute ur SAS så kan jag utan rädsla för repressalier säga vad jag vill. Känns bra.
De här förslagen är för att jag önskar att det skall gå bra för bolaget.✌
1. Flytta huvudkontoret till CPH och rensa ut ca hälften av administrationen, till konkurrenternas nivå.
2. Deklarera: Nu lägger vi den här skiten bakom oss och börjar jobba tillsammans för att göra något stort av det här bolaget. Ut med dem som inte köper detta.
3. Inför 100% LEAN, dvs man lyssnar på de i produktionen som vet bäst hur saker kan göras bättre och smartare. Involvera och engagera alla för SAS framgång. Bryt med hierarkisk top down och kör
#rivpyramiderna2. Som det är nu tycker mellancheferna illa om LEAN, för det hotar hierarkin. Dvs vem som har makten.
3. Ta avstånd från söndra och härska gentemot fackföreningar/anställda. Utnyttja den skandinaviska modellen som den konkurrensfördel den är. Ingen slår ett starkt lag, kan man argumentera emot det?
4. Släng ut alla ur bolaget som kör personliga agendor för att ta sig upp i hierarkien. Dvs pleasers som är bekväma för cheferna men förödande för bolaget. Det skall uppskattas att medarberare säger ifrån om sådant som är fel, för det utvecklar och stärker bolaget gentemot konkurrenterna. Ett företag som inte tillåter obekväma sanningar går under.
5. Belöna de anställda med vinstdelning/bonus/medarbetaraktier. Inte bara cheferna som det var tidigare, när chefer blev rikare om produktionspersonalen gick ner i lön.
6. Sparka 2/3 av kommunikationsavdelningen, inklusive den chef som skadade SAS varumärke å det grövsta, med filmen "what is truly scandinavian-absolutely nothing". Var istället stolt över det skandinaviska och utnyttja det till egen fördel.
7. Använd och uppmuntra de anställda och kunderna till att tala väl om bolaget i sociala medier. En anställd har 7-8 gånger högre trovärdighet än bolaget självt och dubbla trovärdigheten mot vdn. Den anställde har redan fått betalt, så ingen marketingbudget i världen kan slå dem. De anställda vill bolaget väl så lita på dem, trots eventuell egen rädsla och kontrollbehov i sociala medier. Ogillar man detta kan det ligga jobprotection bakom.
8. Det skall vara extremt tydligt att det är mot konkurrenterna man skall slåss, inte internt. De anställda är krigarna som skall göra jobbet. Var rädd om dem!
You can be the Jan Carlzon of this time Anko van der Werff ! I'll help you.”