Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

LPC123

Medlem
OK, och det var i huvudsak bara de här siffrorna som låg till grund för påstående att OH var för stor?

För mig känns detta mer som ytterligare ett SPF utspel än som ett relevant bidrag till förhandlingarna. Man konstruerar (eller letar upp) ett enskilt nyckeltal där man har stor skillnad mot andra bolag. Men vad säger faktiskt nyckeltalet?
I gymnasiet får man väl lära sig "validitet och reliabilitet", dvs att mätetalet både mäter rätt och mäter rätt sak. Här kan man fundera både på om "anställda per flygplan" mäts korrekt och om det verkligen visar på overhead-kostnader.

Jag minns en benchmark (CAPA centreforaviation.com) där kostnadsbilden för bla SAS och Finnair jämfördes. På något nyckeltal låg båda ganska lika, men den detaljerade analysen visade att SAS låg betydligt sämre till eftersom SAS hade så mycket större andel av sin affär i kortdistans flyg.


Men men, om SPF anser att SAS bör se till att just nyckeltalet anställda per flygplan ska ligga på nivå med andra, så menar alltså SPF att SAS skulle kunna nå 3 anställda per flygplan? Dvs 93% av de anställda är onödiga? Ja, om det är sant har ju SPF verkligen fog för sitt påstående att SAS ledning är inkompetent. Återigen, det är nog dags för piloterna i SPF att starta eget. Eller kanske de kan hitta finansieringen för att köpa ut svenska och norska staten?
Ja det är en mycket märklig anklagelse och inte helt lätt att räkna fram på ett vettigt sätt. Tycker det börjar likan kalle anka allt ihopa. Önskar bara att dom enas och att SAS överlever då jag gillar bolaget och känner för alla anställda som inte är piloter.
 

Johan Hbg

Medlem
Jag vet inte ett smack om SAS organisation, men Björnpilots förslag var läsvärda på LinkedIn.

Tyvärr har han ingen lösning på hur strejkhungriga bortskämda primadonna-piloter med tveksam verklighetsförankring och för höga löner ska hanteras.

Han skriver:
”Ute ur SAS så kan jag utan rädsla för repressalier säga vad jag vill. Känns bra.

De här förslagen är för att jag önskar att det skall gå bra för bolaget.✌

1. Flytta huvudkontoret till CPH och rensa ut ca hälften av administrationen, till konkurrenternas nivå.

2. Deklarera: Nu lägger vi den här skiten bakom oss och börjar jobba tillsammans för att göra något stort av det här bolaget. Ut med dem som inte köper detta.

3. Inför 100% LEAN, dvs man lyssnar på de i produktionen som vet bäst hur saker kan göras bättre och smartare. Involvera och engagera alla för SAS framgång. Bryt med hierarkisk top down och kör #rivpyramiderna2. Som det är nu tycker mellancheferna illa om LEAN, för det hotar hierarkin. Dvs vem som har makten.

3. Ta avstånd från söndra och härska gentemot fackföreningar/anställda. Utnyttja den skandinaviska modellen som den konkurrensfördel den är. Ingen slår ett starkt lag, kan man argumentera emot det?

4. Släng ut alla ur bolaget som kör personliga agendor för att ta sig upp i hierarkien. Dvs pleasers som är bekväma för cheferna men förödande för bolaget. Det skall uppskattas att medarberare säger ifrån om sådant som är fel, för det utvecklar och stärker bolaget gentemot konkurrenterna. Ett företag som inte tillåter obekväma sanningar går under.

5. Belöna de anställda med vinstdelning/bonus/medarbetaraktier. Inte bara cheferna som det var tidigare, när chefer blev rikare om produktionspersonalen gick ner i lön.

6. Sparka 2/3 av kommunikationsavdelningen, inklusive den chef som skadade SAS varumärke å det grövsta, med filmen "what is truly scandinavian-absolutely nothing". Var istället stolt över det skandinaviska och utnyttja det till egen fördel.

