Givet alla diskussioner rörande huruvida man kan skapa ett köputrymme (kommer använda kreditutrymme/kreditgräns/köpgräns som synonymer i detta inlägg) på SAS MC så tänkte jag att jag skulle testa lite under denna helg.
Givetvis helt anekdotiskt, vad som fungerar för mig behöver inte fungera för någon annan och mitt utfall kanske är sämre eller bättre än andras.
Lite grundförutsättningar:
* Jag har använt kortet regelbundet men inga större transaktioner under januari fram till 23/2. Ca 8 000 i januari och lika mycket i februari fram till igår. Nämner det då det har skrivits i vissa trådar att köpgränsen tar hänsyn till transaktioner under de senaste två månaderna.
* Jag nollade krediten och förde över ca 150k innebärande att jag vid ingången av denna helg hade ett disponibelt belopp enligt appen på 150k + min kreditgräns.
* Kör med GBIT och har tre större tansaktioner på 60k, 60k och 50k som jag vill flytta. Dessa är var för sig under min kreditgräns men sammantaget över.
* Övriga transaktioner jag vill flytta är under 20k/styck.
Så hur har det gått än så länge?
* Började med att göra GBIT på en av transaktionerna på 60k vilket gick bra. Försökte sedan med ytterligare 60k vilket nekades, samma sak med 50k (60+50 är totalt över min kreditgräns.
* Flyttade transaktionerna understigande 20k och började med de största och jobbade mig nedåt. Har för stopp lite då och då men testat igen efter någon timme och då fått igenom dem, dvs. beror säkerligen på att man bör ha lite mellanrum med sina GBIT.
* Sammantaget har jag än så länge flyttat transaktioner som summerar till ca 35k över mitt kreditutrymme.
Nästa steg:
* Kommer fortsätta flytta till jag har ca 110k i utrymme kvar (eller tills det inte går att flytta mer).
* De 110k tänker jag ska täcka de 60 + 50 som jag än så länge inte har lyckats flytta. Tänker att det kan finnas en daglig limit och att jag kan få igenom dessa på lördag respektive söndag i så fall.
* Lyckas jag inte flytta de 60 + 50 så kommer jag söka om att höja min köpgräns i appen med ytterligare 150k (dvs. ska täcka allt jag avser flytta) på söndag och hoppas på att det blir autogodkänt.
EBG kommer vara säkrat utifrån det jag har flyttat än så länge