7. Använd och uppmuntra de anställda och kunderna till att tala väl om bolaget i sociala medier. En anställd har 7-8 gånger högre trovärdighet än bolaget självt och dubbla trovärdigheten mot vdn. Den anställde har redan fått betalt, så ingen marketingbudget i världen kan slå dem. De anställda vill bolaget väl så lita på dem, trots eventuell egen rädsla och kontrollbehov i sociala medier. Ogillar man detta kan det ligga jobprotection bakom.

8. Det skall vara extremt tydligt att det är mot konkurrenterna man skall slåss, inte internt. De anställda är krigarna som skall göra jobbet. Var rädd om dem!

You can be the Jan Carlzon of this time Anko van der Werff ! I'll help you.”
Punkt ett. Där har vi alltså alla dessa kostnader som gör att SAS går dåligt år efter år trots rätt så höga priser och många kunder.

När jag flyger upplever jag iaf nästintill fulla plan.
 
Om nu SAS inte kan betala leasingbolagen så lär många flygplan försvinna från SAS efter de kommer ut ur CH-11, då 80% av flygplanen ej ägs av SAS.
Till skillnad från när Norwegian gjorde sin rekonstruktion så finns det nu behov av flygplan.

Många av SAS hett eftertraktade A320Neo kan komma att försvinna under rekonstruktionen. Förmodligen kommer en del av dem ersättas av äldre A320Ceo med markant lägre leasingkostnader
 

Ricci

Medlem
Många av SAS hett eftertraktade A320Neo kan komma att försvinna under rekonstruktionen. Förmodligen kommer en del av dem ersättas av äldre A320Ceo med markant lägre leasingkostnader
Med danska staten som huvudägare kommer inte SAS behöva så många flygplan och jag ser en större förändring i hela SAS.
Ponera att SAS förlorar 50% av sina flygplan i denna CH-11 och får danska staten som huvudägare.
Detta kommer få stora konsekvenser både på flyglinjer och på personal/anläggningar etc..
 

varva77

Medlem
Med danska staten som huvudägare kommer inte SAS behöva så många flygplan och jag ser en större förändring i hela SAS.
Ponera att SAS förlorar 50% av sina flygplan i denna CH-11 och får danska staten som huvudägare.
Detta kommer få stora konsekvenser både på flyglinjer och på personal/anläggningar etc..
Det är väl inte omöjligt men just är jag i ärlighetens namn bara glad om de överlever utan att ens poäng och resor brinner inne. Nog för att rena hubmodellen varit död en tid men är inte Norge och Sveriges inrikes matartrafik bortsett från Oslo och Stockholm ändå ganska central för SAS och Köpenhamn?
 

Ricci

Medlem
Det är väl inte omöjligt men just är jag i ärlighetens namn bara glad om de överlever utan att ens poäng och resor brinner inne. Nog för att rena hubmodellen varit död en tid men är inte Norge och Sveriges inrikes matartrafik bortsett från Oslo och Stockholm ändå ganska central för SAS och Köpenhamn?
Jag på mig danska glasögon och försöker se det ur ett danska statens perspektiv med en minst halvering av flygplans flottan.
  • Är t ex flyg från Ängelholm, Ronneby och Kalmar till Arlanda viktiga för danska staten?
  • Behöver man en lounge i Göteborg, det kanske är billigare med en 3:e parts lounge?
  • Med begränsad flygplans flotta, är all norsk inrikestrafik lönsam?

Som sagt det finns många stenar att lyfta på ur danska staten perspektiv.
 

intuition

Medlem
Med danska staten som huvudägare kommer inte SAS behöva så många flygplan och jag ser en större förändring i hela SAS.
Ponera att SAS förlorar 50% av sina flygplan i denna CH-11 och får danska staten som huvudägare.
Detta kommer få stora konsekvenser både på flyglinjer och på personal/anläggningar etc..
På sikt ska danska staten iofs inte vara huvudägare. Sedan kanske logiken ändå håller, om danskarna med ≈30% blir en dominerande ägare
 
Toppen